مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز از آغاز رهاسازی آب به سمت تالاب صالحیه خبر داد و اظهار امیدواری کرد این تالاب در چند روز آینده به طور کامل آبگیری شود.
کد خبر: ۶۸۶۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵ 02 December 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛ فردین حکیمی گفت: تالاب صالحیه علی‌رغم ظرفیت‌های بی بدیل، متاسفانه جزء تالاب‌های ثبت شده کشور نیست.

حکیمی ادامه داد: کانال زهکشی در اطراف این تالاب که در سال‌های گذشته و بدون نظرات کارشناسان احداث گردید اثرات مخرب فراوانی برای اراضی کشاورزی منطقه (شوری خاک) و همچنین تالاب صالحیه به همراه داشت و در آن زمان متاسفانه هیچ یک از مسئولین وقت شهرستان و محلی به این فعالیت مخرب و غیر کارشناسانه عکس العملی نشان ندادند.

وی ادامه داد:  از سال ۹۴ با توجه به اینکه بعد از گذشت چندین سال، تالاب صالحیه آبگیری شد با پیگیری فعالین محیط زیست موضوع تامین حق‌آبه و همچنین مسدود شدن کانال زهکش در دستور کار و پیگیری قرار گرفت اما علی‌رغم پیگیری‌های متعدد، متاسفانه تاکنون ریالی بابت احیاء تالاب از سوی استان تامین و تخصیص پیدا نکرد و اقدامات محیط زیست استان تا سال ۹۶ صرفا تخصیص آب از سوی آب منطقه‌ای و آبگیری تالاب بود که خوشبختانه با حمایت‌های حامیان تالاب و دهیار وقت، این امر توسط دوستان ما در اب منطقه‌ای محقق شد.

حکیمی افزود: در سال ۹۶  هم علی‌رغم اینکه تالاب صالحیه جزء تالاب‌های ثبت شده نبود  با توجه به پیگیری‌های مکرر، اعتباراتی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بصورت مشترک با محیط زیست قزوین و با هدف تثبیت کانون‌های داخلی انتشار ریزگرد، از سازمان تخصیص پیدا کرد و با توجه به اعتبارات تخصیصی اقداماتی انجام شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: از جمله این اقدامات می‌توان به بوته کاری به میزان ۳۵ هکتار با اولویت کاشت گونه‌های سازگار با منطقه با همکاری منابع طبیعی استان، مرزبندی و تثبیت مرز اکولوژیکی که با همکاری منابع طبیعی مرز اراضی ملی با مستثنیات منطقه مشخص گردید و در محدوده مرز درختکاری تحت عنوان کمربند سبز مشترک با قزوین انجام شد، مطالعات تعیین نیازآبی یا حق‌آبه زیست محیطی تالاب بصورت مشترک با قزوین با انتخاب مشاور ذیصلاح در حال انجام است و مطالعات بزودی به اتمام می‌رسد اشاره کرد.

حکیمی ادامه داد: همچنین مطالعات تدوین برنامه عمل احیاء تالاب با انتخاب مشاور ذیصلاح و مشترک با قزوین در مرحله نهایی است.

این مسئول افزود: از آنجایی که در سال گذشته مجوز لایروبی رودخانه خرم آباد توسط مسئولین آب منطقه‌ای صادر نشد، لذا لایروبی کانال خاکی منتهی به تالاب و به طول ۱۳ کیلومتر انجام و در برخی نقاط که نیاز به دیوارکشی داشت، دیوار کشی انجام شد؛ علاوه بر این مطالعات تعیین حریم و بستر تالاب به گفته سازمان آب، در مرحله انجام است همچنین مقرر شده میزان کسری فضای سبز در برخی از شهرک‌های صنعتی نیز در اراضی حاشیه تالاب و با هماهنگی منابع طبیعی استان انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز ادامه داد: در سال جاری نیز مطالعات بررسی و امکان سنجی استفاده از پساب فاصلاب شهری مسکن مهر نظرآباد با هدف تامین منبع آبی پایدار انجام خواهد شد.

حکیمی در پایان از برنامه محیط زیست برای احداث ایستگاه اوپتیکی تالاب صالحیه خبر داد و گفت: با احداث ایستگاه اوپتیکی و نصب دوربین، امکان پایش آنلاین تالاب فراهم خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار