مدیربخش زلزله مرکز تحقیقات و دبیر کارگروه ملی زلزله وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که طبق آئین نامه جدید، ساخت بیمارستان، مدرسه و ساختمان های چند طبقه روی گسل ها به ویژه در کلانشهرهای تهران، تبریز، مشهد و کرج ممنوع است.
کد خبر: ۶۷۸۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹ 10 November 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛ علی بیت اللهی درآئین رونمایی از نقشه گسل های کلانشهرکرج اظهار داشت: امروزه در بسیاری از کشورهای جهان، ساخت و ساز بر روی گسل های زمین ممنوع است و این موضوع باید در ایران فراگیر شود.
وی ادامه داد: به دنبال وقوع زلزله آبان ماه سال96 استان کرمانشاه با کمک پژوهشگاه زلزله شناسی و سازمان زمین شناسی کشور نقشه گسل ها برای برخی کلانشهرهای کشور از جمله کرج آماده شد.
بیت اللهی گفت: این الزام از سوی هیات دولت به تمام فرمانداران پس از زلزله کرمانشاه ابلاغ شد که برخی ساختمان های حساس مانند بیمارستان ها و مدارس نباید روی گسل ها ساخته شود.
وی بیان داشت: براین اساس کلانشهرهای تبریز، مشهد، تهران و کرج در گام نخست باید ضوابط ساخت و ساز را رعایت کرده و تشکیل هرگونه پرونده برج سازی، بیمارستان، ساخت مدرسه و جایگاه عرضه سوخت بر روی گسل های این مناطق ممنوع است.
وی ادامه داد: همچنین شرکت های گاز، آب و برق باید شیرهای قطع کن روی گسل ها نصب کنند تا در زمان حوادث احتمالی بتوان از مشکلات و حوادث دیگر جلوگیری کرد.
بیت اللهی گفت: کلانشهر کرج در ترسیم نقشه گسل ها پیشگام شده که البته نیازمند استمرار است.
مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات و دبیر کارگروه ملی زلزله وزارت راه و شهرسازی افزود: علاوه بر رعایت الزامات ساخت ، سیستم های اطلاع رسانی در محدوده گسل ها باید نصب و فعال شود.
وی ادامه داد: یافته های علمی می بایست در آِیین نامه و ضوابط لازم اجرا کرد و شتاب زلزله توسط مهندسان ساختمان در طراحی ها دیده شود.
بیت اللهی با بیان اینکه آِئین نامه 2800 و نظام نامه آن می بایست حقوقی شود، گفت: امروزه در بیشتر کشورها مقررات ساختمان رعایت می شود ضمن آنکه ساخت و ساز بر روی گسل ها ممنوع است.
طبق نقشه های زمین شناسی، استان البرز حدود 400 کیلومتر گسل دارد که بخشی از این گسل ها در کرج واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار