کد خبر: ۶۷۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ 23 October 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

خبر مهم رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره تحریم‌ها

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اروپایی‌ها اعلام کردند قبل از ۱۳ آبان بسته عملیاتی خودشان را که در آن جایگزین کردن یک مسیر پولی و بانکی، ضمانت فروش نفت ایران و معاملاتی از این نوع را ارایه می‌دهند؛ در صحبت‌هایی که من با دیپلمات های کشورمان داشتم تا حد زیادی نسبت به این موضوع خوشبین هستند./نامه نیوز

«ضرغامی» مدافع «سیف» شد

عزت الله ضرغامی به ایرنا گفت:الان یکی از مشکلاتی که داریم مدیران قوی و اهل ریسک است که امروز منفعل هستند و نمی‌توانند کار کنند. این را در دفاع از دولت آقای روحانی هم می‌گویم. یعنی یک مدیر نمی‌تواند مانند دهه‌های 60 و 70 کار کند.من هم، در دوره آقای هاشمی مدیر سینما بودم و هم، در دوره جنگ که در زمان جنگ کارهای بزرگی انجام دادم. الان اگر بگویید می‌توانی آن کارها را انجام دهی، می‌گویم نه، چون کارها سخت و بازرسی‌های بلاوجه زیاد شده است؛ به‌ویژه برای مدیرانی که قوی و اهل ریسک هستند و می‌توانند با ریسک به‌موقع کشور را به جلو ببرند. اما آنان کار نمی‌کنند چون می‌گویند اگر این کار را انجام دهیم، علیه ما پرونده تشکیل می‌شود و ظاهر پرونده هم علیه ماست.آن یک‌سالی که در دولت آقای روحانی بودم، یک بار در کمیسیونی دیدم که باید موضوعی امضا می‌شد، همه تأیید می‌کردند ولی آقای وزیر نفت امضا نمی‌کرد. هرچه وزیر صنعت و وزیران دیگر و آقای جهانگیری اصرار می‌کردند که آقا باید امضا کنید، آقای زنگنه امضا نمی‌کردند، می‌گفت برای اینکه من نمی‌خواهم به زندان بروم. اگر من این را امضا کنم و فردا هر اتفاقی بیفتد، برای وزارت نفت تشکیل پرونده می‌دهند و من باید توضیح دهم. چرا ما کشور را به اینجا رسانده‌ایم؟ این خیلی غلط است. در زمان جنگ که باید مسئولان دولتی فرمانده باشند و با قوت و با اقتدار نترسند و نظام هم پشتشان باشد و بروند مبارزه کنند، چرا ما باید این‌ مدیران و مسئولان را منفعل کنیم؟من به‌شدت منتقد هستم که آقای سیف ممنوع‌الخروج شود. این برای جایگاه یک مسئول خیلی بد است. روحانی بگوید که آقای سیف، کاندیدای مورد اعتماد من هستند، شما ایشان را ممنوع‌الخروج نکنید و بگذارید اعتبار افرادی که خدمت می‌کنند، محفوظ بماند و من شخصا به‌عنوان رئیس‌جمهوری تضمین می‌دهم. آقای روحانی این حرف را نمی‌زند و آنها (قوه قضائیه) هم آن کار را می‌کنند. این‌گونه نمی‌شود کشور را اداره کرد. شأن و شئون افراد باید حفظ شود.

توضیح "مازنی" درباره فریاد «دو دو» در مجلس

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره فضای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت گفت: جو مجلس برای نتیجه رأی اعتماد مشخص نیست.احمد مازنی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره چهار وزیر پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور برای وزارت‌خانه‌های کار، صمت، اقتصاد و راه گفت: درحال بررسی افرادی که معرفی شدند هستیم در حال حاضر هم نظری ندارم.نماینده مردم تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که هنگام قرائت اسم یکی از وزرای پیشنهادی نمایندگان با فریاد « دو، دو» به معنی رأی مخالف قصد داشتند نظر خود را اعلام کنند؛ این نشان دهند فضای پر تنش برای جلسه رأی اعتماد نیست، بیان کرد: من در مورد وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور « دو،دو» نگفتم و بر اساس این « دو ، دو» هم نمی‌شود قضاوت کرد.وی ادامه داد: وزرایی که پیشنهاد شده‌اند به کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها خواهند آمد؛ برنامه و نظرات‌شان را بیان می‌کنند و ما بر اساس آن‌چه که دیده و شنیده‌ایم به آن‌ها رأی خواهیم داد.رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که جو مجلس را برای رأی دادن به وزرایی که از سوی رئیس‌جمهور پیشنهاد شده‌اند چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: قابل پیش‌بینی نیست.وی تاکید کرد: فضای روز رأی اعتماد بستگی به همراهی دولت و مجلس و تعامل افراد پیشنهادی با کمیسیون‌ها و فراکسیون ها دارد که بسیار در نتیجه تاثیرگذار است.

روحانی با جامعه‌شناسان دیدار می‌کند

یک منبع آگاه در دولت گفت: صبح امروز حسن روحانی رئیس جمهوربا جمعی از جامعه شناسان و محققین این حوزه دیدار خواهد داشت.یک منبع آگاه در دولت در گفت‌وگو با فارس، ضمن اعلام خبر دیدار حسن روحانی رئیس جمهور با جمعی از جامعه شناسان و محققین این حوزه گفت: این دیدار نیز با مدیریت علی ربیعی به مانند سلسله دیدارهای رئیس جمهور با اصلاح طلبان و اقتصاد دانان برگزار می‌شود.وی ادامه داد: قرار است این جامعه شناسان که برخی از آنان نام آشنا هستند و برخی نیز در این حوزه صاحب اقدامات مفیدی بوده اند با دولت ادامه همکاری دهند.این منبع آگاه در مورد دیدار رئیس جمهور با اصولگرایان نیز خاطر نشان کرد: به احتمال قوی هفته آینده پاستور میزبان جریان‌های اصولگرایی خواهد بود.

ویدئوی ادعایی گروه تروریستی احرار الشام

به تازگی فیلمی در شبکه های اجتماعی منتسب به گروه تروریستی احرار الشام منتشر شده که در آن فردی که مدعی است اسیر ایرانی این گروه تروریستی است از مسئولان کشورمان خواسته که نسبت به آزادی وی اقدام کنند.هنوز صحت این ادعا توسط مسئولان کشورمان تایید نشده است.

هشدار بعیدی نژاد نسبت به وقوع جنگ سرد

سفیر کشورمان در لندن در پیامی توییتری نسبت به خروج احتمالی واشنگتن از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان برد هشدار داد.متن پیان به شرح زیر است: معاهده NFI بین آمریکا و روسیه با انهدام موشک‌های هسته‌ای میان برد 500 تا 5500 کیلومتر نقش مهمی را در جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی و تعادل امنیت جهانی ایفا نموده است. خروج ایالات متحده از این معاهده و به کارگیری مجدد موشک‌های هسته‌ای به تشدید جنگ سرد و بی ثباتی راهبردی جهانی می‌انجامد.

نمایندگان مجلس پیراهن یک تیم برزیلی را تن کردند

تعدادی از نمایندگان ⁧ مجلس شورای اسلامی ⁩ طی سفر به برزیل در یک باشگاه ورزشی در ایالت پارانا حضور یافته و پیراهن آن را به تن کردند. ‏فابیو جانواریو بازیکن پیشین باشگاه استقلال تهران هم که به نظر می‌آید جز مقامات این باشگاه برزیلی است، نمایندگان مجلس کشورمان را همراهی می‌کند. دیدار و گفت‌وگو با مقامات و مدیران و همچنین بازدید از بخش‌های مختلف باشگاه ازجمله برنامه‌های نمایندگان مجلس بوده است./فارس

دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز

استاندار خوزستان با اعلام خبر دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز می‌گوید در این رابطه تا به حال هیچ فعال مدنی بازداشت نشده است. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان درباره بازداشت عوامل مرتبط با حادثه تروریستی اهواز با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری فرمودند که باید دنباله‌های عوامل این حادثه تروریستی دستگیر شوند،‌ می‌گوید: در بین بازداشت‌شدگان، فعال مدنی و کودک نیست. تلاش بر این است که برای فعالان مدنی و سیاسی مشکلی پیش نیاید و ما بحثی روی فعالان سیاسی و مدنی نداشتیم. شریعتی در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان اینکه باید اطلاعات بیشتر درباره بازداشت‌شدگان حادثه تروریستی اهواز را از رئیس کل دادگستری پرسید، اعلام می‌کند که در بین دستگیرشدگان یک زن وجود دارد، اما هیچ کودکی بازداشت نشده است.

بازداشت ۷ نفر از اعضای شورای شهرستان‌های تهران

رئیس شورای اسلامی استان تهران گفت: ۷ نفر از اعضای شورای شهرستان‌های استان تهران به دلیل اتهامات مالی همچنان در بازداشت هستند. فخاری در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت ۸ نفر از اعضای شورای شهرستان‌های استان تهران اظهار داشت: برای هیچ کدام از این افراد سلب عضویت دائم هنوز اتفاق نیفتاده و پرونده آنها در سطوح مختلف در حال بررسی است. وی ادامه داد:در حال حاضر ۷ نفر بازداشت هستند که عمده اتهامات آنها مالی است. پرونده دو نفر از این اعضا در هیأت حل اختلاف اولیه منجر به صدور رای لغو عضویت داده شده که اعتراض زده‌اند و ۴ نفر دیگر فعلا تعلیق عضویت شده‌اند وتعدادی هم با قید وثیقه آزاد هستند.

تکذیب خبر وجود عقرب در غذای دانشجویان دانشگاه لرستان

دانشگاه علوم پزشکی لرستان در اطلاعیه ای اعلام کرد که خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر وجود عقرب در غذای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، ساختگی و نادرست است. در این اطلاعیه آمده است: «تمامی مراحل پخت و آماده سازی غذا در آشپزخانه این دانشگاه در شرایط کاملا محصور و با استفاده از تجهیزات صنعتی صورت می گیرد که احتمال ورود عقرب یا هر جنبنده ای با این سایز به داخل ظروف غذا غیرممکن است.

پخت غذا با تجهیزات مجهز و در دمای بالاتر از 70 درجه سانتی گراد و در مدت بیش از یک ساعت انجام می شود که اگر هم عقرب وارد غذا می شد کاملا پخته و هیچ گونه اثری از آن باقی نمی ماند. ظاهر عقرب موجود در تصویر فضای مجازی کاملا سالم بوده و به نظر می رسد شخص یا اشخاصی از روی عمد و صرفا برای شیطنت و جریان سازی خاص آن را داخل غذا گذاشته باشد. شب گذشته با دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان جلسه اضطراری با حضور مسئولان ذیربط در این خصوص برگزار شد و مراتب جهت بررسی بیشتر و پیدا شدن مسبب یا مسببان این حرکت غیراخلاقی در دست پیگیری است. احتمال این که عکس منتشر شده مربوط به غذای دانشگاه علوم پزشکی لرستان نبوده باشد نیز وجود دارد و نمی توان با قطعیت در این خصوص اظهار نظر کرد.»

جهانگیری به احتمال زیاد از دولت می‌رود

الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات روز گذشته جهانگیری که گفته بود «تا این لحظه اجازه برکناری منشی خود را هم پیدا نکردم» گفت: به نظرم آهنگ، آهنگ رفتن آقای جهانگیری است. من مجموع اخبار و تحلیلم این است که ایشان از دولت خواهد رفت. قائم مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است نوبخت جایگزین جهانگیری شود یا خیر، گفت: من چنین چیزی نشیندم ولی آقای روحانی احتمالا تصمیم گرفته دولتش را هماهنگ‌تر کند/ تسنیم

واکنش مجری زن ممنوع‌التصویر به مواضع روشنفکرانه ضرغامی

زهرا عاملی، مجری و ترانه سرا در واکنش به پست حمایتی عزت‌الله ضرغامی، رییس اسبق سازمان صداوسیما درباره آزادی حضور زنان در ورزشگاه، در اینستاگرام نوشت: «خواستم چیزی ننویسم....ولی هفت سال ممنوع‌التصویری‌ام در زمان شما رقم خورد.....به چه گناهی؟ خندیدن روی آنتن زنده؟ آقای ضرغامی چنانچه نخواید برای انتخابات رنگ عوض کنید من این برگشت شما به آغوش مردم و بهتون تبریک می‌گم و خوشحال می‌شم....ولی یادتون باشه ...همه این جماعت فراموشکار نیستن....جدایی مجریان زن و مرد در برنامه‌ها از دیگر ابتکارات شما بود و من اولین قربانی این تصمیم.... شما بیش از حد نسبت به یه ریمل ساده روی چشم مجری زن حساس بودید...

شما اصرار زیادی داشتین ما رو به زور به بهشتتون ببرید .... به هر حال دوران مدیریت شما خوبی‌های خودش و هم داشت .....نباید بی‌انصاف بود اما این نگرش جدید شما جدی جدی باعث تعجب من شد... الان باید خوشحال باشم یا شک کنم به این عکس‌العمل‌ها و حرفای جدید؟»/

خرید ساختمان اداری ممنوع شد

به تازگی هیات وزیران مصوبه‌ای را گذرانده که طی آن هزینه کردن منابع مالی دولت و بیت‌المال در امور غیرضروری ممنوع شد. دولت در ۶ مورد مصرفی مهم تصمیم گرفته تا استفاده های غیرضروری از منابع مالی را حذف و یا دستکم به حداقل برساند. دولت با صدور ابلاغیه‌ای، هزینه کردن دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های دولتی در ۶ بخش را ممنوع کرد: یکی از موارد مهم مدنظر دولت ممنوعیت نوسازی تجهیزات و لوازم اداری، اجاره و خرید ساختمان جدید اداری، رفاهی، فرهنگی و ورزشی است. ممنوعیت هزینه‌های برگزاری هرگونه همایش و گردهمایی، چاپ نشریات غیرمرتبط با وظایف دستگاه‌های اجرایی و توقف سفرهای خارجی و ماموریت های داخلی از دیگر موارد ابلاغ شده است.

پذیرش چهار هزار دانشجو با مشکل مواجه شده است

فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: برای بررسی وضعیت مشکل دانشجویان پذیرش شده در رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد یک جلسه اضطراری عصر دیروز (یکشنبه) در کمیسیون آموزش با حضور رئیس و معاون دانشگاه آزاد برگزار شد. به گفته رئیس دانشگاه آزاد، افرادی که تخلف کردند برکنار شدند ولی فکر نمی‌کنم این برکناری بتواند مشکلی را از این دانشجویان حل کند / ایرنا

ونزوئلا: در ایران بازی نمی‌کنیم؛ برای‌مان دردسر می‌شود

«برگزاری دیدار دوستانه ایران با ونزوئلا در روز ۲۹آبان در استادیوم آزادی در هاله‌ای از ابهام است. فدراسیون ونزوئلا در نامه‌ای به فدراسیون ایران خواستار برگزاری این بازی در کشوری غیر از ایران شده. فدراسیون فوتبال ونزوئلا دلیل روی‌گردانی از بازی تدارکاتی در ایران را شش‌بازیکن تیم‌ملی این کشور دانسته که به دلیل اقامت در آمریکا، نمی‌توانند به ایران وارد شوند. ونزوئلایی‌ها می‌گویند خوردن مهر ورود به ایران احتمالا برای زندگی‌ این شش‌بازیکن در آمریکا دردسر بسازد. پارسال ترامپ فرمانِ «حفاظت‌از ملت در برابر ورود به خاک آمریکا» را صادر کرد که ورود به آمریکا را برای شهروندان چند کشور ازجمله ایران را دشوار کرد. حتی برای افرادی ‌‌هم که به ایران سفر می کنند گرفتاری پیش آمد. یکی از مدیران فدراسیون‌فوتبال گفته: از نظر ما این بازی هنوز لغو نشده و هنوز به درخواست ونزوئلا پاسخی ندادیم و به‌دنبال راهکاری برای برگزاری بازی هستیم. اما بعید است فدراسیون فوتبال که اوضاع مالی خوبی ندارد، با بازی بیرون از ایران موافق‌باشد؛ چندروز‌ پیش بود که سفر تیم فوتسال به برزیل برای برگزاری دیدار دوستانه لغو شد»/ ورزش ۳

همه تکذیب‌شده‌های آقای کریمی قدوسی

تکذیب ادعا درباره دستگیری جاسوس در تیم مذاکره‌کننده از سوی وزارت امور خارجه
تکذیب ادعای «اعلام برائت انصاری از فتنه» از سوی محمدرضا خباز
تکذیب ادعای «سخنان هاشمی‌رفسنجانی علیه دولت» از سوی قدرت‌الله علیخانی
تکذیب ادعای تقلید صدای حسین فریدون
تکذیب ادعا در مورد گرین کارت معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده زنان و خانواده از سوی روابط‌ عمومی معاونت زنان و خانواده با این توضیح که ابتکار به دلیل سوابق انقلابی و نگارش کتاب تسخیر به سه زبان انگلیسی و غربی و فارسی هرگز پس از انقلاب به آمریکا نرفته است.
تکذیب ادعای جعلی‌بودن طرح سه‌فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای از سوی نمایندگان مجلس
تکذیب ادعای رأی دیوان محاسبات در انفصال از خدمت وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت از سوی دادستان دیوان محاسبات
تکذیب ادعای توافقات هفت‌گانه ایران و آمریکا از سوی وزارت خارجه در اسفند ۹۵
تکذیب ادعای نامه‌نگاری جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با وزیر امور خارجه آمریکا از سوی روابط‌عمومی وزارت خارجه در اسفند ۹۵.جواد ظریف در پاسخ به این اظهارات گفت: «صددرصد دروغ است. نه نامه، نه پیام، نه تلفن، نه ایمیل، نه پیامک، نه پیغام و نه «پسغام»؛ فقط خیال‌بافی
تکذیب ادعا درباره کاوه مدنی که در انگلیس دکترا گرفته و باید برای گرفتن دکترا در انگلیس به ملکه ادای احترام کرد؛ در‌حالی‌که مدنی از آمریکا دکترا گرفته است.
تکذیب ادعا درباره شرکت نفت در دوره زنگنه که با حضور زنگنه در مجلس به ادعا‌های او پاسخ داده شد./ایرنا

رییس موساد: اگر ایران شکست نخورد، من بی خانمان می شوم

یوسی کوهن با بیان اینکه شکست از ایران را به پیروزی ترجیح می دهد گفت: یک مقام آمریکایی اخیرا از من پرسید چه اتفاقی می افتد اگر ما بر ایران غلبه کنیم؟ به او گفتم، اگر ایران شکست بخورد، من بیکار می شوم ولی اگر ایران شکست نخورد، بی خانمان می شوم. من حالت دوم را ترجیح می دهم/ اصلاحات نیوز

داستان عجیب صبر برانکو

پرسپولیس باز هم پول برانکو را نداد و حمیدرضا گرشاسبی از بیان این واقعیت طفره رفت. در عوض با سایت وزارت ورزش مصاحبه‌ای کرد و گفت بخشی از مطالبات بازیکنان و کادرفنی پرسپولیس را پرداخت کرده است. خیلی زود اما معلوم شد که بخشی از مطالبات همه پرداخت شده، جز برانکو. در واقع برانکو با روحیات خاصی که دارد، حداقل در برهه زمانی فعلی فدای پرسپولیس و بازیکنانی می‌شود که برای بازی حساس با السد آماده می‌شوند. او که بزرگترین طلبکار فصل جاری پرسپولیس است به مسوولان باشگاه اعلام کرده هیچ کس حق ندارد درباره این موضوع تا پایان بازی با السد با او گفتگو کند./ایران ورزشی

جهانگیری حق انتقاد از دولت را ندارد

عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:سخنان آقای جهانگیری درباره حدود اختیارات خودش و نیز اعلام اینکه خیلی از حرف‌ها را نمی‌تواند بزند به عنوان اولین واکنش انتقادی آقای جهانگیری در برابر موقعیت خودش در دولت مطرح شده است.پيش از اين نيز اخباري جسته و گريخته در خصوص استعفا از معاونت اولي يا بروز اختلاف ميان وي و رييس دولت يا رييس دفتر رييس‌جمهور شنيده مي‌شد كه معمولا مسكوت گذاشته يا حل مي‌شد ولي اين سخنان را مي‌توان نشانه‌اي از افزايش و تشديد اختلافات تلقي كرد. برخي از سياست‌مداران حتي پيشنهاد كردند كه با اين شرايط بهتر است وي صندلي معاونت اولي را ترك كند. هنگامي كه شواهد روشن حكايت از آن داشت كه نه‌تنها مجموعه اقتصادي همسو با معاون اول نيستند بلكه دايره تنگ‌تر شده است، تنها فرصت را براي كناره‌گيري از دولت از دست داد و هنگامي كه حوادث دي‌ماه 1396 رخ داد، اين فرصت بيشتر از پيش از دست رفت و پس از اعلام دلار 4200 توماني ديگر نه‌تنها نمي‌تواند چنين كند، بلكه معلوم نيست كه نتايج مثبتي از كناره‌گيري احتمالي‌اش به دست آورد

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
به گمانم تغییر این دیدگاه های ضرغامی به مناسبت انتخابات است،اگر نه که دمش گرم و سرش خوش باد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار