از اعلام شهرستان کرج به عنوان استان البرز 8 سالی است که می گذرد اما این استان نوپا رنگ استانداری بومی را تا کنون به خود ندیده است.
کد خبر: ۶۸۲۶۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵ 21 November 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛ عیسی فرهادی زاده چهارمحال و بختیاری نخستین استاندار انتخابی البرز در سال 91 بود که مدیریتش 11 ماه بیشتر دوام نیاورد و جای خود را به اصغر عربیان، استاندار کردستانی داد و وی نیز کرسی ریاست را پس از گذشت یکسال با لبخند به سید طاهر طاهری سمنانی سپرد.

پس از گذشت 8 ماه از فعالیت طاهری در البرز، سید حمید طهایی استاندار همدانی استان 39 ماه توانست بر کرسی ریاست بنشیند و پس از آن، محمد علی نجفی استاندار گیلانی البرز از 22 شهریور 96 روی کار آمد.

به دنبال اجرای طرح منع به کارگیری بازنشستگان، این مصوبه قانونی دامن محمد علی نجفی را هم گرفت و در نهایت در 26 آبان سال جاری عزیزالله شهبازی از چهره های خوزستانی عهده دار سرپرستی استانداری البرز شد.

البرز استان تازه تاسیسی است که به به دلیل فاصله کم با پایتخت مشکلات بسیار زیادی را به دوش می کشد و یکی از بزرگترین و اساسی ترین آن حوزه مدیریت و دستگاه اجرایی است، مدیرانی که از استانهای دیگر می آیند، پست هایی که ماهها و یا بعضاً سالها با سرپرستی اداره می شود، با تغییر یک مدیر همه برنامه ها و سیاست ها عوض می شود.

مسئولین علقه و دلبستگی چندانی به حوزه خود نشان نمی دهند، و از همه مهمتر شناخت کافی برای امور مهم و تصمیم گیری درباره آن وجود ندارد، اینها تنها دست ای از اثرات این روند نا مطلوب است.

باید اعتراف کرد که موضوع مدیران غیر بومی برای البرز فرقی بین دولت ها نمی کند چه آن زمانی کرج به عنوان غرب استان تهران در نظر گرفته می شد و چه امروز که خود استانی مستقل است، این حاشیه پایتخت بودن بیش از اینکه برای البرز منفعت داشته باشد، ضرر خود را نصیب شهروندان کرده است.

شاید البرز به دلیل نزدیکی به پایتخت خالی از نخبگان بومی شده و آن نیروهای توانمند و نخبه معمولاً جذب تهران می شوند، اما هنوز هم تعدادی زیادی از مدیران بومی هستند که توان اداره امور را مطلوب تر از دیگران دارند و از طرفی هم به راحتی برای دولت ممکن است که مدیران بومی شاغل در تهران را مامور به البرز کند تا با شناخت کافی اندکی از مشکلات این منطقه بهبود یابد.
و اما محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی درباره گرایش دولت به انتخاب استانداران غیر بومی در کشور می گوید: بومی بودن و غیر بومی بودن را در بخش استانداران ما باید به تجربه خوب و شناخت کافی از استان اختصاص دهیم.
اگر بگوییم استاندار بومی می تواند کار را جمع کند و غیر بومی نمی تواند به نظر من منصفانه نیست، استانداران با تجربه ای که عمق مسائل کشور را می شناسند صرفا با تحلیل یک استان می توانند فعالیت کنند.

به نظر من باید به سمتی برویم که تجربه و علم مدیریت استاندار در چه سطحی است تا بتواند به رفع مشکلات استان بپردازد و انتخاب استاندار البرز مناسب بود چرا که وی اقتصادی فکر می کند.
علی قربانی کارشناس مسائل سیاسی درباره انتخاب نیروهای غیر بومی برای سمت های مختلف در البرز می گوید: البرز پیش از این در قالب شهر کرج و در طول سال های انقلاب به دیگر شهرها مدیر صادر کرده است.
چرا امروز اراده ای برای استفاده از ظرفیت های نهفته در حوزه مدیریت در کشور وجود ندارد؟ البرز نخبه پرور است اما متاسفانه برخی خود را قیم البرز می دانند و می گویند اگر فلان مسئول انتخاب نشود راهی برای انتخاب وجود ندارد.
با وجود نخبه های فراوان در البرز، سیاست زدگی و سیاسی کاری مسئولین امروز آسیب بزرگی است که نظام مدیریتی را آفت زده کرده است و مسئله استاندار و شهردار نیست، مسئله منافع عده ای خاص است.

برچسب ها: استاندار ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار