یکی از خریداران می‌گفت: کاش به جای در بوق و کرنا کردن قیمت روزانه سکه و ارز کسی بود که قیمت کالای اساسی مردم را اعلام کند تا ما بدانیم چه کسی منصف است و چه کسی گرانفروش؟
کد خبر: ۶۲۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰ 03 July 2018

تابناک فارس به نقل از شیرازه: این روزها نوسانات قیمت و حباب قیمت کالاها مردم را دچار حیرانی خاصی کرده است. با رفتن به تعدادی از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها پای درد دل خریداران و فروشندگانی نشستیم که هردو از وضعیت موجود متضرر شده‌اند.

مادر بزرگی که به ذوق مهمانی نوه‌ها به بازار آمده می‌گوید بعد از حباب زده شدن قیمت‌ها مدتی است برای خرید بیرون نیامدم واصلا میوه را از لیست خرید حذف کردم. اگر امشب مهمان نداشتم امروز هم نمی‌آمدم، اما نمی‌شود آدم پیش عروس‌ها و دامادها آبرو دارد و نمی‌توانیم بگوییم پس از سالها زحمت کشیدن توان خرید چند کیلو میوه هم نداریم. کی باور می‌کرد برای خرید چندکیلو زردآلو و هلو وسیب باید تراول خرج کنی؟

خانم جوانی که از دیدن قیمت‌ها و کیفیت میوه‌ها کلافه شده بود، می‌گوید: فضای بازار مثل جنگل شده که هرکس برای بقا به جیب دیگری چنگ می‌اندازد! کاش لااقل خودمان به هم رحم کنیم. دست از احتکار و بنجل فروشی برداریم. یعنی در ماه یکبارهم ناظر یا بازرسی از این میدان رد نمی‌شود که ببیند این طرف تا آن طرف قیمت گیلاس از شش هفت هزار تومان تا بیست هزار تومان نوسان دارد؟ تازه اینجا میوه فروشی لوکس نیست، آن‌ها که دیگر روی هرچی دزد و راهزن است سفید کردند و کسی جلودارشان نیست با چندتا بسته بندی و چینش میوه‌ها قیمت ها را دوسه برابر زدند و کسی هم حق چانه زدن ندارد.

کاش به جای اعلام قیمت روزانه سکه و ارز قیمت کالاهای اساسی اعلام می‌شد

پدری که به تمایل فرزندانش دو نوع میوه را انتخاب کرد و با وسواس خاصی مشغول جداکردن میوه‌ها بود، گفت: حداقل قبلا اگر قیمت اجناس در چند مغازه یا حتی یک مغازه تفاوت داشت این تفاوت در کیفیت اجناس هم قابل مشاهده و مقایسه بود. اما الان کیفیت اجناس فرق چندانی ندارد کاش به جای در بوق و کرنا کردن قیمت روزانه سکه و ارز یک کسی بود که قیمت کالای اساسی مردم را اعلام کند تا ما بدانیم چه کسی منصف است و چه کسی گرانفروش؟ از کجا باید خرید کنیم و از کجا نکنیم. مغازه ها که هیچ، ماشین های کنار بلوار هم این روزها نرخ هایشان باهم تفاوت فاحشی دارد. برای سکه و ارز از سر دل سیری می‌شود کمپین بخریم و نخریم بزنیم اما مایحتاج روزانه را چه کنیم؟

برخی میوه فروشان در جواب گلایه‌های مردم هر از گاهی از مخارج مغازه داری و میوه‌هایی که روزانه خراب می شوند و هزینه ماشین که میوه‌ها را به مغازه برساند ومشقات تولید میوه در کم آبی و... می‌گفتند؛ برخی هم با کاغذ و دست نوشته از مشتری ها می خواستند که غر نزنند و بحث نکنند می‌خواهند بخرند، نمی‌خواهند نخرند!

کارگران تاب افزایش اجاره‌بها و هزینه‌ها را ندارند

کارگری که کنار میدان منتظر بود تا شخصی بیاید و او را دعوت به روزکاری کند، وارد بحث شد و گفت: کاش فقط مشکل میوه بود، آدم می‌گفت مدتی کلا میوه نمی‌خورم بعضی نگران این هستند که روزانه ارزش پس اندازشان کم می‌شود یا درباره خریدن یا نخریدن سکه و ماشین بحث می‌کنند؛ توان مالی ما که اجازه فکر کردن به این مسائل را نمی‌دهد؛ نگرانی ما این است که روزانه با چقدر درآمد می‌توانیم مخارج همان روز خانه را تامین کنیم؛ از قیمت کرایه تاکسی گرفته تا خرید در سوپری و میوه فروشی ساعت به ساعت قیمت‌ها فرق می کند. خدا نکند در این اوضاع و احوال کسی از خانواده مریض شود نزدیک داروخانه و درمانگاه نمی توانیم بشویم. قیمت همه چیز تصاعدی رشد کرده اما درآمد یک کارگر با چند ماه پیش هیچ تفاوتی ندارد تازه به خاطر رکود ساخت و ساز کارگر یک روز سر کار است و چنذ روز بیکار می‌ماند اصلا نمی‌شود منتظر کارهای تخصصی بنایی و گچ کاری و... بمانی حتی تمیزکاری و کار باغ و هرچه پیش بیاید با سر می‌رویم تعیین نرخ هم دست ما نیست هرچه صاحب کار قیمت بزند. با این حال خیلی از روزهای ماه بیکار می‌مانیم ومخارج هم روز به روز در حال افزایش است. پیرمرد و پیرزنی که فقط یک خانه منبع درامدشان است با دیدن رشد قیمت ها اجاره شان را بالا می‌برند ما چه کنیم که تاب و توان افزایش اجاره را در این وضعیت نداریم؟

گرانی و بی‌ثباتی در بازار به نفع هیچکس نیست

فروشنده ها هم احوال خوشی ندارند با یکی از فروشندگان سوپرمارکت هم صحبت شدیم تا اسم گزارش آمد سر درد دلش باز شد.

من هم نمی‌دانم چه باید بکنم از طرفی این نوسانات توان خرید مردم را پایین آورده و مشتری کم شده آن هم در شغلی که همه می گویند مردم هرچقدر هم نداشته باشند بالاخره اندازه خوردن شان خرج می‌کنند. باور کنید من هر روز با ترس و لرز تاریخ انقضای برخی اجناس را چک می کنم از طرفی نمی‌دانم اگر اجناسم را به قیمت قدیم بدهم باز هم با این قیمت‌های سر به فلک کشیده جدید می توانم مغازه را پر کنم یا نه؟ اصلا نمی‌توانم پیش بینی کنم پولی برای مخارج خودم و جواب دادن به اقساط سر ماه باقی می ماند یانه؟

شما را به خدا صدای ما را به هرکه می‌توانید برسانید گرانی و بی ثباتی به نفع هیچکس نیست؛ فکری به حال ناخوش بازار بکنید ما که مثل آقازاده ها پشت مان گرم نیست نگران همین سرمایه ناچیزی هستیم که صرف این مغازه کردیم اگر این هم به خاطر این بی ثباتی قیمت ها از دستمان برود کمرمان خم می شود و هیچ کس نیست که دستمان را بگیرد.

خانم سالمندی که برای خرید به سوپری آمده بود از معوقات بازنشستگان گله داشت و می‌گفت با این گرانی ها و معضل بیکاری در هر خانه چند جوان تحصیلکرده با همین مستمری بازنشستگان زندگی را می‌گذرانند که آن هم دیگر این روزها جوابگو نیست. اضافه که نمی‌شود همان مقدار ناچیز هم با تاخیر می‌دهند که این روزها هر روز تاخیر یعنی کم شدن ارزش پول! ازطرفی ما از فروشگاه تعاونی خودمان خرید می کنیم که روزهای خاصی گوشت و شکر و ... تنظیم بازار می آورند و اگر همان روز پول دستت نباشد اجناس تنظیم بازار محدود هستند و زود تمام می‌شود بعد باید آزاد بخری آن هم به هر قیمتی که فروشنده دلش خواست.

گرانفروشی و عدم درج قیمت صدرنشین تخلفات صنفی در سه ماهه گذشته

محمدمهدی عرب، معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف فارس با بیان اینکه به دلیل التهابات به ما توصیه شده فعلا آمار و ارقامی منتشر نکنیم، گفت: در سه ماهه نخست امسال 50 هزار و 714 مورد بازرسی از واحدهای صنفی استان فارس انجام شده که منجر به تشکیل هزار و 565 پرونده تخلف شده است.

وی با اشاره به اینکه ارزش ریالی پرونده های تشکیل شده 3 میلیارد و 712 میلیون ریال بوده است، افزود: گرانفروشی با 517 پرونده، عدم درج قیمت با 583 پرونده بیشترین موراد تخلف را داشته اند.

عرب تعداد شکایات مردمی استان فارس که به سامانه اصناف اعلام شده را هزار و 901 مورد اعلام و اظهار کرد: از این تعداد 677 مورد مربوط به شکایات مردمی از اصناف شیراز بوده است.

محکومیت 73 میلیارد ریالی متخلفان صنفی فارس در سال جاری

علی مبشری، مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس نیز در گفتگو با خبرنگار شیرازه ضمن بیان اینکه زیاد اهل آمار دادن نیستیم، گفت: در سه ماهه اول امسال با حضور بازرسین اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت 7هزار و 311 مورد بازرسی از اصناف در سراسر فارس انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه گذشته سه هزار و 460 فقره پرونده وارد شعب تعزیرات فارس شده است، گفت: با احتساب پرونده‌هایی که از سال قبل بوده در این مدت تعداد 3 هزار و 500 پرونده تخلفات صنفی رسیدگی شده و محکوم به پرداخت 73 میلیارد ریال جزای نقدی شده‌اند.

مبشری با بیان اینکه اکنون 239 پرونده در شعب تعزیرات در حال بررسی است، تصریح کرد: پرونده‌هایی که در ارتباط با التهابات اخیر در بازار تشکیل می‌شود، خارج از نوبت در شعب ویژه رسیدگی و سریعا حکم اجرا می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس بیشترین تخلف را گرانفروشی اعلام و اظهار کرد: مردم می‌توانند در 24 ساعت شبانه‌روز از طریق تلفن 135 یا با ارسال پیامک به سامانه 300000135 تخلفات را اعلام کنند تا اکیپ بازرسی در محل مورد شکایت مستقر شود و پس از بررسی‌ها نتیجه به شخص گزارش‌دهنده با پیامک اعلام می‌شود.

 

مبشری خاطرنشان کرد: گشت‌های مشترک تعزیرات و اصناف به همراه قاضی کشیک حتی روزهای تعطیل و جمعه در دو نوبت صبح و عصر بازرسی‌ها را انجام می‌دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار