مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سالانه 2 میلیون و یکصدهزار واحد خون توسط مردم به بیماران کشور اهدا می شود.
کد خبر: ۶۷۵۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ 03 November 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛ دکتر علی اکبر پور فتح الله در حاشیه همایش مدیریت خون بیمار که در دانشگاه علوم پزشکی استان البرز برگزار شد اظهارداشت: خون های اهدایی پس از پالایش در اختیار بیماران نیازمند قرار می گیرد. 
وی بیان داشت : اکنون در کشور کمبودی به لحاظ فرآورده های خونی وجود ندارد اما می بایست برنامه مدیریت خون را اجرا کنیم. 
پورفتح الله افزود: امروز مدیریت خون بیمار یکی از مباحث مهم و اساسی در طب انتقال خون است و نگاه دنیا به این موضوع معطوف شده است. 
مدیرعامل انتقال خون ایران ادامه داد: در این بخش می بایست سلامت خونی ، وضعیت جسمی بیماران و محیط بیمارستان برای کاهش عوارض انسانی مورد توجه ویژه قرار گیرد. 
پورفتح الله گفت: کسانی که خون دریافت می کنند 2 برابر افرادی که استفاده خونی ندارند مدت بستری آنان افزایش می یابد ضمن آنکه عوارض بیمارستانی برای مصرف کنندگان خون پنج برابر دیگر بیماران است. 
وی گفت: باید نگاهمان را در کشور عوض کنیم و حرکت به سمت انتقال خون محافظه کارانه و مدیریت خون پیش برود. 
پورفتح الله تاکید کرد که یکی از مهم ترین کارهایی که در مدیریت خون بیمار انجام می شود، اصلاح کم خونی قبل از عمل جراحی است. 
وی افزود: اگر بیماران با کمترین عارضه خونی وارد اتاق عمل شوند می توان از عوارض و مشکلات آنان کاست و مصرف خون به شدت کاهش می یابد. 
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: سال گذشته افراد بالای 50 سال در ایران بیشترین مصرف فرآورده های خونی داشتند که این موضوع باید مدیریت شود. 
وی گفت: با افزایش سن جمعیت ، تعداد اهداء کنندگان خون نیز کاهش می یابد که دراین زمینه نیازمند اتخاذ روش های محافظه کارانه در بخش فرآورده های خونی هستیم. 
پورفتح الله افزود: در ایران حدود 18 هزار بیمار تالاسمی داریم که وابسته به تزریق گلبول قرمز هستند و سالانه حدود 400 هزار واحد خون برای این افراد مصرف می شود. 
وی گفت: امروزه در کشور به طور متوسط به صورت هفتگی به بیماران تالاسمی خون اهداء می شود ضمن آنکه پنج هزار بیمار هموفیلی در کشور از فرآورده های خونی استفاده می کنند. 
وی بیان داشت : سازمان انتقال خون با برنامه ای که در بخش پلاسما اجر ایی کرده ، حدود 60 درصد داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای ایرانی تامین می کند. 
پورفتح الله اظهار داشت : سالانه شماری از مصدومان بدحال حوادث رانندگی کشور با اهدای به موقع فرآورده های خونی نجات می یابند. 
** البرز پایلوت خون کشور 
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سه بیمارستان در استان البرز برای اجرای برنامه مدیریت خون بیمار به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده است. 
وی افزود: در اجرای برنامه مدیریت خون بیمار، دوره های آموزشی برای پزشکان اجرا می شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار