بسته خبری ویژه «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند «مجلس شعر و شاعری احمدی نژاد» رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۳۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۴ 19 July 2015
عربستان: تحریم ها علیه ایران باید ادامه پیدا کند 
عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی گفت ایران توافق هسته ای را در جهت بهبود معیشت شهروندانش استفاده کند و نه برای ماجراجویی در منطقه. به گزارش «انتخاب»، وی ادامه داد: عربستان توافق هسته ای را بررسی می کند و تلاش دارد پاسخ سؤالاتش را از کشورهای بزرگ بگیرد. الجبیر همچنین مدعی شد، اگر ایران در منطقه دچار اشتباهی شود عربستان در مقابل آن خواهد ایستاد. وزیر خارجه سعودی گفت: همه کشورهای منطقه خواستار حل مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران هستند.

دو ویژگی مهم مردم ایران از زبان ظریف
محمد جواد ظریف در مصاحبه با رسانه آمریکایی خطاب به آمریکایی ها گفت، مردم ایران دو ویژگی دارند؛ یکی مقاومت در برابر فشار و دیگری دادن پاسخ مثبت به احترام. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار نیویورکر درباره اینکه روز امضای توافق چه شکلی بود، گفت: رهبر معظم گفتند که اگر آمریکا جدیت داشته باشد و زبان زور و تهدید را کنار بگذارد و آماده توافق بر اساس احترام متقابل در موضوع برنامه هسته‌ای باشد، در این صورت ما هم گزینه‌های دیگر را بررسی خواهیم کرد. این یک پیشنهاد بسیار مهمی روی میز است. وی در ادامه افزود: روز بعد از توافق، کارهای زیادی برای بسیاری از افراد برای اجرایی کردن توافق وجود دارد و این یک فرایند بزرگی هم در ایران و به ویژه در آمریکاست، چرا که برخی از افراد به تحریمها عادت کرده و خو گرفته‌اند، سازوکارهای بوروکراتیک شکل گرفته و شغلهای ایجاد شده که ما امیدواریم اینها برداشته شوند. از نظر من این سرپوشی است که بسیاری از افراد را قادر به پنهان کردن مشکلات و معضلات واقعی منطقه ما کرده است.

تخلفات عدیده نفتی در دولت قبل
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از کشف تخلفات عدیده ای در حوزه های صنعت نفت و گاز خبر داد و گفت: علاوه بر تخلف در خرید دکل‌های نفتی مواردی نیز در خصوص بی انظباطی‌های مالی در معاملات تجهیزات زیرساختی نفت مشهود بوده که ضرورت تحفص از این حوزه را ایجاب می کند. موید حسینی صدر درگفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، از کشف تخلفات عدیده ای در حوزه‌های صنعت نفت و گاز خبر داد و گفت: ضرورت تفحص در معاملات صنعت نفت و گاز برای شفاف سازی محل خرج بیت المال ضرورتی است که به زودی در مجلس پیگیری خواهد شد. نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس شورای اسلامی، با تأکید بر  اینکه تخلفات گسترده ای درحوزه خریدهای نفتی در دولت قبل رخ داده است.

«خالد مشعل» با شاه عربستان دیدار کرد
«خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، صبح امروز نماز عید فطر را در کنار وی اقامه کرد. به نوشته فارس یک منبع وابسته به حماس گفته که خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که اکنون در ریاض به سر می‌برد، با پادشاه عربستان سعودی دیدار کرد.گزارشی درباره جزئیات این دیدار منتشر نشده است. این اولین دیدار خالد مشعل با بالاترین مقام سعودی طی چند سال اخیر محسوب می‌شود. «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس چهارشنبه شب گذشته در سفری غیر منتظره وارد ریاض پایتخت عربستان شد و صبح امروز در کنار «ملک سلمان» نماز عید فطر را ادا کرد.

نفتکش ایرانی با دو میلیون بشکه نفت راهی آسیا شد
رویترز گزارش داد یک نفکش غول پیکر ایرانی برای اولین بار بعد از توافق هسته ای وین با دو میلیون بشکه نفت راهی آسیا شد. ایرنا نوشت: برای اولین بار بعد ازتوافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی، یک نفتکش غول پیکر ایرانی با دو میلیون بشکه نفت خام آب های ایران را به مقصد آسیا ترک کرد. بنا بر این گزارش نفتکش استارلا تحت مدیریت ' شرکت ملی نفتکش ایران' با ظرفیت کامل، از حدود هشت ماه پیش در آب های ایران شناور بوده است.

تمجید آشنا از غواصان عملیات وین
مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در دومین نوشتار خود در هفته جاری، با تمجید از تیم مذاکره کننده هسته ای، از آنها به عنوان غواصان عملیات وین یاد کرد و عید سعید فطر را تبریک گفت. به گزارش ایرنا، حسام الدین آشنا روز جمعه در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: این بار غواصان ما از عملیات وین اگرچه با تن های خسته ولی نه با دستان بسته، نه با شکلات بلکه با درّ غلطان لغو قطعنامه ها و تحریم ها به میهن اسلامی بازگشتند. وی این نوشتار را با جمله «عیدتان مبارک» به پایان برده است. پیش از این نیز مشاور فرهنگی رییس جمهوری در ابتدای هفته جاری که مذاکرات هسته ای در وین در جریان بود، در تشریح روند مذاکرات هسته ای نوشته بود: ایران مدت هاست تصمیم سخت خود را گرفته است و حال نوبت دیگران است که دل از تحریم کنده و زبان تکریم را بیاموزند. آشنا در این نوشتار خود تاکید کرده بود: ما هم اهل صومیم و هم اهل عید. عید فطر سه دهه ـ نه سی روز ـ استقامت مردم ایران پیشاپیش مبارک باد.

واکنش آیت الله جنتی به ایده انتخاباتی روحانی
دبیر شورای نگهبان گفت: گفته اند صندوق های رأی باید شفاف باشد. حرفی نیست اما چطور شفاف باشد و آرا خوانده نشود؟ اگر صندوق ها شیشه ای باشند، آرا خوانده می شود و این برخلاف قوانین است که آرا باید مخفی باشد. باید فکری بکنیم که شیشه ای نباشد ولی شفاف هم باشد تا نگویند قبل از رأی گیری، آرایی در صندوق ریخته شده بوده. آیت الله احمد جنتی که به مناسبت سالروز شورای نگهبان مهمان گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود گفت: گزارش هایی درباره انتخابات خبرگان به ما می رسد که برایمان ایجاد نگرانی کرده که برخی می خواهند رنگ سیاسی به این انتخابات بدهند. در حالیکه مجلس خبرگان نباید سیاسی باشد، چون اعضای آن باید رهبری را انتخاب کنند و ببینند که رهبر موجود شرایط ذکر شده در قانون را دارد یا نه. او در پاسخ به سوالی درباره نحوه تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان نیز گفت: معیار ما برای سنجش صلاحیت نامزدها در انتخابات خبرگان و مجلس مشخص است. نامزدهای خبرگان که باید آزمونی را بگذرانند و باید در این امتحان دقت کنند و جدی بگیرند. 

توصیه غرضی به دولت بعد از رفع تحریم‌ها
کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری گفت: در جنبه اقتصادی در صورتی که دولت نتواند پول حاصل از رفع تحریم را در طوری مهار کند که به تولید داخلی و اشتغال بینجامد و به جای آن صرفا به سمت و سوی واردات برود این پول بلایی خواهد بود که به جان دولت و ملت می افتد. سید محمد غرضی در گفت وگو با «خبرگزاری دانشجو»، ضمن پیش بینی شرایط اقتصادی کشور پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای اظهار داشت: از بعد اقتصادی همان طور که ملاحظه می کنید تمام جریانات اقتصادی جهان چشم به ایران دوخته اند آمریکایی ها، اروپایی ها،چین و کره همه و همه در انتظار رفع تحریم های ضد ایرانی برای برقراری رابطه اقتصادی با کشور هستند. کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری اضافه کرد: اروپایی ها مدعی هستند که ایران چند دهه است از تکنولوژی جهان دور افتاده است و این تصور را دارند که در کشور ما سفره ای گسترده است که می توان به وسیله آن اقتصاد کشور خود را رونق دهند. وی ادامه داد: امروز بحث آن مطرح است که پس از حصول توافق مبلغی معادل 120 الی 150 میلیارد دلار به کشور تزریق شود این در حالی است که در دوره هایی مبلغی معادل سالانه 100 میلیارد دلار به اقتصاد کشورتزریق می‌شد اما متاسفانه به جای تولید تورم به راه می‌افتاد. غرضی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که تمام کشورها اعم از آمریکا، اروپا، چین و کره درصددند که از این توافق و پول های تزریقی به جمهوری اسلامی به نفع رونق اقتصاد خود استفاده کنند امیدواریم دولت یازدهم از این پول به نفع ملت شریف ایران و در جهت اشتغالزایی و رونق تولید کشور استفاده کند.

اسماعیل گرامی‌مقدم بازداشت شد
عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی به هنگام بازگشت به کشور از سوی ماموران بازداشت شد. به گزارش خبرنگار ایلنا، اسماعیل گرامی مقدم؛ عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و سخنگوی این تشکل که پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم به هند سفر کرده بود، شب گذشته پس از بازگشت به کشور در فرودگاه امام خمینی (ره) توسط ماموران بازداشت شد.

توییت روحانی از تماس تلفنی با دیوید کامرون
در پیام توئیتری حجت الاسلام حسن روحانی آمده است: «هم اکنون در مکالمه تلفنی، نخست وزیر بریتانیا، دیوید کامرون ضمن تبریک توافق هسته ای بر نقش سازنده ایران در مذاکرات هسته ای تأکید کرد. همچنین اظهار علاقه به بازگشایی سفارت، توسعه روابط دوجانبه در چهارچوب منافع دوکشور و احترام متقابل و ضرورت مبارزه با تروریسم در منطقه.«

احمدی نژاد و مجلس شعر و شاعری
صفحه اینستاگرام محمود احمدی نژاد با انتشار تصویری از دیدار برخی اشخاص که به گفته این صفحه جمعی از اهالی شعر و هنر بودند نوشت:
جمعی از اهالی شعر و هنر به مناسبت ماه مبارک رمضان با دکتر محمود احمدی نژاد دیدار کردند. در این دیدار، تعدادی از شعرا بخشی از سروده های خود را با مضامین مذهبی، اخلاقی و سیاسی در مقابل دکتر احمدی نژاد قرائت کرده و ایشان نیز درباره مسائل مختلف با آنها سخن گفتند.

فابیوس از درهای گشوده ایران سخن می‌گوید!
وزیر خارجه فرانسه لوران فابیوس از گسترش فعالیت شرکت های فرانسوی در ایران پس از لغو تحریم ها خبر داد. وی پس از بازگشت از وین، درباره توافق تاریخی در خصوص برنامه هسته ای ایران اظهار نظر کرد. فابیوس گفت: "مذاکرات اکنون به پایان رسیده و همه از جمله ایران آن را پذیرفته اند. مسائل به صورت کیفی پیش رفت. فرانسه با ایران و ایران با فرانسه در گذشته زیاد کار کرده اند که در این میان می توان از بخش های خودرو و دیگر زمینه ها نام برد."
وی افزود: "شرکت های فرانسوی که قادر به رقابت هستند و محصولات با کیفیتی تولید می کنند به محض اینکه تحریم ها لغو شود، یعنی از ابتدای نیمه اول سال آینده، اگر مسائل به خوبی پیش رود، خواهند توانست در ایران که جمعیتی هشتاد میلیون نفری دارد فعالیت های خود را گسترش دهند."

ماجرای پرتاب کفش به سوی وزیر احمدی نژاد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اول محمود احمدی نژاد می‌گوید که فقط یک بار به سمت او کفش پرتاب شده و این کفش هم به او نخورده است. محمد حسین صفار هرندی که میهمان برنامه شاهد عینی شبکه تلویزیونی افق بود، در این برنامه به ماجراهای پرتاب کفش، کیف و سنگ به سویش سخن گفت. این اتفاقات مربوط به حضور او در محافل دانشجویی پس از انتخابات سال 1388 بوده است.
او که پیش از تصدی مقام وزارت در دولت محمود احمدی‌نژاد، عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان بود، در این برنامه گفت که تنها یک‌ بار به سمت او کفش پرتاب شده و آن کفش هم به‌ جای او به یکی از دانشجویان خورده است. به گفته صفار هرندی بقیه حرف‌هایی که در این زمینه زده می‌شود، صحت ندارد.
او البته ماجرای حضور در یکی از دانشگاه‌های کشور را هم پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 بازگفت: «در سالن همه کفش‌ها را بالا گرفته بودند که مثلا به سمت من پرتاب کنند، من هم که خبر داشتم یک گونی کفش از خوابگاه آورده‌اند، خطاب به حاضران گفتم که کار آن جوانمرد عراقی را ضایع نکنید، او کفش خودش را از پایش درآورد و به سوی رئیس جمهور آمریکا پرتاب کرد، اما شما کفش‌های رفقایتان را از خوابگاه آورده‌اید». صفار هرندی گفت که بعد از این حرف دانشجویان کفش‌هایشان را پایین آوردند.

آمادگی کره شمالی برای آزمایش هسته ای 
وزارت دفاع کره جنوبی امروز (جمعه) اعلام کرد، کره شمالی احتمالا در سالگرد تأسیس حزب حاکم در ماه اکتبر تحرکات نظامی و یک آزمایش هسته‌ای داشته باشد. به گزارش یونهاپ، سه ماه قبل از هفتادمین سالگرد تأسیس حزب حاکم کارگر کره شمالی در دهم ماه اکتبر، وزارت دفاع کره جنوبی گفت پیونگ یانگ احتمالا تحرکات استراتژیک و نظامی خواهد داشت. این وزارتخانه اعلام کرد که کره شمالی سایت آزمایش هسته‌ای پونگی ـ رای در سواحل شرقی را برای یک آزمایش هسته‌ای آماده کرده و یک سایت پرتاب موشک در غرب این کشور را نیز مهیا ساخته است. پونگی-رای سایتی است که می‌شود کره شمالی سه آزمایش هسته‌ای قبلی خود را در آنجا انجام داده است.

علم الهدی چه کسی را هرزه و عیاش خطاب کرد؟
امام جمعه مشهد امروز در بخش از سخنان خود درباره توافق هسته‌ای گفت: اگر کسی نقد دارد، در مقام نقد افراد را متهم نکند، به افراد اهانت نکند، یک عده هم نیایند جلو بیفتند، کشور را دوقطبی کنند، موافق توافق و مخالف توافق و بگویند یک‌قطب پیروز، یک‌قطب شکست‌خورده و سروصدا راه بیندازند کما این‌که در یکی دو روز اخیر از این سروصداهای غیر متین و غوغا سالار در قالب هرزگی‌های زیادی که انجام دادند، راه انداختند. وی افزود: این‌ها نه فکر مصلحت کشورند، نه فکر مصلحت ملت‌اند، نه طرفدار دولت‌اند، نه طرفدار نظام‌اند، یک‌مشت عیاش هرزه‌ای که از هر وسیله‌ای می‌خواهند یک فضای باز هرزگی برای خود پیدا کنند، این‌ها یک چنین مردمانی هستند، جامعه تحت تأثیر این حوادث قرار نگیرد، معنای متانت این است که دوقطبی نشوید. یک عده بیایند سینه سپر کنند ما طرفدار موافق بودیم، چرا این چند سال ما را نگه داشتید، چرا سرمایه از کشور از بین بردید، نخیر، این چند سال مقاومت بود، صلابت بود، نقطه بالای استکبارستیزی بود و آن صلابت و مقاومت هم باید ادامه پیدا کند.

نامه 100 سقیر و دیپلمات آمریکایی به اوباما در حمایت از توافق
بیش از ۱۰۰ سفیر و دیپلمات پیشین آمریکایی با ارسال نامه ای به باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور توافق هسته‌ای با ایران را نقطه عطفی دانسته و از کنگره خواستند آن را تصویب کند. ایرنا نوشت: به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، دیپلمات‌های پیشین آمریکایی در این نامه نوشته‌اند: بدون این توافق جامع که بعد از مدت‌ها مذاکره به دست آمده است، خطرهای امنیتی پیش روی آمریکا و متحدانش در منطقه بسیار زیاد بود. آنها افزوده‌اند: این توافق شایسته حمایت کنگره است و اکنون کنگره فرصت دارد تا نشان دهد می‌تواند در این زمینه اقدام کند.

مهاجرت مغزهای ایرانی حتی به استونی
پژوهشگر جوان ایرانی در زمینه علوم ژنتیک موفق به دریافت جایزه برترین دانشمند جوان از رییس‌جمهور لتونی شد.
به گزارش ایسنا، دکتر لیلی میلانی، پژوهشگر برتر دانشگاه تارتو، فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه تارتو دریافت کرده و در سال ۲۰۰۹ موفق به اخذ دکترای خود از دانشگاه اوپسالا شده است. وی پس از کسب مدرک دکتری در مرکز ژنتیک استونی مشغول به کار شده و در حال حاضر ریاست آن را بر عهده دارد.

ادامه اعدام‌های داخلی حماس
رادیو رژیم صهیونیستی مدعی شد جنبش مقاومت اسلامی، حماس، یکی از فرماندهان نظامی خود را به اتهام همکاری با تل آویو اعدام کرد.
این رادیو افزود: «حماس محمود شتیوی فرماندهی واحد غزه را اخیرا اعدام کرده است، شتیوی نامزد تصدی یکی از سمت های عالی در گردان عزالدین قسام بود اما به اتهام همکاری با اسرائیل بازداشت و پس از یک ماه، اعدام شد. خبر اعدام شتیوی واکنش هایی را در جنبش حماس به دنبال داشته است، زیرا او اولین عضو حماس نیست که سران این جنبش او را به اتهام همکاری با اسرائیل اعدام می کنند. حماس پس از عملیات صخره سخت موجی از اعدام ها را علیه فرماندهانش به راه انداخته است که ایمن طاها یکی از این افراد است».

اوباما به زندان رفت
رئیس جمهور آمریکا برای بازدید به زندان فدرال واقع در ایالت اوکلاهما رفت؛ پیش از این هیچ یک از رؤسای جمهور آمریکا در دوران ریاست جمهوری خود از هیچ یک از زندان های فدرال این کشور بازدید نکرده بود.

کشف تجارت هشت میلیارد دلاری رضا ضراب
رسانه‌های ترکیه از یافته‌های وزارت گمرک و تجارت این کشور درباره ارتباطات تجاری میان رضا ضراب، بازرگان ایرانی تبار مقیم ترکیه، و بابک زنجانی خبر داده‌اند. این گزارش که یازده ماه پیش نهایی شده ولی به تازگی به مطبوعات ترکیه راه یافته، تأیید می‌کند که روابط مالی و تجاری گسترده و پیچیده‌ای میان شبکه‌ای از شرکت‌های متعلق به رضا ضراب و بابک زنجانی و نزدیکان آنها وجود داشته است. گزارش منتشر شده به دستور حیاتی یازیجی، وزیر گمرک و تجارت سابق ترکیه، و در پی بازداشت آقای ضراب در سال ۲۰۱۳ تهیه شده است.
بازرسان این وزارتخانه پس از هشت ماه تحقیق در اوت ۲۰۱۴ این گزارش را آماده کردند، ولی به نوشته روزنامه حریت، دولت ترکیه در این باره اقدامی نکرده است. بازرسان برای تهیه این گزارش، مبادلات مالی ۴۳ شرکت متعلق به آقای ضراب با ایران، امارات عربی متحده، روسیه و چین را در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بررسی کردند. یکی از یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که یکی از شرکت‌های وابسته به رضا ضراب در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۹۴۲ کیلوگرم طلا به یکی از شرکت‌های وابسته به بابک زنجانی فروخته است. از سوی دیگر، یکی دیگر از شرکت‌های وابسته به رضا ضراب به نام "رویال شیپینگ" در ماه مه ۲۰۱۲ از طریق شعبه بانک ملت در استانبول، پنج میلیون و یکصد هزار لیر به حساب یکی از شرکت‌های وابسته به آقای زنجانی واریز کرده است.
این گزارش همچنین از واریز مبالغ قابل توجهی ارز از سوی شرکت‌های وابسته به رضا ضراب به کشورهای امارات عربی متحده، ایران و روسیه خبر داده است. یافته‌های وزارت گمرک و تجارت ترکیه همچنین نشان می‌دهد که شرکت "رویال شیپینگ" وابسته به آقای ضراب در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ حدود ۱۵۱ تن طلا به ارزش ۸ میلیارد دلار به ایران و امارات عربی متحده صادر کرده است. به گزارش مطبوعات ترکیه، بازرسی‌های صورت گرفته از شرکت "ولگام گدا" با ابهام‌های زیادی همراه بوده است. از جمله ابهام‌ها مربوط به صدور ۱۱۰ کیلوگرم طلا به ارزش حدود ۵ میلیون دلار به دوبی است در حالی که اسناد شرکت بیانگر صدور محصولات خوراکی بوده است.

مرعشی هم خواستار محاکمه احمدی‌نژاد شد!
سید حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره موضوع تعیین صلاحیت در انتخابات امسال مجلس گفته: هر که در فتنه ۸۸ بود باید محاکمه شود، فتنه ۸۸ را احمدی‌نژاد شروع کرد او سبب شد تا خانواده انقلاب با هم درگیر شوند در محاکمه مسببین فتنه ۸۸ باید از احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق شروع کرد.

برنامه سوریه برای پول های آزاد شده ایران
نخست وزیر سوریه از ایران خواست به دنبال توافق هسته ای و آزاد شدن پول های بلوکه شده این کشور، تهران سرمایه گذاری ها و وام هایش به سوریه را افزایش دهد. به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وائل الحلقی روز پنجشنبه اظهار داشت: امضای توافق هسته ای با ایران گامی است که می تواند با آزادسازی پول های بلوکه شده ایران، سرمایه گذاری های وعده داده شده این کشور در سوریه را به دنبال داشته باشد. توافقنامه همکاری اقتصادی میان ایران و سوریه در زمینه سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی سوریه وجود دارد.
نخست وزیر سوریه همچنین گفت که توافقنامه همکاری اقتصادی میان ایران و سوریه وجود دارد که بر اساس آن ایران باید دو خط اعتباری (وام) به سوریه بدهد. وام اولی به مبلغ یک میلیارد دلار برای خرید کالاهای اساسی و غذایی و وام دوم به قیمت 3.6 میلیارد دلار با هدف صادرات نفت خام به سوریه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار