مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت: مدیران صنایع دولتی و نیمه دولتی کرمانشاه رغبت کمی برای گرفتن مشاوره از جامعه علمی و دانشگاهی استان دارند.
کد خبر: ۶۹۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹ 18 December 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،سید کمال جلالی به مناسبت هفته پژوهش  دولتی بودن صنایع بزرگ و رکود صنایع کوچک استان را از اصلی ترین موانع ایجاد تعاملات پژوهشی بین دانشگاه ها و صنایع خواند و اظهار کرد: از آنجا که یکی از رسالت های دانشگاه ها، شناسایی و عارضه یابی مشکلات و نیازهای بخش صنعت است، دانشگاه صنعتی کرمانشاه نیز به عنوان تنها دانشگاه صنعتی استان به طور مداوم راهکارهای خود جهت رفع مشکلات یا افزایش بهره وری صنایع را در قالب طرح های پژوهشی به آنها پیشنهاد می کند.

وی افزود: متاسفانه باتوجه به اینکه اکثر صنایع بزرگ کرمانشاه دولتی و یا نیمه دولتی و تحت محدودیت هایی از طرف دفاتر مرکزی خود هستند، در بسیاری از موارد اختیار تام در تعریف پروژه های تحقیقاتی کلان وجود ندارد و یا بسیار زمان بر است. از طرفی عمده بودجه ها و طرح های پژوهشی این صنایع در دفاتر مرکزی که عموما در پایتخت قرار دارند تعریف و توسط دانشگاه های تهران انجام می شود و سهم دانشگاه های مستقر در سایر مراکز استان در جذب این بودجه ها ناچیز است.

وی همچنین با اشاره به نیاز مبرم بنگاه های اقتصادی خصوصی به تحقیق و توسعه به عنوان تنها راهکار پایداری در بازار، عنوان کرد: متاسفانه در این بخش نیز با توجه به شرایط رکود تورمی سالهای اخیر، تمرکز این بنگاه ها بر تامین هزینه های جاری و بقای خود است، بنابراین صرف هزینه جهت تحقیق و توسعه در شرایط فعلی دور از انتظار است.

وی افزود: راهکاری که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در این خصوص مطرح و اجرایی شده، ایجاد شبکه اشتراکی تحقیق و توسعه برای بنگاه های کوچک و متوسط (SME ها) با محوریت دانشگاه ها است که تا کنون این موضوع در کشور ما به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است.

جلالی در پاسخ به اینکه چرا دانشگاه ها از بودجه پژوهشی خود برای انجام پژوهش و ورود به رفع نیازهای بخش تولید اقدام نمی کنند، گفت: تخصیص اعتبارات پژوهشی مناسب به دانشگاه ها همواره یکی از مسائل مورد توجه و مطرح در دانشگاه ها بوده، اما با توجه به هزینه های زیاد امور جاری و هزینه ای دانشگاه ها، عملا تخصیص کامل بودجه های پژوهشی ناممکن است.

وی در ادامه به بیان برخی فعالیت های پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه پرداخت و گفت: این دانشگاه در حال حاضر 50 عضو هیات علمی دارد و براساس آمار منتشره توسط پایگاه استنادی wos اعضای هیات علمی این دانشگاه در سال 2018 تعداد 110 مقاله منتشر کرده اند که به معنی سرانه بالاتر از 2 مقاله به ازای هر هیات علمی است که در نوع خود آمار منحصر به فردی است. همچنین سه عنوان مقاله داغ و پراستناد در این سال به ثبت رسیده که نشان از کیفیت پژوهش های انجام شده توسط پژوهشگران این دانشگاه دارد.

مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی کرمانشاه ارائه طرح های پژوهشی و رفع مشکلات صنایع استان را از اولویت های این دانشگاه اعلام کرد و افزود: سال گذشته حدود 12 طرح پژوهشی تقاضا محور در دانشگاه انجام شد که عمده این طرح ها مربوط به صنایع نفت و گاز استان های کرمانشاه و ایلام بود.

وی یادآورشد: در حال حاضر نیز در حوزه آلودگی آبهای روستایی پژوهش هایی را در حال اجرا داریم.

جلالی همچنین ثبت شرکت های دانش بنیان، تجاری سازی محصولات این شرکت ها و تمرکز پایان نامه های دانشجویی بر حل مشکلات صنعت و جامعه را از دیگر فعالیت های حوزه پژوهش دانشگاه صنعتی کرمانشاه عنوان کرد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار