در این سرویس خبری همراه ما باشید تا بیشتر قلات را بشناسید
کد خبر: ۶۵۵۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳ 15 September 2018

تابناک فارس به نقل از الی گشت: شیراز یکی از قطب های گردشگری در ایران است که هر زمان بخواهید به سمت آن سفر کنید توریست های داخلی و خارجی زیادی را در آن خواهید دید. اغلب کسانی که به این استان سفر می کنند به سمت جاذبه های معروف آن نظیر شاهچراغ، حافظیه، باغ ارم، ارگ کریمخانی، مسجد نصیر الملک، بازار وکیل و مجموعه تخت جمشید می رود، در حالی که جاذبه های متعدد دیگری هم در این استان وجود دارد. یکی از آن ها روستای قلات در شیراز است که در طول سفرتان به این استان پیشنهادی می شود از آن دیدن فرمایید. این روستا در ۳۶ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد و آب و هوایی خنک حتی در گرم ترین ماه های سال را نیز دارا می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر درباره روستای قلات در شیراز اطلاعاتی را خدمتتان بدهیم.

Related image

دروازه قرآن شیراز، دروازه ای رو به شهر بهار نارنج ها
همانطور که در بالا اشاره کردیم روستای قلات در شیراز در ۳۶ کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده و در ارتفاعات ۲۰۶۵ متری از سطح دریا قرار دارد. این روستای خوش آب و هوا حدود ۷۰۰۰ نفر جمعیت دارد و در بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت در شیراز می باشد. قلات به ظاهر یک روستا و در حقیقت تکه‌ای از بهشت است که روی زمین جا مانده، مانند هزاران تکه‌ای که در اقصی نقاط ایران اسلامی، این کشور را به یکی از زیباترین نقاط جهان بدل کرده است. هنگامی که به این روستای می روید و در باغ ها و طبیعت آن قدم می زنید شاهد درختان چند هزار ساله ای که در آن قرار دارد نیز می شود و می توانید نهایت لذت را از آن ببرید. به گفته ی خبرگزاری های رسمی کشور تا زمانی که به نزدیکی روستای قلات نرسیده باشید نمی توانید به تمامی زیبایی هایی در آن جمع شده است پی ببرید. چشمه ی آب سرازیر شده از دامن کوه که سرچشمه ‌اش، چشمه‌هایی هستند که در قله ی کوه ها قرار دارند می باشد و همینطور درختانی چند هزارساله و دره ‌ای عمیق و خنکای آن در گرم ‌ترین زمان سال، لرزه بر اندامی هر گردشگری می‌اندازد.

Image result for ‫قلات شيراز‬‎


قلات روستای مورد هدف گردشگری در شیراز
روستای قلات از جمله روستاهای مورد هدف گردشگری در استان فارس به شمار می رود و دلیل آن هم قدمت چند هزار ساله ای است داراست و کلیسایی در دامنه کوه و در میان درختان سربه فلک کشیده ی آن گواهی بر این ادعا می باشد. این روستای در ناحیه ای کوهستانی در شهرستان شیراز واقع شده و بافت مسکونی متمرکزی که در آن وجود دارد در گذشته روستاییان زیادی را در خود جای داده است و همچنان برخی از خانه هایی که به صورت پلکانی در دامنه ی این کوه های مرتفع برجای مانده اند.

اگرچه در سال های اخیر با توجه به بی مهری هایی که به آثار تاریخی این منطقه شده است اکثر خانه ها و دیگر آثار برجا مانده از گذشته را به مخروبه ای بدل کرده است اما همچنان می توانید با تماشای آن ها تا حدودی حس و حال گذشته را در خود زنده نمایید.

 Image result for ‫قلات روی نقشه‬‎

معماری خانه های روستای قلات در شیراز
زمانی که در فاصله ی یک کیلومتری روستای قلات باشید خانه های پلکانی به خوبی قابل مشاهده نیستند و درختان بلند تمام آن ها را در بر گرفته است. جنس اغلب خانه‌های این روستا از سنگ، خشت، گل، گچ و چوب ساخته شده و سقف آن‌ها مسطح بوده و بعضی یک‌ طبقه و بعضی در دو طبقه ساخته شده اند.

زمانی که در گوشه و کنار روستای قلات قدم می زنید یا با ماشین تان از پیچ و خم های آن عبور می کنید بناهای جدیدی را مشاهده می کنید که از مصالحی مانند سنگ، سیمان، آهن و آجر در چند طبقه ساخته شده اند، این ساختمان ها به طور کلی موجب تغییر گسترده ای در چهره ی این روستا شده اند.

Related image


شغل مردم روستای قلات
اغلب مردم روستای قلات در شیراز به دامداری، باغداری و فعالیت های خدماتی و صنایع دستی مشغول هستند. اقلامی نظیر گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز از محصولات باغی و فرآورده‌های لبنی مانند شیر، پنیر، کره و کشک نیز از محصولات دامی این روستا در شیراز هستند که اهالی با فروش آن ها ارتزاق می کنند.

Related image

دیگر مواردی که این مردم با فروش آن ها خرج و مخارج زندگی خودشان را برآورده می سازند محصولاتی نظیر گیوه، سبد دستباف، گره (ظرف بافته شده) دولک، مشک (که برای خنک نگه داشتن آب به کار می‌رود) و وسایل چوبی هستند، که توسط اهالی روستای قلات در شیراز ساخته می شوند و به فروش می رسند.

جاذبه های روستای قلات در شیراز
زمانی که وارد روستای قلات در شیراز می شوید، چشم اندازها و جلوه های طبیعی زیبایی را مشاهده خواهید کرد که تشکیل شده از باغ های سرسبز و وسیع هستند. اگر در فصل بهار به این روستا بروید به اندازه فضا دلچسب و رویایی خواهد بود برایتان که انگار به جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن رفته اید. بافت کالبدی معماری خیره کننده کوهستانی، کوچه ‌های پرپیچ و خم که جویبارهای زلالی نیز در میان آن‌ها جاری است، جذابیت منحصر به فردی به این روستا بخشیده ‌اند.

طبیعت روستای قلات

تماشای آبشارهایی که در میان صخره ها عبور می کنند و همینطور گوش فرا دادن به برخورد آن ها به سنگ ها خودش می تواند جاذبه ی بی نظیری برای گشت و گذار در این روستا باشد. در حواشی رودخانه‌های شب شتری و چشمه انجیری، با پوششی از گیاهان خودرو، گل‌های وحشی و گیاهان دارویی بومادران، ختمی، آویشن، پونه، مرزه و … از جاذبه‌ های کم نظیر روستای قلات محسوب می‌ شوند.

پوشش گیاهی روستای قلات
در کنار طبیعت و آبشارهای بی نظیر این روستا یک کلیسای قدیمی هم در روستای قلات در شیراز وجود دارد که معماری سنگی و جالبی دارد و نشان دهنده ی قدمت این روستا می باشد. این کلیسا که در گذشته عبادتگاه مسیحیان ساکن در روستا بوده است، اینک به دلیل مهاجرت آنان رو به تخریب گذاشته است.

همچنین آسیاب های آبی، گوستان قلات و همینطور حکاکی ها و حجاری هایی که در این منطقه صورت گرفته خودش نوعی ایجاد جاذبه کرده و از همه مهمتر قلعه ی قزل ارسلان است که از ثروت های تاریخی روستای قلات در شیراز به شمار می رود.

پوشش گیاهی روستای قلات

آداب و رسوم روستای قلات در شیراز
اهالی روستای قلات در شیراز در ایام ویژه ای از سال نظیر نوروز، سیزده به در و چهارشنبه سوری به جشن و شادی می پردازند و در ایام مذهبی نظیر تاسوعا و عاشورا به سوگ و عزاداری و می پردازند. مردم روستای قلات اکثرا در مراسم جشن و سرور به ویژه در عروسی‌ ها لباس های عشایر قشقایی را بر تن می کنند.

موسیقی نواحی در روستای قلات در شیراز یکی از موسیقی های مورد علاقه ی مردم می باشد. واشنگ نوعی هم آوایی است که توسط زنان روستا در عروسی‌ها اجرا می‌شود. ضرب، ویلون، دهل و سرنا از سازهای متداول روستای قلات است.

بازی های رایج در روستای قلات
ممکن است در زمان سفرتان به این روستا کودکانی را مشاهده کنید که در حال بازی شش خانه و سنگ بازی که از متداول ترین بازی های روستای قلات است هستند، اگر دوست داشتید می توانید با آن ها همبازی شوید. در مراسم عروسی هم بزرگتر ها چوب بازی می کنند و در فصل بهار مردانی را مشاهده می کنید که در حال ترنه بازی هستند.

غذاهای محبوب اهالی روستای قلات
کشک پیاز، کشک گردو، عدسی، کله پاچه و آش رشته از غذاهای محلی رایج در این روستاست.

با توجه به پتانسیلی که در این روستا وجود دارد یکی از بهترین گزینه ها برای جذب توریست و گردشگری به سمت خود می باشد. امید است با توجه و پیگیری های لازم برای این روستا بتوان بستر مناسبی برای گشت و گذار در آن فراهم آورده شود. البته چند خانه قدیمی در این روستا به موزه تبدیل شده و همینطور رستوران و کافی شاپی هم در آن وجود دارد که سفر را برای مسافران دلچسب تر می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار