کد خبر: ۶۹۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۵ 19 December 2018
موضوع افزایش افسارگسیخته لبنیات بویژه شیر که مدتی است نارضایتی شهروندان یاسوجی را در پی داشته با پیگیری خبری ایرنا در روزهای گذشته و بررسی و نظارت به موقع حوزه بازرسی صنعت و معدن موجب شد برای واحد تولید کننده شیر یاسوج پرونده تخلف تشکیل شود.

به گزارش ایرنا، طبق مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، بررسی قیمت لبنیات در مغازه های شهر یاسوج نشان می داد قیمت این ماده لبنی و کالای ضروری مردم به صورت تصاعدی بالا می رود و با این روند احتمال حذف مصرف شیر از سبد روزانه غذایی بسیاری از خانواده ها در این شهر وجود داشت.
نرخ فروش شیر خام در سراسر کشور توسط کارخانه های تولید لبنیات به ازای هر کیلوگرم 20 هزار ریال است در حالی که این نرخ در شهر یاسوج به 23 تا 25 هزار ریال بویژه از سوی تنها کارخانه دامپروری شهرستان بویراحمد در نوسان است.
ظرف یک ماه اخیر قیمت شیر توسط کارخانه شیر بنیاد مستضعفان در یاسوج به ازای هر کیلوگرم از 20 هزار ریال به 23 و گاه 25هزار ریال افزایش یافته که این وضعیت سبب نگرانی فروشندگان لبنیات شده و حتی واکنش و انتقاد شدید مدیر اتاق اصناف یاسوج را نیز به دنبال داشته است.
به گفته برخی فروشندگان شیر در سطح شهر یاسوج مدیران این کارخانه با آن ها رفتار نامناسبی داشته و آن ها را به سبب مصاحبه با خبرنگار ایرنا و انعکاس واقعیت ها تهدید به عدم تحویل شیر کرده است.
متولیان شیر این شرکت اذعان داشته اند که شیر موجود در این کارخانه با دارا بودن چربی نیم درصد بیشتر نسبت به سایر استان ها و بار میکروبی کم تر باید هر کیلوگرم بیشتر از 20 هزار ریال به واحد های صنفی شیر به فروش برسد.
رئیس اتاق اصناف یاسوج تصریح می کند: کارخانه شیر بنیاد مستضعفان در یاسوج روزانه 240 تن شیر با 3 درصد چربی تولید می کند.
علی ارشدی ابراز داشت: شیر تولید شده با قیمت 23 هزار ریال به خرده فروشان عرضه می شود در حالی که شیر با کیفیت مطلوب در سراسر کشور به قیمت 20 هزار ریال به فروش می رسد.
وی گفت: مردم این شهر نیز شیر را با قیمت 25 هزار ریال از مغازه داران و اصناف عرضه لبنیات خریداری می کنند که این قیمت سود اندکی را عاید عرضه کنندگان می کند.
ارشدی خواستار فروش شیر به همان قیمت 20 هزار ریال توسط کارخانه تولید شیر بنیاد مستضعفان در یاسوج به اصناف عرضه کننده لبنیات شد.
معاون بازرگانی اداره کل صنعت ،معدن و تجارت گفت که در هفته گذشته بازرسان این سازمان به همراه تعزیرات حکومتی برای پیگیری افزایش قیمت شیر از شرکت کشاورزی و دامپروری یاسوج وابسته به بنیاد مستضعفان بازدید کردند.
سالار حسین پور افزود: در بازدید از این شرکت شیر مشخص شد دولت برای حمایت از مصرف کنندگان لبنیات ،نهاده های دامی به شرط کاهش قیمت شیر در اختیار این شرکت قرار داده است .
وی تاکید کرد که مقرر شد شرکت دامپروری یاسوج،شیر را با قیمت قبلی یعنی 20هزار ریال در اختیار مغازه داران شهر یاسوج قرار دهد اما هنوز قیمت شیر کارخانه کاهش نیافته است.
پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می دهد تا روز دوشنبه گذشته شرکت کشاورزی و دامپروری یاسوج ،شیر را با قیمت هر کیلوگرم 23هزار ریال در اختیار فروشندگان شهر یاسوج قرار داده است.
معاون بازرسی و نظارت بر بازار صنعت،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت امروز سه شنبه از شرکت کشاورزی و دامپروری یاسوج وابسته به بنیاد مستضعفان بازدید مجدد صورت گرفت و بازرسان این سازمان برای این شرکت تشکیل پرونده تخلف داده که به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد.
روح الله باقری تاکید کرد که در برخورد با متخلفان هیچ گونه اغماضی صورت نخواهد گرفت و مطابق قانون رفتار خواهد شد.
کارشناسان امور بهداشتی مصرف روزانه شیر را تضمین کننده سلامت فرد می‌دانند و برای پیشگیری از بیماری‌های پوکی استخوان، قلب و عروقی و دیابت تیپ دو مصرف لبنیات بخصوص شیر معجزه می کند.
«مصرف روزانه شیر برای تأمین ویتامین‌ها و کلسیم مورد نیاز بدن ضروری است » و این موضوع در صورتی محقق می شود که افراد بتوانند مصرف شیر را در سبد روزانه غذایی خود قرار دهند .
براساس آمار موجود 73 واحد گاوداری شیری و گوشتی با ظرفیت بیش از چهار هزار رأس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
در کهگیلویه و بویراحمد 70 هزار رأس گاو به صورت سنتی و صنعتی پرورش می یابد و تولید شیر سالانه این استان با 2 میلیون واحد دامی سبک و سنگین 85 هزار تن در سال اعلام شده است.
تامین هزینه کارگر، غیرواقعی بودن قیمت شیر و وجود افراد سودجو که از استان‌های دیگر شیر تهیه می‌کنند تولید شیر در شهرستان بویراحمد را غیر اقتصادی کرده است.
هم اینک میانگین مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در جهان بین 350 تا 500 کیلوگرم و در ایران یک چهارم این استاندارد است که این امر حمایت از تولیدکنندگان شیر را ضروری‌تر کرده است.
سرانه مصرف شیر در این استان به‌طور میانگین به ازای هر نفر سالانه ۱۰۵ کیلوگرم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار