کد خبر: ۶۵۶۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ 16 September 2018

تابناک البرز: دكتر مهدي جوهري ضمن تاكيد بر نقش آگاهي بخشي رسانه ها در جامعه اظهار داشت:در دنياي امروز اطلاعات نفش مهمي در پيشرفت فرهنگ و تمدن بشر دارد و اهالي رسانه نقش بسيار مهمي در شكل دهي افكار عمومي ايفا مي كنند.دكتر جوهري افزود :ارائه حقايق جامعه به مردم ،اشاعه فرهنگ اميدواري و احساس امنيت در جامعه
ارتقائ آگاهى هاى شهروندان و ترويج فرهنگ زندگى سالم و عارى از جرايم و آسيب هاى اجتماعى بخشى از وظايف رسانه هاست و خبرنگاران بايد با آگاهى از قوانين،مطالبه گر حقوق شهروندان باشند. اين مقام مسئول همچنين از همكاری و مشاركت كليه ى خبرنگاران و اهالى رسانه ى فعال در عرصه ى پيشگيرى از جرايم و آسيب هاى اجتماعى تقدير و تشكر كرد و ابراز اميدوارى كرد با تعامل سازنده رسانه ها،شاهد نهادينه كردن فرهنگ پيشگيرى از جرايم بوده و جامعه اى عارى از جرايم و آسيب هاى اجتماعى باشيم.
در بخش ديگرى از گفتگو فاطمه سلطانيان به نقش عدم اطلاعات در انتخاب بازى هاى رايانه اى اشاره نمود و گفت :درباره اكثر پيشرفت هاى علمی و تكنولوژيكى اين سوال در ذهن ايجاد مى شود كه مزاياى آن ها بيشتر است يا معايبشان؟ يكى از چالش برانگيزترين اين مباحث در مورد رايانه و بازى هاى الكترونيكى است .كارشناسان انفورماتيك معاونت اجتماعى و پيشگيرى از وقوع جرم دادگسترى كل استان البرز مطرح كرد ( نهنگ آبى-Blue whale)،يك بازى اينترنتى روسى است كه از سال ٢٠١٣در جهان شايع شده و تاكنون منجر به مرگ بيش از ١٤٠نفر در كشورهاى مختلف گرديده است.
فاطمه سلطانيان افزود:شامل يك سرى وظايف واگذارى شده به كاربر مى باشد كه با كسب اطلاعات شخصى و محرمانه از كاربر مى باشد كه با كسب اطلاعات شخصى و محرمانه از كاربران در طول بازى،از او خواسته هاى متفاوتى مى شود و در پايان با دعوت كاربر به خودكشى،اين چالش غم انگيز خاتمه مى يابد .
وى تصريح كرد:امروزه دسترسى كودكان و قشر جوان به بازى هاى الكترونيكى به راحتى امكان پذير است و تعداد سايت هاى اينترنتى ارائه دهنده خدمات بازى هاى آنلاين روز به روز در حال افزايش است؛در حالى كه اكثر والدين نسبت به خطرات استفاده از برخى از اين بازى ها بى اطلاع هستند.
اين كارشناس گفت :هرچند از منظر برخى از صاحب نظران ،بازى هاى رايانه اى ميتواند اثرات مثبتى مانند تكامل شخصيت و رفتار ،پرورش استعدادها ،افزايش بهره هوشى،ايجاد خلاقيت،پرورش تمركز و دقت و ... را به همراه داشته باشند؛اما متأسفانه برخى از اين بازى ها حاوى موضوعاتى نظير خشونت ،مسائل غير اخلاقى،تعاملات جنسى،شيطان پرستى،مسلمان كُشى،نسل كُشى و... مى باشند و سبب تقويت حس پرخاشگرى،انزوا طلبى،افت تحصيلى و ...در شخص مى شوند و نوجوان بدون آنكه از آثار مخربى كه بر ذهنش وارد مى شود ،مطلع باشد؛مراحل مختلف بازى را تا انتها دنبال مى كند.
وى تأكيد كرد:از آنجا كه بازار و نفوذ بازى هاى الكترونيكى روز به روز گسترده تر مى شود،والدين بايد در خصوص اينكه چگونه مى توان از آسيب هاى ذاتى برخى از اين بازى ها جلوگيرى كرد،نكاتى را بدانند.
-مدت زمان استفاده از بازى هاى الكترونيكى را براى فرزندانتان محدود كنيد.
-به شرح و توضيح بازى و گروه سنى متناسب براى بازى دقت كنيد.

-فرزندان خود را با بازى ها ى موفق بومى كه با فرهنگ ملى و دينى ايران مطابقت دارند ،آشنا نماييد.

-بعضى از بازى ها تمرينى براى يادگيرى مهارت هاى زندگى هستند ،معلم شايسته اى را براى فرزندان خود انتخاب كنيد و در تهيه و انتخاب بازى ها ى رايانه اى فرزندانتان سهيم باشيد.

-در مورد محتواى بازى (اين كه در بازى چه اتفاقى خواهد افتاد؟)از فرزند خود سؤال كنيد .
-بهتر است بازى هاى خلاق و علمى كه كودكان بايد به وسيله آن ها ،معماهايى را حل كنند ،بيش از بازى هاى ديگر مورد توجه قرار گيرند .

-با استدلال و منطق و آسيب هايى را كه ممكن است فضاى مجازى و برخى از بازى هاى كامپيوترى به دنبال داشته باشند،به فرزندانتان متذكر شويد.

-وقت بيش ترى را به كودكان و نوجوانان خود اختصاص دهيد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار