رئیس شورای شهرستان اهواز خبر داد
رئیس شورای شهرستان اهواز گفت: در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۰ به میزان ۵۵ هزار نفرودر فاصلهٔ سال‌های ۹۰ تا ۹۵ حدود ۱۵۰ هزار نفر از جمعیت روستایی استان کاسته شده است.
کد خبر: ۶۳۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶ 31 July 2018

سعید مروانی با بیان اینکه جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر از نکات مهم سیاست‌گذاری در کلیه کشورهای جهان است، اظهار کرد: در کشور ظرف چند سال گذشته اقدامات خوبی در عمران روستایی توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط نظیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آبفار، جهاد کشاورزی و دهیاری‌ها و...صورت گرفته است.

وی افزود: اما باوجود همه تلاش‌ها و اقدامات مثبت صورت گرفته این قشر مولد و تأثیرگذار از تولید دست کشیده و به حاشیه شهرها در حال مهاجرت هستند.

رئیس شورای شهرستان اهواز گفت: در 10 سال گذشته جمعیت روستایی خوزستان از یک‌میلیون و 356 هزار نفر در سال 1385 به یک‌میلیون و 301 هزار نفر در سال 1390 و به یک‌میلیون و ۱۵۲ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ کاهش پیدا کرده است.

مراونی بیان کرد: در فاصله سال‌های 85 تا 90 به میزان 55 هزار نفر و در فاصله سال‌های 90 تا 95 حدود 150 هزار نفر از جمعیت روستایی استان کاسته شده است.

وی با تأکید بر اینکه کاهش جمعیت روستایی استان زنگ خطری برای تولید و امنیت است، عنوان کرد: واقعاً چه دلایلی سبب مهاجرت روستاییان به شهر مهاجرت شده است.

مروانی گفت: در سالهای نه‌چندان دور دانش آموزان خوزستانی در کتاب‌هایشان از خوزستان به‌عنوان جلگه نام می‌بردند اما اکنون اهالی این جلگه حاصل خیز خوزستان قصد ترک دیار خود رادارند.

وی عنوان کرد: مهم‌ترین عامل رونق روستاها است و معیشت روستاییان و روستا با آب رونق می‌گیرد و کمبود شدید آب در روستاهای استان موجب بی‌رمق شدن کشاورزی و دامداری و سایر صنایع روستایی شده است.

مراونی با اشاره به وضعیت بحرانی نخیلات روستاهای آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل کمبود آب بیان کرد: قطعاً اگر وضعیت بی‌آبی در روستاها ادامه پیدا کند، خرمای برحی و بریم دهستان منیوحی آبادان تنها در کتاب‌ها به‌عنوان خاطره از آن یاد می‌شود.

وی بابیان اینکه چنانچه تدبیری از سوی مسئولان استانی و کشوری اندیشیده نشود درزمانی کوتاه شاهد تخلیه روستاها و مرگ تدریجی کشاورزی استان می‌شویم، بیان کرد: اکنون خوزستان گرفتار ناامنی شدیدی در اثر حاشیه‌نشینی و سرازیر شدن خیل عظیم مردم بیکار در اطراف شهرستان‌های خوزستان است.

مراونی با تأکید بر لزوم توجه سیاست‌گذاران استان و پایتخت‌نشین به روستاهای استان گفت: خطر بزرگ مهاجرت روستاییان خوزستان به شهر و کاهش جمعیت روستاهای خوزستان از مواردی است که باید در برنامه‌ریزی نمایندگان مجلس موردتوجه قرار گیرد.

رئیس شورای مرکزی شهرستان اهواز عنوان کرد: ظرف ۱۰ سال گذشته تعداد 150 هزار نفر از روستا به شهر کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این آمار ظرف 5 سال آینده دو برابر شود.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار