نبود زیرساخت ها در جزیره هرمز و نظارت لازم بر گردشگری و امور گردشگران باعث شده میهمانان این جزیره با دسترسی به تمام نقاط و ریختن زباله چهره جزیره را زشت و از حالت طبیعی و بکر خود خارج سازند.
کد خبر: ۶۷۴۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۴ 31 October 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، این استان گلیچینی از مناطق بکر و زیبا با طبیعت‌های منحیر به فرد است و بهره‌مندی این منطقه جنوبی از دریای نیلگون خلیج فارس و سواحل مکران، باعث شده هرمزگان به یکی از اصلی‌ترین مناطق تجاری و توریستی خاورمیانه مبدل سازد.

هرمزگان دارای 14 جزیره با ویژگی‌های زیست محیطی متفاوت است که این منطقه را تبدیل به بهشت گردشگران داخلی و خارجی نموده هرمز، یکی از مهمترین جزایر استان به شمار می‌رود که از قدمتی طولانی با موقعیتی استراتژیک است که به دلیل نزدیکی آن با تنگه کلید خلیج همیشه فارس محسوب می ‌شود.

این جزیره که در  فاصله هشت کیلومتری بندرعباس قرار دارد به دلیل داشتن کوه‌های رنگارنگ اصلی‌ترین مقصد گردشگران است و ظرفیت ویژه توریستی برای این جزیره و مردم آن ایجاد کرده مردم جزیره رنگ‌ها با وجود همجواری با ظرفیت‌های ویژه و بهرمندی از نعمت دریا یکی از کم برخوردارترین شهروندان هرمزگانی به شمار می‌روند که درگیر با مسائل اقتصادی و معیشتی بسیاری هستند.

نبود نظارت بر روی این جزیره و عدم رعایت گردشگران و سودجویی دلالان حالا باعث به خطر افتادن موقعیت زیست محیطی این جزیره و فقر تمام نشدنی مردم هرمز شده است.

سودجویان با ایجاد کارگاه‌ها خاک رنگارنگ این جزیره را همچون تکه‌ای از جان مردم هرمز کنده و به صورت خام در مقابل دید مسئولان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌فروشند.

منظره دریا و ساحل بکر آن هم پر از رقص زباله‌هایی است که به دلیل بی‌مهری گردشگران و نبود زیر ساخت‌های اولیه زندگی بشر بدون جمع‌آوری در دل طبیعت رها شده‌اند.

تنها بهره مردم هرمز از ظرفیت‌های بالقوه آن، دستفروشی تنقلات یا نوشیدنی به گردشگران است که اساساً روی آن هم برای گزاران زندگی نمی‌توان حساب کرد.

با توجه به کاربرد وسیع خاک آن جزیره در صنایعی همچون سرامک و رنگسازی یکی از راه‌های رهایی مردم از بند مشکلات اقتصادی راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی این صنایع و بکارگیری مردم بومی در آن‌ها می‌باشد.

خاک سرخ و خوردنی این جزیره که به گلک معروفه و توان آن را دارد که به عنوان ادویه و یا چاشنی در پخت ماهی و سایر فرآورده‌ها استفاده گردد از دیگر ظرفیت‌های این جزیره محسوب میگردد که از دید عموم پنهان مانده و می‌توان با تمرکز بر آن چرخ‌های اقتصادی این جزیره اسرا آمیز را به حرکت درآورد.

قلعه پرتقالی ها واقع در شمال این جزیره که نماد استقامت مردم و ایثار آن‌ها در پیچ و خم تاریخ بوده اکنون یکی دیگر مکان ها گردگشگری هرمز به شمار می‌رود که مغفول مانده و نیاز به توجه بیشتر دارد.

نبود زیرساخت‌ها و نظارت لازم بر گردشگری و امور گردشگران باعث شده میهمانان این جزیره با دسترسی به تمام نقاط و ریختن زباله چهره جزیره را زشت و از حالت طبیعی و بکر خود خارج سازند.

نیاز است سازمان‌های در خواب اصحاب کهف ذیربط در جهت حفظ این بهشت رنگارنگ محدوده‌ای را برای بازدید عموم در نظر گیرند و با احداث تفریح‌گاه‌های مناسب گردشگران را به این نقاط مشخص سوق دهند.

وضعیت اقتصادی ضعیف مردم باعث شده عده‌ای از آنها خاکهای رنگی این جزیره را در شیشه‌هایی با اندازه‌های مختلف جمع‌آوری و به گردشگران بفروشند.

ساخت و فروش صنایع دستی از دیگر مشاغل خانگی مردم هرمز است که هیچ تبلیغی برای آن نشده و مردم فقط می‌توانند آنها را دست فروشی کرده یا به دوست و آشنا بفروشند.

شغل اصلی زنان و مردان این جزیره اسرار آمیز همچون باقی مردم خون گرم جنوب صیادی است و این مردم با صید ماهی کسب روزی می‌کنند و فضای شهر آن با امکانات حداقلی و ظاهری روستایی است.

امروز بیکاری اصلی‌ترین دغدغه مردم هرمز است که با توجه به اینکه این جزیره به لحاظ ژئوپلتیک از اهمیت بالایی برخوردار است و جزء سه نقطه حساس دنیا به شمار می‌رود و افزودن آن به مناطق آزاد مسائل بسیاری را ایجاد می‌کنند شهروندان هرمزی همچنان باید با وضعیت معیشتی نابسامان خود سر کنند.

انتظار می‌رود مسئولان فکری به حال جزیره اسرار آمیز کرده و با توسعه صنعت گردشگری و کارخانه‌جات تولید رنگ و لوازم آرایشی از خام فروشی خاک هرمز جلوگیری و باعث رونق اقتصاد و بهتر شدن اوضاع معیشتی مردم شوند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار