مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: دو سد مخزنی امیرکبیر و و طالقان در البرز وجود دارد که اگر قرار باشد سالانه یک میلیون تن رسوب را کنترل کنیم و مانع از ورود آنها به سد شویم قطعا باید منابع مالی آن تامین شود.
کد خبر: ۶۸۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ 03 December 2018

حامد فرضی در مراسم روز جهانی خاک که در سالن همایش موسسه علوم دامی برگزار شد، اظهار داشت: در کشور و در استان البرز حال منابع آبی و خاکی اصلا خوب نیست و نیاز به رسیدگی و توجه دارد.

وی با اشاره به اینکه شهر کرج که زمانی یک باغ شهر بود امروزه به یک کلانشهر تبدیل شده است، افزود: در حال حاضر تقریبا 240 متر تراز مناطق بیابانی ما در استان البرز است که پیشروی شهرستانهای اشتهارد و نظرآباد به سمت این مناطق است که این پیشرفت اصلا مناسب و خوب نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه در سال 97 از محل صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار برای اجرای بحث منابع آب و خاک که رابطه مستقیم دارند در نظر گرفته شده است، گفت: از این میزان 18 میلیارد تومان به البرز اختصاص داده شده که 38 هکتار از این اراضی برای  فرایند آبخیزداری، کنترل دام، مرتع و جنگلداری در دست اقدام است.

فرضی با اشاره به اینکه البرز 0.3 مساحت کشور را دارد و 3 درصد جمعیت کل کشور در البرز وجود دارد و بعد از تهران پر تراکم‌ترین استان کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: بیشترین اراضی در البرز در شهرستان کرج است که یکی از اقدامات بسیار خوبی که برای  حفاظت خاک انجام شده ظرفیت‌سازی تعداد دام با ظرفیت مراتع است که در طی 4 سال با همکاری جهاد کشاورزی و منابع طبیعی انجام شده است که می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش خطرات داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی البرز با اشاره به اینکه بزرگترین نهالستان کشور در اداره کل منابع طبیعی استان البرز مستقر است و تامین کننده نهال های بومی است، بیان کرد: دو سد مخزنی امیرکبیر و و طالقان در البرز وجود دارد که اگر قرار باشد سالانه یک میلیون تن رسوب را کنترل کنیم و مانع از ورود آنها به سد شویم قطعا باید منابع مالی آن تامین شود و اعتباراتی به پروژه‌های ما اختصاص یابد.

فرضی با بیان اینکه ما در حوزه منابع طبیعی کمبود منابع مالی داریم، تصریح کرد: بیش از 80 درصد از مساحت استان در مطالعات حوزه آبخیزداری در سال جاری مورد بررسی قرار می‌گیرد که امیدواریم با این کار از مخاطرات جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های آبخیز شهری مشکلات فراوانی داریم و بعد از هر بارندگی این مشکلات چندین برابر می‌شود، عنوان کرد: از شورای شهر و شهرداران می ‌خواهیم منابع اعتباری که سبب پاکسازی مسیرهای شهر است در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل منابع طبیعی استان البرز با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به البرز 20 میلیارد تومان ردیف اعتباری برای بحران کانون ریزگردها در نظر گرفته شده بود، خاطرنشان کرد: یکی از بحرانهای البرز کانون‌های ریزگرد در استان است که از 45 هکتار از اراضی بیابانی 25 هکتار آن کانون ریزگردها هستند.

فرضی ادامه داد: متاسفانه عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی یکی از چالش‌های جدی در آمایش سرزمینی تلقی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار