مدیرکل حفاظت محیط‌زیست یزد:
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد در رابطه با حمله حیوانات وحشی به روستاییان زردین و دام‌های آن‌ها، گفت: عامل حمله به گوسفندان در روستاهای تفت گرگ نبوده است.
کد خبر: ۶۷۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱ 03 November 2018

 نیره پورملائی در رابطه با حمله حیوانات وحشی به روستاییان زردین و دام‌های آن‌ها، گفت: در پی گزارشی مبنی بر حمله گرگ به دام‌های اهالی روستای بخش نیر که بعضاً موجب خسارت به اهالی شده است، در هفته گذشته مأمورین و نیروهای یگانی در منطقه حضور یافته‌اند و بررسی و رسیدگی‌هایی در قالب تیم‌های پایش با حضور مداوم در منطقه صورت گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر دو نفر محیط‌بان در حوزه شهرستان مهریز و تفت حضور دارند و مسائل را از نزدیک رصد و پایش می‌کنند و همیشه محیط‌زیست استان یزد در کنار مردم است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد با تکذیب اخباری مبنی بر رهاسازی این حیوانات مزاحم از سوی محیط‌زیست و اینکه این موضوع به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد، اظهار داشت: این گونه‌ها گرگ نیستند و درواقع گونه‌های هیبرید شده‌ای از گرگ مانند سگ‌گرگ و سگ‌تول هستند که به علت خشک‌سالی، تخریب زیستگاه و عدم مدیریت پسماندهای خانگی از طبیعت به روستاها هجوم آورده‌اند.

پورملائی بیان داشت: درواقع در حال حاضر اقدامات لازم برای ایجاد ناامنی گرگ از سوی سازمان محیط‌زیست استان صورت گرفته است؛ چراکه وقتی محیط گرگ ناامن شود، پراکنده می‌شود؛ لذا این اقدامات به‌صورت ویژه انجام‌گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه طی گزارشی که به بنده داده شده است، در سه چهار روز اخیر مشاهده گرگ‌های به شکل هفته‌های اخیر در آن منطقه نبوده است، تصریح کرد: درواقع طبق بررسی‌هایی که انجام شده، تلفات بیشتر در حول صبح اتفاق افتاده و همچنین سه تا پنج رأس دام را در آنجا دیده‌شده مبنی بر تلفاتی که گرگ انجام داده بود.

وی با تکذیب اخباری مبنی بر تلف شدن ۱۷ رأس گوسفند در پی حمله گرگ‌ها، تأکید کرد: در راستای این اظهارات بلافاصله تیم اعزام‌شده و در آنجا بررسی‌های لازم صورت گرفت که مشخص و مبرهن شد که این خبر صحت نداشته و موضوع اثبات نشد که این مار فقط پنج رأس دام بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد با اشاره به اینکه سازمان محیط‌زیست استان تاکنون اقدام به پرورش، انتقال و رهاسازی گرگ‌ها و هیچ گوشت‌خوار دیگر در هیچ منطقه‌ای نکرده است، عنوان کرد: شایعاتی مبنی بر رهاسازی گرگ‌های دارای پلاک کاملاً منتفی است و درواقع مسائلی همچون دفع نامناسب لاشه توسط مرغ داری‌ها و دامداری‌ها در منطقه و همچنین دفع نامناسب زباله انسانی باعث افزایش حضور این گونه‌ها و همچنین سگ‌های بلا صاحب در این فصل می‌شود.

پورملائی با تأکید بر ضرورت مراقبت بیشتر از دام‌ها از سوی دامداران، خاطرنشان کرد: متأسفانه شرایط امنیتی برخی از آغول‌های دامداران و حصارهای آن‌ها ضعیف است؛ اما درواقع بهترین و مؤثرترین گزینه حفاظت بیشتر از دام‌ها، در نظر داشتن این حادثه برای چراندن دام‌ها در مراتع و فضاهای باز است.

وی در پایان با بیان اینکه مردم هیچ نگرانی نداشته باشند؛ چراکه محیط‌زیست همیشه در کنار آن‌هاست، یادآور شد: مردم نگران هیچ‌چیزی نباشند؛ چراکه همه‌چیز تحت کنترل سازمان محیط‌زیست استان است؛ چنانچه با همه حساسیت‌ها توسط حامیان حقوق حیوانات در این خصوص مکاتبه‌ای با سازمان شده است که اگر ما می‌توانیم به خسارت دیدگان کمک‌هایی را در دستور کار داشته باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار