در برخی از مناطق شیراز، وجود سگ‌های ولگرد به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده که جان شهروندان را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۶۳۹۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ 05 August 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: یکی از معضلات شهری شیراز که شهروندان بسیاری را به اعتراض و انتقاد وادار کرده و البته بارها از طریق رسانه به گوش مسئولان رسیده، موضوع سگ‌ها وگربه‌های ولگرد است. در برخی از مناطق شیراز، وجود سگ‌های ولگرد به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده که جان شهروندان را تهدید می‌کند.

موضوع امحای آنها نیز یکی از مواردی است که چندان در رابطه با آن اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نشده و نحوه از بین بردن این موجودات برای مردم پوشیده و پنهان است.

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه ماهانه جمعیتی بالغ بر 100 تا 400 شهروند با درخواست‌های مختلف به شورا مراجعه دارند که در ماه گذشته کمتر 100 نفر درباره امحا سگ‌های ولگرد اعتراض داشتند البته این خواسته آنان امری طبیعی است، درست است که تمامی افراد جامعه نسبت به حق و حقوق حیوانات دغدغه دارند ولی در شرایط فعلی سلامت جامعه در اولویت نخست قرار دارد که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

احمد تنوری با اعلام اینکه اکثر سگ‌ها وگربه‌های ولگرد اطراف شهر احتمال انتقال بیماری‌های انگلی و میکروبی را دارند می‌افزاید: تلف شدن این حیوان‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد و از سویی دیگر نگهداری آنان نیز هزینه‌بردار است.

وی نظارت متولیان امر برای این مهم را ضروری می‌داند و بیان می‌کند: نحوه جمع‌آوری لاشه امری بسیار مهم است چراکه در صورت بیمار بودن آن باید همانند دستگاه‌های زباله‌سوز بیمارستانی با دقت بیشتر امحا و سوخته شود.

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی می‌گوید: جمع‌آوری و امحا سگ‌ها و دیگر حیوانات ولگرد موضوع مهمی است که باید نسبت به نوع جمع‌آوری آنها دقت شود. تنوری معتقد است درباره نگهداری و درمان سگ‌ها به دلیل هزینه‌های بالای آن حتی داوطلبی نیز وجود ندارد که بخواهیم درمان آنها را انجام دهیم.

تنوری اضافه می‌کند: امروز نیاز شیراز بر این است که برای دفن و لاشه‌سوزی حیوانات تدبیری اندیشیده و چنانچه این موضوع دنبال می‌شود آن را از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام کنند زیرا این نگرانی همچنان وجود دارد که شهرداری با حیوانات ولگرد و لاشه آنان چگونه برخورد می‌کند؟

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری شیراز نیز درباره لاشه‌سوزی حیوانات ولگرد می‌گوید: نه تنها در شیراز بلکه در کل کشور چنین دستگاهی وجود ندارد که مانند دستگاه زباله‌سوز بیمارستانی لاشه حیوانات سوخته و امحا شود.

روح‌الله خوشبخت می‌افزاید: اقدامات جمع‌آوری و کنترل حیوانات ولگرد بر اساس دستورالعملی که از سوی وزارت کشور به تمامی شهرداری‌ها ابلاغ شده، انجام می‌شود.

وی اضافه می‌کند: براساس تماس‌های مردمی و اجرای حقوق شهروندی، سازمان پسماند مکلف است سگ‌های ولگرد را از مناطق جمع‌آوری و با تشخیص دامپزشک حیوانات سالم و بیمار را تفکیک کند.

خوشبخت بیشترین تماس مردمی برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را مربوط به مناطق 9،10،7 و6 اعلام کرد و می‌گوید: به طور میانگین ماهانه کمتر از 250 سگ در شهرستان شیراز از سوی ماموران پسماند جمع‌آوری می‌شود.

حمیدرضا سلطانی، کارشناس دامپزشکی در این باره می‌گوید: در کشورهای توسعه یافته، سگ‌های بدون صاحب را در صورت داشتن بیماری لاعلاج با خوراندن داروهای بیهوشی از بین می‌برند و لاشه را با مقداری آهک به صورت اصولی دفن می‌کنند.

وی می‌افزاید: چنانچه بخواهند لاشه حیوانات بیمار را به صورت اصولی دفن کنند کافی است این کار را با آهک انجام دهند تا جامعه از وجود انواع بیماری‌ها در امان باشد.

به گفته سلطانی امروزه نیاز است در ابتدا حیوانات ولگرد جمع‌آوری و عقیم شوند تا از زاد و ولد حیوانات بیمار جلوگیری شود که برای عقیم کردن هر حیوان قبل از گران شدن قیمت ارز بدون دستمزد جراح برای حیوانات نر 80 هزار تومان وهر حیوان ماده مبلغی بالغ بر 100 هزار تومان هزینه در بر داشت.

سلطانی اضافه می‌کند: در سال گذشته به صورت خودجوش تعدادی از فعالان و دوستداران حیوانات این طرح را در یکی از مناطق شهرداری شیراز اجرا کردند اما به دلیل هزینه بر بودن آن خود طرح عقیم ماند و ادامه پیدا نکرد.

وی ادامه می‌دهد: در این مدت کوتاه جراحی و عقیم‌سازی بر روی 100 سگ انجام شد که به دلیل نبود حمایت‌های دولتی نتوانستیم طرح را ادمه بدهیم.

به گفته سلطانی امروزه عقیم‌سازی حیوانات ولگرد به ویژه سگ ها انجام نمی‌شود زیرا در گذشته قبل از افزایش قیمت دلار هزینه عقیم کردن یک حیوان 50 هزار تومان بود اما کشتن آن 10 هزار تومان هزینه داشت.

سلطانی با اشاره به اینکه سلامت جامعه بر هر موضوعی اولویت دارد می‌افزاید: چنانچه یک مواد پروتیئنی گوشتی که عاری از هرگونه بیماری باشد در فضای باز رها شود بعد از مدتی به محل انگل و انواع بیماری تبدیل می‌شود بنابراین وقتی لاشه حیوانات بیمار در گوشه‌ای از اطراف شهر رها کنند تا تجزیه شود این امر باعث نگرانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار