مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به اینکه نمی توان شهر را با تراکم فروشی و اخذ جرائم ساختمانی اداره کرد، گفت: دولت در تأمین درآمد پایدار شهری به شهرداری‌ها کمک کند.
کد خبر: ۶۹۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 18 December 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛  تقی رضایی با اشاره به اهمیت طرح‌های بازآفرینی پایدار شهری برای دولت، اظهار کرد: متأسفانه کیفیت زندگی در حوزه ساخت‌وساز نادیده گرفته‌شده است به همین منظور دولت برای مقابله با آسیب‌های احتمالی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت در حوزه بازآفرینی عنصر ۹ کلیدی را دنبال می‌کند، گفت: از این تعداد سه عنصر کالبدی و فیزیکی بوده و مشتمل بر نوسازی و بهسازی مسکن، فراهم کردن زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی در بافت‌های ناکارآمد شهری و سوم شبکه‌های تأسیساتی این نقاط فرسوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز گفت: شش مورد باقی‌مانده از عناصر کلیدی دولت در حوزه بازآفرینی شهری در رده جریان سازی، نهادینه‌سازی و ضابطه سازی در این قبیل محلات گنجانده‌شده است که در کل به‌صورت برنامه‌های نرم‌افزاری بوده و تحت عنوان اموری برای ارتقای توانمندی‌های اقتصادی - اجتماعی مردم است.

رضایی در خصوص بحث زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی حوزه بازآفرینی نیز گفت: بر اساس دستورالعمل رئیس‌جمهور ۳۰ درصد از منابع دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی باید به محلات ناکارآمد شهری اختصاص یابد، از بودجه عمومی دولت نیز به این مهم اختصاص‌یافته هم‌زمان بتوانیم تأسیسات شهری و خدمات روبنایی را در محله‌های نقطه هدف طرح بازآفرینی اجرایی کنیم.

وی گفت: طبق دستورالعمل‌های موجود سالانه باید ۲۷۰ محله دارای باعث فرسوده در کشور بهسازی شود، این مهم جزو برنامه شرکت بازآفرینی شهری و ستاد ملی بازآفرینی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز گفت: استان البرز درزمینهٔ عناصر حوزه بازآفرینی که به امور آموزشی نیاز دارد به‌عنوان پایلوت انتخاب‌شده است.

رضایی تأکید کرد: اقدامات اجرایی در ۹ عنصر حوزه بازآفرینی را با جلب مشارکت مردمی پیش می‌بریم تا اهداف موردنظر یعنی کاهش فقر شهری، ارتقای تاب‌آوری شهری، ارتقاء و حفظ هویت فرهنگی-اجتماعی و همچنین انسجام شهروندان عملیاتی شود.

وی در بخش دیگری به اهمیت کنترل و نظارت بر ساخت‌وسازهای شهری و پروژه‌های متراکم ساختمانی که اجرا می‌شود، اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها با همکاری دولت باید چاره‌ای اندیشیده تا درآمد پایداری شهری فراهم شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با تأکید بر اینکه نمی‌توان شهر را با تراکم فروشی و یا اخذ جرائم ساختمانی اداره کرد و شهرداری‌ها باید روی پای خود بایستند، گفت: طراحی‌های شهر باید بر اساس طرح تفصیلی و به‌گونه‌ای باشد که درآمدزایی را به دنبال داشته باشد.

رضایی با برشمردن این نکته که در سال‌های گذشته هزینه‌های جاری شهرداری‌ها بالا و سرسام‌آور بوده است، گفت: حل این مشکلات باید اموراتی از شهرداری که حاکمیتی نیست به بخش خصوصی واگذار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار