مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: خودروها 68 درصد از آلایندگی کلانشهر کرج را به خود اختصاص داده‌اند؛ سهم زیادی از این میزان متوجه ناوگان حمل و نقل عمومی است اما متأسفانه در بحث نوسازی اتوبوس‌ها و نصب فیلتر خروجی اقدامی انجام نشده که شهرداری دلیل آن را کمبود اعتبار عنوان می‌کند.
کد خبر: ۶۷۷۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸ 06 November 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛ فردین حکیمی گفت: معمولاً هر سال در اواخر آبان و آذرماه معضل وارونگی و آلودگی هوا به وجود می‌آید؛ امسال با توجه به بارندگی‌هایی که تاکنون داشته‌ایم و پیش‌بینی بارش‌های خوب هنوز با این موضوع مواجه نشده‌ایم.

حکیمی افزود: اما اینکه تصور کنیم تا آخر امسال با این معضل مواجه نخواهیم شد چنین نیست چون اقدامات زیادی در بهبود کیفیت هوا موثر است که هنوز به سرانجام نرسیده است؛ بخش عمده این اقدامات بر عهده شهرداری‌هاست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: یکی دیگر از تکالیفی که هیئت دولت در قانون هوای پاک بر عهده شهرداری‌ها گذاشته، کاهش سفرهای درون شهری به وسیله توسعه زیرساخت‌های الکترونیک است؛ در این زمینه هم اگرچه اقداماتی انجام شده اما کافی نیست.

وی تصریح کرد: در بخش فضای سبز که نقش موثری در بهبود کیفیت هوا دارد اقدمات خوبی صورت گرفته و می‌توان وضعیت فضای سبز در در چهارچوب تکالیف مرتبط  با هوای پاک رضایت‌بخش عنوان کرد.

حکیمی در ادامه از نصب 69 دوربین پلاک‌خوان در راستای اجرای طرح‌های ترافیکی در کلانشهر کرج نیز خبر داد و گفت: این دوربین‌ها جدا از کاربرد در طرح زوج و فرد که ممکن است در مقاطعی از سال اجرا شود در طرح LEZ نیز کاربرد دارد اما به دلیل اینکه هنوز هماهنگی‌های بین دستگاهی صورت نگرفته راه‌اندازی نشده است.

این مسئول ادامه داد: در موضوع شناسایی گره‌های ترافیکی و اصلاح هندسی این معابر نیز اقداماتی صورت گرفته اما هنوز آنگونه که باید جدی نبوده است.

وی در خصوص انتقال اصناف آلاینده شهری به خارج از شهر نیز گفت: این کار می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد اما در کرج به خوبی انجام نشده است.

حکیمی ادامه داد: در بحث به کارگیری انرژی‌های نو علی‌رغم تأکید قانون برای تأمین 20 درصد از انرژی نهادهای دولتی به وسیله انرژی‌های نو، اما در استان این کار انجام نشده است.

وی در خصوص لزوم نصب تابلو نشانگر آلایندگی در سطح کلانشهر کرج نیز گفت: قرار بود دو تابلو نصب شود که گویا این تابلوها خریداری شده اما هنوز نصب نشده است.

این مسئول افزود: راه‌اندازی بی.آر.تی نیز جز تکالیف مطرح شده در قانون هوای پاک است اما در کرج این موضوع به سرانجام نرسیده است.

حکیمی در ادامه با بیان اینکه 38 درصد از آلایندگی هوا در کرج سهم منابع ساکن همچون کارخانجات و موتورخانه‌هاست افزود: در این بخش قانون هوای پاک، سازمان استاندارد را مکلف کرده تا موتورخانه ادارات دولتی را بررسی کند؛ استانداردسازی موتورخانه‌های ادارات باید در دستور کار قرار می‌گرفت اما بسیاری از ادارات در استان این کار را انجام نداده‌اند.

وی در مورد کارخانجات نیز گفت: ماشین‌آلات بسیاری از صنایع در استان فرسوده و قدیمی است و باید نوسازی شود اما به طور کل در این بخش بحث گازسوز شدن کارخانجات مطرح است؛ اقدمات خوبی در این زمینه صورت گرفته و طبق برنامه اعلامی شرکت گاز قرار است تا پایان سال 98 تمام صنایع استان گازسوز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار