رئیس پلیس راه البرز می گوید: اعمال نمره منفی برای رانندگان متخلف در پیشگیری و کاهش تصادفات رانندگی موثر است.
کد خبر: ۶۶۷۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ 14 October 2018

طبق قانون راهنمایی ورانندگی برای برخی از تخلفات درمرحله نخست بر اساس میزان خطرآفرینی نمره منفی در نظر گرفته می‏شود و چنانچه متخلف به 30 امتیاز منفی برسد، گواهینامه او به مدت سه ماه ضبط و در پایان مدت مشخص با پرداخت 40‏ هزار تومان جریمه نقدی مسترد می‏شود.
درمرحله دوم اگر متخلف مرتکب تخلف شد و 25 امتیاز منفی کسب کرد، گواهینامه وی به مدت 6 ماه ضبط و پس از پرداخت جریمه 60 هزار تومانی به وی تحویل داده می‏شود.
همچنین در مرحله سوم در شرایطی که مجموع نمرات منفی حاصله از تخلفات فرد متخلف ۲۰ نمره منفی باشد وی برای یک سال نباید رانندگی کند و بعد از طی شدن دوره محکومیت، باید دوره‏ های آموزشی را دوباره طی کرده، سپس به اخذ گواهینامه جدید با پرداخت 100 هزارتومان جریمه اقدام کند.
سرهنگ رضا گودرزی افزود: هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا ، تک چرخ زدن با موتور سیکلت ، تجاوز از سرعت مجازبالاتر از 50 کیلومتر درساعت، سبقت غیرمجاز در راه های دوطرفه، عبور از چراخ قرمز و راهنمایی و رانندگی ، حرکات مارپیچ، حرکت با دنده عقب درآزادراه ها و بزرگراه ها و رانندگی درحال مستی و مصرف داروهای روان گردان و افیونی از موارد مهم تخلفات حادثه ساز است که در صورت ارتکاب تخلف، سبب دریافت نمره منفی برای راننده می شود.
وی اضافه کرد: عبور ازمحل ممنوع، تجاوز به چپ از محورراه ، عبور وسایل نقلیه از پیاده روها، عدم رعایت حق تقدم عبور، دورزدن ممنوع و استفاده ازتلفن همراه از دیگر موارد تخلفات حادثه ساز است.
گودرزی خاطرنشان کرد: عدم رعایت مقررات حمل بار( حمل ونقل جاده ای مواد خطرناک)، رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز، عدم رعایت شرایط مندرج درگواهینامه ازقبیل استفاده از عینک و سمعک ، عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبان عبورو مرور دانش آموزان یا پلیس مدرسه و عدم رعایت مقررات حمل بار موارد مهم دیگر تخلفات حادثه ساز است.
رئیس پلیس راه البرز افزود: ازابتدای سال جاری تاکنون 56 نفر به دلیل ارتکاب تخلفات حادثه ساز 30 نمره منفی دریافت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 124 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: طی سال جاری 183 هزارو 395 راننده متخلف در راه های استان البرزاعمال قانون شدند که 26 هزارو 944 نفر آنانمرتکب تخلف حادثه ساز شده بودند.
گودرزی افزود: امسال 13 هزارو 418 وسیله نقلیه متخلف توقیف شده که ازمجموع آن ها سه هزارو 303 دستگاه موتورسیکلت و بقیه خودرو سنگین و سبک بوده است.
این فرمانده بیان داشت: دراین مدت نیز 12هزار و 635 مورد آزمایش الکل و 839 مورد آزمایش اعتیاد از برخی رانندگان در استان البرز انجام شده که به ترتیب 102 و 97 مورد مثبت بوده است.
گودرزی افزود: ماموران پلیس راه البرز با حضور در راه های البرز در قالب تیم های خودرویی، موتوری و پاس پیاده و همچنین استفاده از دوربین های نظارتی و ثبت تخلف عملکرد رانندگان را رصد می کنند.
استان البرز دارای یک هزارو 450 کیلومتر آزادراه ، بزرگراه و راه اصلی ، فرعی و روستایی است و 18 درصد بار ترافیکی درراه های این استان است.
روزانه به طور متوسط بیش از 250 هزار وسیله نقلیه ازراه های این استان عبور می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار