مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر با اشاره به اینکه در سال گذشته هزار نفر واکسن هاری دریافت کردند، گفت: واکسیناسیون هاری در سال ۹۶ یک میلیارد تومان برای شبکه بهداشت و درمان ملایر هزینه در برداشت.
کد خبر: ۶۵۶۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳ 18 September 2018
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر با بیان اینکه از بین بیماری‌ها مشترک بین دام و انسان، دو بیماری تب مالت و هاری بیشترین شیوع و اهمیت را دارد، گفت: طی سال‌های اخیر شیوع تب مالت از جمله بیماری‌هایی است که در ملایر افت و خیز بسیاری داشته است.

به گزارش ایسنا، دکتر محسن ترکاشوند در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان ملایر، با بیان اینکه رابطه مستقیمی بین واکسیناسیون دام‌ها و رعایت موازین بهداشتی توسط افراد و میزان شیوع وجود دارد، ادامه داد: بیشترین قشر درگیر این بیماری‌ها جوانان و کشاورزان هستند.

وی با بیان اینکه طبق آخرین بررسی‌ها و آمار ارائه شده استان همدان در زمینه شیوع تب مالت رتبه چهارم کشور را داراست، اظهار کرد: هزینه‌بر بودن و طول درمان ۲ ماهه از جمله مواردی است که مبتلایان به این بیماری و سیستم درمانی را درگیر می‌کند.

ترکاشوند با اشاره به اینکه امسال نیز در ملایر با افزایش آمار مبتلایان به تب مالت مواجه هستیم، ادامه داد: بیشترین آمار در بخش جوکار گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مبتلایان به این بیماری در سطح شهرستان ملایر، روستائیان و ۱۰ درصد شهروندان هستند، گفت: میزان بروز در مرد‌ها ۶۵ درصد و در زن‌ها ۳۵ درصد بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با اشاره به روند صعودی ابتلا به تب مالت در سالجاری در سطح این شهرستان، خاطرنشان کرد: موارد ابتلا بیشتر در بین افرادی است که یا از لبنیات غیرپاستوریزه و خام استفاده کرده و یا با دام مبتلا تماس داشته‌اند.

وی بیان کرد: با توجه به تعداد دام‌های سبک و سنگین موجود در سطح این شهرستان، اعتبارات لازم برای واکسیناسیون توسط دامپزشکی محدود بوده و از سوی دیگر عرضه لبنیات غیربهداشتی در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها و عدم نظارت اتحادیه‌های مربوطه هشداردهنده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر یادآورشد: از آنجا که ملایر در مسیر مواصلاتی نقل و انتقال دام و طیور در غرب کشور قرار دارد، همین امر باعث افزایش آمار ابتلا به تب مالت شده است.

ترکاشوند در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در مورد بیماری هاری و گزش حیوانات اگر واکسیناسیون به موقع انجام نشود، مرگ فرد حتمی است، گفت: تزریق هر واکسن هاری برای ما یک میلیون تومان هزینه در بر دارد.

وی با اشاره به روند رو به رشد حیوان گزیدگی در سال‌های اخیر، بیان کرد: در قیاس با سایر شهرستان‌های استان همدان، ملایر از نظر فراوانی رتبه هفتم و از نظر میزان بروز هاری، رتبه دوم را دارد.

ترکاشوند با بیان اینکه در مناطق روستایی میزان حیوان گزیدگی بالاست، ادامه داد: بیشترین گروه سنی درگیر بین ۱۵ تا ۳۰ سال هستند.

وی از دهیاران و بخشداران خواست تا آموزش لازم را در زمینه قلاده‌گذاری سگ‌های دارای صاحب در روستا‌ها انجام داده و نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اقدام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار