مدیرشیلات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: سرانه مصرف آبزیان در شهرستان‌های مختلف استان البرز متفاوت و متوسط آن در استان 9 کیلوگرم در سال است.
کد خبر: ۶۶۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹ 16 October 2018

لاله ضیائیان گفت : در ایران سرانه مصرف آبزیان پس از گوشت مرغ و گوشت قرمز در رتبه سوم قرار دارد؛ این درحالی است که در سال‌های اخیر گرایش در سیاست کلی و توصیه‌های تغذیه‌ای جهانی به سمت گسترش مصرف گوشت سفید به ویژه گوشت ماهی بوده است؛ با این وجود سهم مصرف آبزیان و فرآورده‌های آن در سبد غذایی خانوارهای ایرانی در مقایسه با متوسط مصرف جهانی بسیار پایین است.

وی افزود: میانگین سرانه مصرف آبزیان در جهان 20 و در ایران 11 کیلوگرم در سال است؛ البته در ایران سرانه مصرف آبزیان از سال 2005 تا 2016  از پنج کیلوگرم به 11 کیلوگرم رسید و سریع‌ترین ضریب رشد را نسبت به سایر فرآورده‌های گوشتی داشت.

مدیر شیلات استان البرز در خصوص سرانه مصرف آبزیان در استان البرز گفت: براساس نتایج بررسی‌های انجام شده در سطح شهرستان‌های شش گانه استان البرز، میزان سرانه مصرف ماهی و موارد اصلی بازدارنده افزایش سرانه مصرف مشخص شد؛ نتایج حاصل از این تحقیق علاوه بر بررسی سرانه مصرف آبزیان در سطح استان البرز نشان داد که سرانه مصرف آبزیان در شهرستان‌های مختلف استان البرز متفاوت و متوسط آن در استان 9 کیلوگرم در سال است.

ضیائیان افزود: سرانه مصرف در استان البرز و سطح کشور فاصله زیادی با مقادیر استاندارد و ایده‌آل جهانی یعنی حدود 20 کیلوگرم در سال دارد بنابراین در دوره حاضر اعمال سیاست‌های مدیریتی افزایش سرانه مصرف آبزیان ضروری است.

وی اظهار کرد: عرضه محصولات آبزی تازه با بسته بندی و قیمت مناسب به بازار، ایجاد بازارها ونمایشگاه‌های دوره‌ای عرضه محصولات آبزیان در سطح استان و نیز فرهنگ سازی و برگزاری هرچه بیشتر جشنواره‌های طبخ آبزیان می‌تواند در افزایش سرانه مصرف آبزیان در استان البرز موثر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار