بخش صنایع کشاورزی با میزان تولید مازاد محصولات، ارزش افزوده، درآمد و صادرات نقش مسلط خود را در رونق اقتصاد نشان می‌دهد و موتور محرکه تولید به شمار می‌رود.
کد خبر: ۶۲۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱ 08 July 2018
بخش صنایع کشاورزی با میزان تولید مازاد محصولات، ارزش افزوده، درآمد و صادرات نقش مسلط خود را در رونق اقتصاد نشان می‌دهد و موتور محرکه تولید به شمار می‌رود.
 
به گزارش ایرنا، بخش کشاورزی استان همدان با وسعت ۹۸۰ هزار هکتار و چهار میلیون و ۹۸۵ هزار تن مجموع کل تولیدات در بخش‌های زراعی، دامی، باغی و شیلات نقش مهمی در تقویت تولید و اقتصاد این استان ایفا می‌کند.

عمده محصولات شاخص کشاورزی استان همدان شامل سیب زمینی با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن، سیر ۳۵ تا ۵۰ هزار تن، نباتات علوفه‌ای با حدود ۸۰۰ هزار تن، انگور ۳۶۰ تا ۴۰۰ هزار تن، گردو حدود ۷۰ هزار تن، شیر ۵۰۰ هزار تن، ذرت ۸۰ هزار تن، محصولات جالیزی ۱۷۰ هزار تن، حبوبات ۲۰ هزار تن، سیب ۹۰ هزار تن، گوشت قرمز و سفید حدود ۱۳۰ هزار تن و عسل ۲ هزار تن در سال است که ضرورت ایجاب می‌کند زمینه فرآوری، بسته بندی و ارزش افزوده برای این محصولات مهیا شود.

امروز در شرایطی که واحد‌های تولیدی و صنعتی با مشکلات اقتصادی مواجه اند، پویایی بسیاری از واحد‌های صنعتی بخش کشاورزی استان همدان نقطه روشنی در تولید است که در تور رسانه‌ای استان و بازدید از چند واحد صنعتی مواد غذایی شهرستان ملایر شاهد آن بودیم.

نکته قابل تامل در این بازدید لزوم صنعتی شدن واحد‌های تولیدی بخش کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی، ایجاد ارزش افزوده، به روز رسانی ماشین آلات، افزایش میزان صادرات و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی بود که تحقق آن‌ها به طور قطع تحول این بخش را به دنبال دارد.

به گفته مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان ۴۳۲ واحد صنعتی با ظرفیت کل تولید سه میلیون و ۳۲۳ هزارو ۷۶۸ تن در سطح استان وجود دارد که از این تعداد فرآورده‌های لبنی با ۵۳ واحد و ظرفیت تولید حدود ۵۶۳ هزار تن، بسته بندی کشمش و فرآورده‌های انگور با ۷۲ واحد و ۱۰۵ هزار تن تولید، ۹۱ واحد انواع ترشی و شوری با ۱۲۷ هزار تن ظرفیت تولید، ۱۶ واحد فرآوری گوشت سفید و قرمز با ۳۸ هزار تن تولید، بسته بندی حبوبات و خشکبار با ۲۷ واحد و ۶۲ هزار تن تولید را به خود اختصاص داده اند.

**نیمی از واحد‌های لبنی همدان نیمه فعال است

غلامحسین تقوی در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ۵۳ واحد فرآورده‌های لبنی ۲۲ واحد آن فعال است و مابقی نیمه فعال یا غیر فعال اند.

وی به فعالیت ۹ کشتارگاه در سطح استان با ظرفیت ۵۴ هزار تن، ۵۰ واحد سردخانه با ظرفیت حدود ۱۵۰ هزار تن و ۱۲ کارخانه آرد با ۷۷۳ هزار تن ظرفیت تولید و یک واحد تولید قند و شکر با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن اشاره کرد.

تقوی گفت: از ۴۳۲ واحد صنایع کشاورزی، ملایر با ۱۵۵ واحد رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده و حدود ۳۵ درصد کارخانه‌های فرآوری استان در این شهرستان است.

وی ادامه داد: بهار با ۱۰۰ واحد، همدان با ۵۳ واحد و نهاوند با ۴۸ واحد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به ایجاد اشتغال برای هشت هزار و ۳۴۰ تن در بخش صنایع غذایی و مرتبط با بخش کشاورزی استان، زمینه‌های لازم برای ایجاد صنایع تبدیلی گیاهان دارویی، بسته بندی انگور و کشمش و مشتقات آن، بسته بندی میوه و عرضه تازه خوری به بازار را در استان مهیا دید.
 
تقوی همچنین ماندگاری محصولات کشاورزی برای عرضه بیشتر در بازار رقابتی را از اهداف مهم برشمرد و بیان کرد: علاوه بر ۵۰ واحد سردخانه در استان، ۶۰ واحد دیگر نیز در دست اقدام است تا بتوانیم ظرفیت نگهداری محصولات کشاورزی را از ۱۵۰ هزار تن به ۳۵۰ هزار تن برسانیم.

وی جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، به روز رسانی واحد‌های تولیدی و بسته بندی محصولات به ویژه در حوزه فرآوری انگور و کشمش و میوه و ایجاد ارزش افزوده را از دیگر اولویت‌ها عنوان و اظهار داشت: از حدود سه میلیون تن محصولات تولیدی در استان حدود ۲ میلیون تن آن فرآوری می‌شود.

تقوی با بیان اینکه ضایعات محصولات کشاورزی ما حدود ۳۰ درصد است، افزود: برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی باید به سمت به روز رسانی کارخانه‌ها حرکت کنیم، در حالیکه نرخ بالای بانکی و عدم پذیرش وثیقه از سوی بانک‌ها همواره عمده‌ترین مشکل در این مسیر است.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته با اقدامات انجام شده یک هزارو ۳۰۰ مورد تقاضا برای ایجاد واحد‌های مختلف در بخش صنایع کشاورزی داشتیم که پیش بینی می‌شود امسال ۲۰ تا ۲۵ واحد آن‌ها به بهره برداری برسد.

**اختصاص ۳۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به صنایع کشاورزی همدان

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به حمایت دولت از بخش کشاورزی گفت: سال گذشته از محل‌های مختلف ۳۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ۱۵۵ پرونده در بخش صنایع کشاورزی در نظر گرفته شد.
 
تقوی افزود: از این تعداد ۴۲ پرونده با میزان تسهیلات ۳۲۰ میلیارد ریال در بانک‌های عامل استان پذیرش شد.

وی همچنین به فعالیت ۴۲ واحد ترشی و شوری در ملایر با ظرفیت تولید سالانه ۱۹ هزار تن و میزان اشتغالزایی ۲۹۰ تن اشاره و بیان کرد: در تلاش برای توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی مواد غذایی و ایجاد بازار‌های رقابتی هستیم.

وی همدان را سومین استان انگور خیز کشور دانست و گفت: ملایر با سطح زیر کشت ۱۰ هزارو ۴۰۰ هکتار انگور رتبه نخست استان را در تولید انگور به خود اختصاص داده است.
 
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: ۷۰ درصد از انگور تولیدی ملایر تبدیل به کشمش،۱۰ درصد مصرف تازه خوری و مابقی به سایر مشتقات انگور تبدیل می‌شود.
 
تقوی رعایت استاندارد‌های لازم برای توسعه صادرات کشمش، بسته بندی‌های مناسب همراه با رعایت کیفیت محصول تولیدی و به روز رسانی ماشین آلات را از موارد مهم در این حوزه عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند حامی ما برای تشویق و ترغیب جوانان تحصیل کرده برای ورود به بخش کشاورزی باشند.

به گزارش ایرنا، تور رسانه‌ای استان همدان روز شنبه از واحد‌های پنیر و خامه ملایر با عنوان تجاری 'پلاره'، شرکت بابونه حمزه با برند 'آلش' و یک واحد فرآوری کشمش با عنوان شرکت تیزاب تاک ملایر بازدید کردند.

شرکت پنیر و خامه ملایر (پلاره) با ظرفیت تولید سالانه ۲۰ هزار تن محصولات لبنی و اشتغالزایی بیش از ۶۰۰ تن به صورت مستقیم و غیرمستقیم، شرکت بابونه حمزه با ظرفیت تولید سالانه یک هزارو ۳۰۰ تن انواع ترشی و شوری با ایجاد اشتغال ۴۰ تن و شرکت تیزاب تاک با ظرفیت تولید سالانه چهار تا هشت هزار تن کشمش و اشتغالزایی ۶۰ تن در حال فعالیت هستند.
 
ملایر دارای ۴۲ واحد ترشی و شوری با ظرفیت ۱۹ هزار تن در سال و ۵۳ واحد فرآوری کشمش است که سالانه قادر به تولید ۳۵ تا ۴۰ هزار تن کشمش است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار