بین 10 تا 30 هزار هکتار خاک در کشور ، هرسال در معرض تغییر کاربری است.
کد خبر: ۶۹۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ 16 December 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛ رییس انجمن خاک کشور در اولین کارگاه ملی آموزش حفاظت پایدار خاک که با حضور نماینده فائو و محققان و اندیشمندان علوم خاک از سراسر کشور، در کرج برگزار شد با بیان این مطلب گفت: در کشور 165 میلیون هکتار خاک وجود دارد که 18 میلیون هکتار از این میزان خاک قابل استفاده و حدود یک و سه دهم میلیون هکتار از آن حاصلخیز است.

منوچهر گرجی افزود : سالانه بین 10 تا 30 هزار هکتار خاک در کشور در معرض  تغییر کاربری است  و نزدیک به دو میلیارد تن در سال با فرسایش خاک روبرو هستیم که این تهدیدها باعث کاهش تولید محصول کشاورزی ، هدر رفت آب و آلودگی خاک می شود و در نتیجه آلودگی هوا را در پی دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی هم گفت : در حال حاضر تهدیدهای خاک کمتر از آب نیست و ما تصمیم داریم با برگزاری سمینارها و کار گاههای آموزشی با حضور اساتید و محققان خاک که در عرصه های جهانی فعالیت می کنند سطح دانش اساتید کشور را ارتقاء دهیم و از طرف دیگر حساسیت محققان و مسئولان کشور را نسبت به حفاظت از خاک را بیشتر کنیم.

اکبری با اشاره به اینکه در کشور از تنوع خاکی زیادی برخورداریم و نمی توانیم الگوی واحدی برای حفاظت از خاک ارائه دهیم افزود : فرسایش  و آلودگی خاک و تغییر کاربری از مهمترین تهدیدهای پیش روی  خاک در کشور است .

وی افزود:هدفی که ما دنبال می کنیم  بالا بردن سطح آگاهی محققان برای   جلو گیری از فرسایش ، ارتقاء حاصلخیزی ، حفاظت کمی و کیفی از خاک ، بهبود ارکان خاک و جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجازاست .

برچسب ها: خاک ، تخریب ، فرسایش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار