زنان روستای قومنجان با نهایت تلاش انواع فرآورده‌های لبنی را درست کرده و در این روستا از دختر نوجوان گرفته تا زن میانسال همگی کار می‌کنند.
کد خبر: ۶۶۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۶ 01 October 2018

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، روستای قومنجان از توابع شهرستان بیرجند است که در این روستا مردم همه در حال جنب و جوش و کسب رزق حلال هستند. به این روستا که وارد می‌شوی، نقش پررنگ بانوان را در زندگی خانوادگیشان می‌بینی.
در این روستا بانوان به تهیه انواع فرآورده‌های لبنی مشغول هستند و روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلو گرم شیر از محل دام به مکان تهیه فرآوری محصولات لبنی منتقل و پس از طی مراحل گوناگون انواع فرآورده‌های لبنی مانند ماست،کره، دوغ،کشک و قره قروت تولید و به بازار عرضه می‌‌شود.
این کار، فعالیت پرزحمتی است اما بانوان قومنجانی شیرزنانی هستند که برای گذران زندگی خود این کار را انجام می‌دهند، در سال‌های اخیر دستگاه‌های مدرن کمک فراوانی به بانوان زحمت کش روستا کرده و تقریبا از سختی کار آن‌ها کاسته شده است .
به گفته بانوان روستا در زمان‌های قدیم برای تهیه انواع فرآورده‌های لبنی از دیگ‌های بزرگ که روی آتاش هیزم‌ها قرار داده می‌شد، استفاده می‌شد.
با وجود اینکه برخی از تکنولوژی‌های امروزی وارد روستا شده و فضای روستاها را کمی تغییر داده اما صفا و صمیمیت در روستا هنوز حاکم است و این صمیمت و یک رنگی جان مایه زندگی در این روستا است. همچنین مهمان نوازی و خوشرویی از صفات بارز مردم این روستا است.
پای صحبت بانوان این روستا که نشستیم، در حرف‌هایشان خبری از تجملات و مدهای امروزی نبود، آن‌ها سال‌هاست که برای کسب رزق حلال و کمک به معیشت خانواده و همچنین دوری از بیکاری به این فعالیت مشغولند.

درس زندگی را از زنان روستا بیاموزیم / اینجا بیکاری معنا ندارد
خسروی، یکی از بانوان سخت‌کوش روستا در گفت‌وگو با ایکنا گفت: شغل عمده مردم این روستا دامداری است و هر روز از محل دام مقدار زیادی شیر به این مکان تحویل داده می‌شود.
وی افزود: بانوان روستا شیر را چرخ کرده و به کره و ماست تبدیل می‌کنند. همچنین ماست را می‌جوشانیم که به این ماست جوشیده شده «لچ» می‌گوییم.
این بانو ادامه داد: از لچ پس از آب گیری کشک تولید می‌شود و به آب به دست آمده از لچ آب قروت می‌گوییم که از آن قره قروت درست می‌کنیم و مراحل آماده کردن آن بسیار سخت است.
خسروی اظهار کرد: آب قروت را با درجه حرارت بالا می‌جوشانیم و قره قروت درست می‌کنیم و سپس دو نوع قره قروت شکری و بدون شکر به بازار عرضه می‌کنیم.

درس زندگی را از زنان روستا بیاموزیم / اینجا بیکاری معنا ندارد
وی با اشاره به اینکه آبی که قره قروت از آن به دست می‌آید پساب کشک است و به این ترتیب قطره‌ای از شیر دور ریخته نمی‌شود، افزود: شغل بیشتر اهالی روستای قومنجان آماده سازی انواع فرآورده‌های لبنی است.
این بانو با بیان اینکه تهیه و آماده سازی قره‌قروت زحمت زیادی دارد اما این محصول ارزش ریالی چندانی ندارد، تصریح کرد: در زمان قدیم به وسیله یک نیروی انسانی تمام این مراحل کار انجام می‌شد اما اکنون از توان و ظرفیت نیروی انسانی کاسته شده و از دستگاه‌های مدرن در کنار نیروی انسانی استفاده می‌شود.

درس زندگی را از زنان روستا بیاموزیم / اینجا بیکاری معنا ندارد
خسروی بیان کرد: تمام تجربیات این کار را از قدیم بدست آورده و همین طور نسل به نسل بین دختران و زنان روستایی رواج پیدا کرده است؛ به طوری که دختر ۱۱ ساله روستایی به راحتی می‌تواند تمام این مراحل فرآوری محصولات لبنی را انجام دهد و چون شغل و راه کسب درآمد مردمان روستا از این راه است همه مردم روستا این تجربه را به دست می‌آورند.
او دستانش را بالا برد، خدا را شکر گفت و خاطرنشان کرد: به لطف خدا بازار فروش محصولات لبنی روستا خوب است و متقاضیان به طور مستقیم و بدون واسطه برای دریافت محصول مورد نیاز به آنان مراجعه می‌کنند.

آری اینجا رزق حلال به زندگی مردمانش رنگ ایمان بخشیده است، رنگی که می‌شود سال‌ها در سایه آن با آرامش زندگی کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار