رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه گاوداران کاشمر گفت: مشکلات، دامداران را محاصره کرده است.
کد خبر: ۶۵۳۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱ 10 September 2018
به گزارش تابناک رضوی؛ محمدرضا طاعتی عدم‌حمایت دولت از دامداران با توجه به بالارفتن قیمت نهادهها را مهم‌ترین مشکل دانست و اظهار کرد: خرید غیرنقدی شیر دامداریها توسط کارخانههای لبنی برای دامداران مشکل‏‌ساز است.
 
وی ادامه داد: این کارخانهها محصولات شیری دامداران را به‌صورت غیرنقدی خریداری میکنند و پس از 3 الی 4 ماه وجوه آن را به دامدار میدهند و این باعث میشود دست دامدار خالی بماند و نقدینگی‌اش تمام شود و بدین ‏ترتیب توان تأمین علوفه و نهادههای موردنیاز دامهای خود را ندارد.
 
رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه گاوداران کاشمر افزود: دامدار حتی اگر بخواهد گوشت دامهای خود را بفروشد با توجه به وجود دلالان، با مشکل مواجه است.
 
وی افزود: در سال گذشته هر کیلو جو 930 تومان بوده و در حال حاضر 1250 تومان بدون در نظر گرفتن هزینه کرایه، برای دامدار هزینه دارد.
 
طاعتی با بیان این‏که 70درصد از گاوداری‌های منطقه سنتی است و بیشتر در روستاها مستقر و مشغول به کار هستند، بیان کرد: مزایای گاوداری‌های صنعتی در کیفیت گوشت و شیر آن‌ها است و
 هم‏چنین با توجه به خرید کلی نهاده‌های دامی توسط گاوداران صنعتی تا حدودی قیمت پایین‌تری پرداخت می‌کنند.
 
وی با تأکید بر این‏که گرچه قیمت شیر قرار است افزایش پیدا کند اما بیشتر از این مبلغ قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافته است، افزود: فعالیت در گاوداری فراز و نشیب دارد، گاوداران درآمد تولید شیر را برای تهیه آذوقه هزینه می‌کنند و از فروش گوساله کسب درآمد می‌کنند اما در زمان حال از فروش گوساله، هم باید برای تهیه آذوقه هزینه کرد.
 
 رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه گاوداران کاشمر ادامه داد: برای حمایت از گاوداران باید به کارخانه‌های فرآوری شیر، یارانه برای مصرف لبنیات پرداخت شود که در غیر این صورت مردم با توجه به افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی در مصرف لبنیات خود صرفه‌جویی خواهند کرد و عدم مصرف مردم عدم خرید کارخانجات را دربردارد.
 
وی افزود: روزانه در کاشمر بین 80 تا 90 تن شیر تولید می‌شود که حدود 50 تن از شیر تولیدی شهرستان به شهرهای دیگر ارسال می‌شود.
 
طاعتی گفت: متأسفانه کارخانه فرآوری شیر کاشمر خرید کمتری دارد و مردم شهرمان نیز از تولیدات این کارخانه که می‌تواند در اشتغال‌زایی بیشتر در منطقه مؤثر باشد حمایت نمی‌کنند و شاهد مصرف بیشتر تولیدات کارخانه‌های بیرون شهرستان هستیم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار