رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس بر لزوم ایجاد تغییر در سبک زندگی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیوی تاکید کرد و گفت: هر روز سه نفر در استان فارس به جمع بیماران کلیوی و دیالیزی می پیوندند.
کد خبر: ۶۸۱۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳ 18 November 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:نادر معینی با بیان اینکه 2 هزار 214 بیمار دیالیزی در فارس در نوبت پیوند کلیه قرار دارند افزود: از هر 3 نفر مبتلا به بیماری کلیوی یک نفر آنان از بیماری خود مطلع نیست و این موضوع صدمات بیماری کلیوی را تشدید می کند.
وی اضافه کرد: عادات نادرست غذایی، بی تحرکی، نبود خود مراقبتی، توجه نداشتن به سلامت قبل از ایجاد دردهای ناشی از بیماری و وجود بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون بالا از مهم ترین علل افزایش ابتلا به بیماری های کلیوی است. معینی با بیان اینکه آمار بیماران کلیوی در جامعه مانند کوه یخی است که فقط قله آن بیرون از آب است گفت: حجم عظیم این کوه یخ زیر آب قرار دارد زیرا بسیاری از افراد از ابتلای خود به بیماری های کلیوی بی اطلاع هستند و زمانی متوجه آن می شوند که بیماری پیشرفت کرده و کلیه ها از کار افتاده است.
وی ادامه داد : توجه به خود مراقبتی، تغذیه مناسب، انجام فعالیت های ورزشی، رعایت نکات بهداشتی و اهمیت دادن به پیشگیری می تواند از ابتلا به بیماری های کلیوی جلوگیری کند.
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس بیان داشت : بیش از ٩٩ درصد از پیوندهای کلیه در استان فارس از جسد به فرد زنده پیوند زده می شود و کمتر از یک درصد مربوط به پیوند از وابستگان درجه یک بیمار است.
معینی اضافه کرد:امروزه با تلاش تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز حتی یک مورد پیوند خارج از روند اداری این انجمن و دانشگاه علوم پزشکی انجام نشده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 137 بیمار در استان تحت جراحی پیوند کلیه قرار گرفته بیان داشت: با توجه به اینکه استان فارس قطب پزشکی و قطب پیوند کشور نام گرفته باید بکوشیم فرهنگ اهدا عضو در جامعه نهادینه شود.
نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور دریافت کارت اهدای عضو را از جمله موارد مهم برای نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو دانست و افزود: 160 هزار نفر در استان فارس کارت اهدای عضو دریافت کرده اند که این مقدار کمتر از 2.5درصد جمعیت استان فارس است.
معینی افزود: 80 درصد از بیماران کلیوی مورد پذیرش انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس ساکن خارج از این استان هستند و هزینه پیوند بیماران کلیوی و کبدی به جز تامین داروها کاملا رایگان است.
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان فارس بیان کرد: افزایش نرخ دلار بر قیمت داروهای بیماران کلیوی تاثیرگذار بوده و بیماران امروز داروها را دو برابر بیش از قیمت گذشته خریداری می‌کنند.
معینی اضافه کرد: از سال 67 تاکنون 4هزار و 540 مورد پیوند کلیه در مرکز پیوند اعضای بیمارستان نمازی شیراز انجام شده، همچنین از سال 72 تا پایان مهر امسال 4هزارو 675 مورد پیوند کبد در مرکز یاد شده صورت گرفته است.
به گفته وی، انجمن کلیوی فارس 8هزار 500 بیمار را از جنوب کشور زیر‌پوشش خود دارد که باید به خدمات درمانی و رفاهی آنها رسیدگی کند.
مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس گفت: با توجه به این که این انجمن علاوه بر خدمات رسانی به بیماران کلیوی فارس، استان‌های جنوبی کشور را نیز پوشش می‌دهد، برای پیشبرد اهداف انسان دوستانه خود نیاز به همت و توجه هر چه بیشتر خیران دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار