رئیس انجمن تعزیه البرز هنر تعزیه را متعلق به این استان می داند و معتقد است از دوران علویان که مرکز حکومت آنان در سلسله جبال البرز بوده تعزیه شکل گرفته و قدیمی ترین نسخ تعزیه کشور مربوط به این استان است.
کد خبر: ۶۶۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷ 09 October 2018

 به گزارش «تابناک البرز»؛ مصطفی کرمی برغانی با اشاره به اینکه انجمن تعزیه کرج در شرف تاسیس است می گوید: در شهرستان طالقان 870 تعزیه خوان فعالیت هنری دارند که یک رکورد در کشور محسوب می شود. در منطقه سیبان دره شهرستان ساوجبلاغ نیز اغلب مردم تعزیه خوان هستند.

برگزاری تعزیه در نقاط مختلف استان

رئیس بنیاد البرزشناسی با اشاره به اینکه در استان دو پایگاه تعزیه یکی در برغان و دیگری در کلاک وجود دارد، ادامه می دهد: موزه تعزیه تکیه اعظم کلاک ۴۰۰نوع لباس و تجهیزات تعزیه دارد که در ایران بی‌نظیر است و البته شهرستان طالقان هم در رشد تعزیه نقش به سزایی داشته است.

محراب رجبی با اشاره به اینکه آیین‌های ویژه‌ای چون تعزیه سید الشهداء(ع) در روستای میناوند طالقان نیز برگزار می‌شود، می گوید: به‌خصوص در روز عاشورا به‌طور مفصل به انجام این مراسم تعزیه پرداخته می‌شود و برگزاری آن حدود چهار ساعت طول می کشد.

وی توضیح می دهد: مراسم باشکوه تعزیه سالار شهیدان در روستای میناوند شهرستان طالقان موجب شده است تا مردم پایتخت هم برای تماشای آن در این روستا حضور یابند. همچنین در روستای جوستان طالقان نیز آیین تعزیه در روز عاشورا برگزار می‌شود.

در برغان نيز مانند مناطق ديگر استان تعزيه در ماه محرم به روال سابق وجود دارد. در گذشته تعزیه در برغان توسط محلی ها خوانده می شد؛ ولی در حال حاضر برای ایام محرم خواننده هایی از شهرهای تهران، تفرش، اراک و قزوین برای اجرای تعزیه به این روستا می آیند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار