معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مسئله محور کردن پژوهش‌ها را یکی از راه‌های کاربردی کردن پژوهش‌ها در جامعه خواند و گفت: آموزش‌ها و پژوهش‌ها باید مشکلات را مورد هدف قرار دهند و تغییراتی را به وجود آورند که باعث رفع مسائل اجتماعی گردد.
کد خبر: ۶۹۲۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷ 19 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد– غلامرضا غفاری در آئین اختتامیه جشنواره و نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان، ارتباط دانشگاهیان و پژوهشگران با مسئولین اجرایی و سیاسی کشور را فرصتی مغتنم برای پویایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و توان بخشیدن به بخش‌های اجرایی دانست.
وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه جامعه و دانشگاه با هدف کاربردی کردن آموزش‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی در جامعه، افزود: امروزه در دنیای شبکه‌ها زندگی می‌کنیم و هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند به صورت مجزا و به اهداف خود برسد.
معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه اکنون برای همه اثبات شده است که پژوهش یک کنش فردی نیست، اظهار کرد: پژوهش‌ها از دل انجمن‌های علمی و تخصصی رقم می‌خورد زیرا اقتضای موضوعاتی که امروز با آن‌ها مواجه هستیم کار تیمی و گروهی است.
غفاری با بیان اینکه اکنون در کشور چهار میلیون و 73 هزار و 727 دانشجو در حال تحصیل هستند، تصریح کرد: تعداد دانشجویان در چهارمحال و بختیاری 41 هزار و 181 نفر است که دستاوردهای پژوهشی بسیاری را نیز عاید کشور و انقلاب کرده‌اند.
وی میانگین تعداد دانشجویان نسبت به هر 100 هزار نفر جمعیت در کشور را پنج هزار و 97 نفر دانست و خاطرنشان کرد: این تعداد در سال 57 زیر 100 نفر بودند و اکنون این تعداد در استان چهار هزار و 345 نفر است.
معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بانوان دانشجو در کشور 45.9 درصد از دانشجویان کل کشور را شامل می‌شوند و این رقم در چهارمحال و بختیاری 47.6 درصد است، اضافه کرد: بر اساس این آمار تعداد بانوان دانشجو استان نسبت به میانگین کشوری بیشتر است و این نشان از همت بانوان استان برای ارتقای آموزش‌ها دارد.
غفاری اظهار کرد: فعالیت دانشجویان، اعضای هیئت علمی، نهاد و مراکز آموزش عالی نشان می‌دهد که حیات مناسبات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از طرف آموزش‌های دانشجویی است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: فعالیت‌ها و تعداد پژوهشگران استان قابل ملاحظه و اعتنا در کشور است که در حوزه‌های مختلف می‌توانند ایفای نقش کنند.
وی با بیان اینکه اکنون ایران در میان کشورهای اسلامی و در منطقه رتبه نخست رشد علم و فناوری را دارد، تصریح کرد: این رتبه‌ها زمانی تأثیرگذار هستند که پژوهش‌ها و آموزش‌های ما منجر به کاهش مشکلات و مسائل جامعه شود و به اعتلا و توسعه واقعی مدنظر مردم و مسئولین دست یابد.
غفاری مسئله محور کردن پژوهش‌ها را یکی از راه‌های کاربردی کردن پژوهش‌ها در جامعه خواند و گفت: آموزش‌ها و پژوهش‌ها باید مشکلات را مورد هدف قرار دهند و تغییراتی را به وجود آورند که باعث رفع مسائل اجتماعی گردد.
معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: امروز رسالت اصلی دانشگاه‌ها در قبال جامعه ارتقای کیفیت زندگی‌هاست که رسیدن به این هدف نیازمند تلاش و اهتمام در حوزه‌های مختلف دانش و پژوهش است.
غفاری اظهار کرد: وقتی همه حوزه‌های علوم پایه، علوم انسانی، علوم فنی مهندسی و علوم پزشکی درست نقش‌آفرینی کنند کیفیت زندگی‌ها ارتقا می‌یابد زیرا توسعه انسانی موجب ارتقای کیفیت زندگی‌ها می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه تقاضا نباید تنها به نیازهای مادی محدود شود بلکه نیازهای فرامادی نیز مدنظر است، اظهار کرد: انتظار می‌رود در تمام حوزه‌ها با اهتمام و تلاش مضاعف شاهد تأثیرگذاری پژوهش‌ها در رفع نیازهای مادی و فرامادی جامعه و تعالی انقلاب در صحنه جهانی باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار