سید مجید موسوی در همایش روز جهانی خاک که در موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور مستقر در کرج برگزار شد،افزود: برای تولید یک سانتی متر مربع خاک 300 سال زمان نیاز است اما بشر در کمترین زمان ممکن خاک را تخریب می کند.
کد خبر: ۶۸۶۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ 03 December 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛ وی اظهار داشت: استان البرز دارای 68 هزار هکتار اراضی کشاورزی، بیش از 15 هزار هکتار جنگل، 374 هزار هکتار مرتع و بیش از 45 هزار هکتار بیابان است.
موسوی افزود: این استان با وجود اینکه نیم درصد سطح کل اراضی کشاورزی کشور را دارد اما در این وسعت کم از تولیدات بسیار مناسبی در بخش های مختلف برخوردار است .
وی یادآور شد: 48 درصد سطح زیر کشت استان به غلات، 19 درصد به صیفی و سبزیجات و 29 درصد نیزبه گیاهان علوفه ای اختصاص دارد.
موسوی با بیان اینکه از حدود 43 هزار هکتار اراضی زراعی استان سالانه بیش از 910 هزار تن محصول برداشت می شود، افزود: 24 هزار و 430 هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز به باغات اختصاص یافته که در 56 درصد آن میوه های هسته دار و در سطح 24 درصد میوه های دانه دار به دست می آید.
وی ادامه داد: کل تولیدات باغی استان 483 هزار تن و کل محصولات دامی نیز 453 هزار تن است که شیر تولیدی در استان با داشتن رتبه کشوری از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز به اهم اقدامات این بخش در حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی استان اشاره کرد و گفت: مهم ترین این اقدامات را تهیه نقشه اراضی سنتی کشاورزی شامل تسطیح، یکپارچه سازی اراضی و توسعه سیستم های نوین آبیاری است.
وی همچنین توسعه کشاورزی حفاظتی، اجرای طرح مطالعاتی تهیه اطلس خاک های استان البرز در راستای مدیریت تغذیه خاک، ترویج و توسعه استفاده از کودهای آلی و بیولوژیک و توسعه روش های مبارزه غیر شیمیایی با آفات و علف های هرزوهمچنین توسعه باغات در اراضی شیب دار را از دیگر این اقدامات حفاظتی برشمرد.
موسوی یکی از مشکلات جدی در بخش حفظ اراضی کشاورزی را تخریب باغات دانست و گفت: در البرز به شدت با هجوم خلاف کاران و متصرفان روبرو هستیم. 
وی افزود: به همین منظور در سال جاری 900 مورد توقف عملیات تغییر کاربری از طریق صدور اخطاریه داشته ایم و برای 1432 مورد از تخلفات نیز حکم قطعی صادر شده است.
موسوی بیان داشت: تاکنون 5 هزار و سه هکتار از اراضی سنتی کشاورزی نیز تجهیز و نوسازی شده اند که باعث حفظ خاک و صرفه جویی در مصرف آب شده است.
وی ادامه داد: در کشاورزی حفاظتی 280 هکتار در سال جاری و کم خاک ورزی بیش از 8 هزار هکتار انجام شده است.
وی گفت: برای کل 68 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان نیز تهیه نقشه طرح مطالعاتی حاصلخیزی خاک در دست اجرا می باشد.
در این همایش از خادمین خاک تجلیل شد.
12 آذرماه به عنوان روزجهانی خاک نامگذاری شده است.

برچسب ها: خاک ، جهاد کشاورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار