معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در رابطه با وضعیت زنبورداری و تولید عسل در استان گفت: وجود ۲۱۵ هزار لانه زنبورعسل، ۳ واحد پرورش ملکه و ۸ مرکز دارای مجوز بسته‌بندی در استان باعث شده تا همدان رتبه ۱۱ تولید عسل در کشور را داشته باشد.
کد خبر: ۶۵۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷ 10 September 2018
محمدنظرپور با اشاره به زحمات‌قابل توجه زنبورداران، بیان کرد: به‌لطف زنبوردارن استان همدان یکی از شهر‌های برتر و ممتاز در تولید عسل شناخته شده است.

به‌گزارش ایسنا، نظرپور در جشن شکرگزاری برداشت عسل استان همدان، با اشاره به اهمیت زنبورعسل در قرآن کریم، گفت: ۱۵۰ میلیون سال از وجود زنبورعسل بر کره زمین می‌گذرد به طوریکه شرایط زندگی را برای انسان آسان‌تر می‌کند.

وی در رابطه با ضرورت پرورش زنبورعسل در کشور اظهار کرد: تولید عسل یک فعالیت سبز است چرا که هیچ‌گونه آلودگی برای محیط زیست و وابستگی به کشور‌های خارجی ندارد و به همین علت تولید عسل نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است.

نظرپور با اشاره به اهمیت گرده‌افشانی زنبورعسل در بحث مواد غذایی انسان، ادامه داد: یک‌سوم غذای انسان از گیاهانی تأمین می‌شود که به گرده‌افشانی وابسته است به طوریکه با حذف حشرات گرده‌افشانی ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد غذایی از بین می‌رود این در صورتی است که ۸۰ درصد گرده‌افشانی توسط زنبورعسل انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نصب کندو زنبورعسل در باغ‌ها باعث افزایش کیفیت محصولات می‌شود، مطرح کرد: در کشور‌های پیشرفته زنبورداران برای نصب کندوی عسل برای بهبود کیفیت محصول باغات پول دریافت می‌کنند این درحالیست که در ایران به ویژه همدان باغداران برای نصب کندو در زمین‌های خود به‌شدت برخورد می‌کنند و از اهمیت این موضوع خبر ندارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اعلام وضعیت تولید زنبور و وجود زنبورداران در کشور، عنوان کرد: ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار کندو و ۸۱ هزار و ۷۴۸ نفر زنبوردار در ایران وجود دارد که باعث شده تا ایران رتبه‌دار ۴ تولیدکننده عسل در دنیا باشند.

نظرپور با اشاره به هدف برگزاری جشن شکرگزاری بیان‌کرد: شناساندن گوشه‌ایی از زحمات زنبورداران و معرفی زنبورداری به‌عنوان یک اشتغال سبز از جمله اهداف برگزاری این مراسم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار