رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج گفت: در اجرای طرح دقیق‌سازی نقشه گسله‌های فعال کلان شهرهای کشور، مطالعه پارینه لرزه‌شناسی سامانه گسلی در منطقه اشتهارد–ماهدشت به عنوان مرحله دوم طرح دقیق‌سازی گسل‌ها در کلانشهر کرج آغاز شده است.
کد خبر: ۶۸۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ 18 November 2018

فریبرز قریب افزود: مرکز پژوهش‌های کاربردی با توجه به حضور فیزیکی در استان البرز علاوه بر وظایف ملی، مسئولیت مطالعات زمین‌شناسی در استان‌های البرز و قزوین را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه شناسایی و بررسی گسل‌ها بسیار حائز اهمیت است، گفت: یکی از گسل‌های مهمی که کلانشهر کرج و مراکز صنعتی پیرامون آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گسل اشتهارد است.
رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج ادامه داد: تاکنون بر روی این گسل مطالعات دقیق زمین‌شناسی انجام نشده است، بنابراین این مرکز گسل اشتهارد را گزینه نخست مطالعات تکمیلی خود در راستای طرح دقیق‌سازی گسل‌های کلانشهر کرج قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: مجاور بودن شهرهای ماهدشت، اشتهارد و فردیس به این گسل و همچنین نزدیکی به پایتخت و کلانشهر کرج، اهمیت شناسایی و بررسی این پهنه گسلی را دو چندان کرده است. 
قریب با تاکید بر اهمیت مطالعه و دقیق‌سازی گسل‌ها، در راستای اجرای قانون‌مندسازی طرح های شهرسازی و عمرانی در حریم گسل‌ها گفت: در پی رویداد زمین‌لرزه، گسلش سطحی، جابه‌جایی یا گسیختگی در سطح زمین ایجاد می‌شود که می‌تواند اثرات ویرانگری روی سازه‌ها بگذارد.
به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج، به همین دلیل با توجه به دقت کم نقشه‌های گسلی و کامل نبودن مستندات فنی در مقیاس کاربری شهری، مطالعه و دقیق‌سازی گسل‌ها برای طرح‌های شهرسازی و عمرانی بسیار حائز اهمیت است.
برپایه این گزارش، مرحله نخست طرح دقیق‌سازی پیش از این با جمع‌آوری و تلفیق داده‌های موجود و استخراج نقشه گسل‌های کرج به پایان رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار