گرانی مسکن در همدان در بخش فروش و رهن و اجاره مسئله حائز اهمیتی است که مردم همدان با آن مواجه هستند. تغییری در درآمد‌ها حاصل نشده، ولی افزایش قیمت در همه ابعاد زندگی مردم قابل لمس است و در بخش مسکن که یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین نیاز هر فردی در جامعه می‌باشد مسائل زیادی را به بار آورده است.
کد خبر: ۶۲۴۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 30 June 2018
اجاره‌های سرسام آور در همدان خون مستاجر‌ها را در شیشه کرد‌.

به گزارش تسنیم، گرانی مسکن در همدان در بخش فروش و رهن و اجاره مسئله حائز اهمیتی است که مردم همدان با آن مواجه هستند. تغییری در درآمد‌ها حاصل نشده، ولی افزایش قیمت در همه ابعاد زندگی مردم قابل لمس است و در بخش مسکن که یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین نیاز هر فردی در جامعه می‌باشد مسائل زیادی را به بار آورده است.

بافت بازار مسکن ایران بر خلاف بسیاری کشور‌ها کالای اجتماعی نیست و یک کالای تجاری محسوب می‌شود و تاکنون تاریخ در این بخش افت قیمت را به خود ندیده و همیشه رو به افزایش قرار داشته‌ایم. "رونق مسکن بدون گرانی" با توجه به ساختار اقتصادی ایران شدنی نیست و به دلیل ساختاری مالی مریض کشور شدت نوسانات قیمت مسکن بسیار زیاد است. به ویژه اینکه همدان همیشه در گرانی مسکن از شهر‌های مقام اول کشور و پیشنتاز گرانی بوده است.

به گفته یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن، دولت تنها با در اختیار داشتن ابزار‌هایی می‌توانست بازار را کنترل کند. مهم‌ترین این ابزار‌ها سیاست واحد مدیریت زمین در کشور است که با همکاری مجلس و قوه قضاییه می‌تواند در یک بازه ۴ تا ۵ ساله از افزایش‌های شدید قیمت مسکن جلوگیری کند. کنترل قیمت زمین شدت نوسانات قیمت مسکن را کم می‌کند، اگر امروز این کار را شروع کنیم چهار سال دیگر نتیجه آن‌را می‌بینیم.

 گرانی مسکن در همدان علاوه بر خرید و فروش در حوزه رهن و اجاره نیز به شدت خودنمایی می‌کند به طوری که در بررسی اجاره بها و نرخ‌های مناطق مختلف همدان افزایش ۱۰ تا ۴۰ درصدی و در برخی مناطق حتی بیشتر از این میزان به وضوح دیده می‌شود

براساس بررسی‌های خبرنگار تسنیم در حال حاضر قیمت اجاره یک آپارتمان مسکونی تا ۱۰۰ مترمربع در مناطق متوسط و به اصطلاح بالا شهر همدان به طور میانگین بین ۳۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان ودیعه به همراه اجاره ماهانه است که قیمت چندین مورد اجاره آپارتمان در مناطق مختلف شهر همدان به شرح زیر است:

یک واحد آپارتمان در طبقه اول در خیابان فرهنگ ۱۳۰ متر و دو خوابه ۱۲۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۵۰۰ هزار تومان اجاره، یک واحد آپارتمان ۹۰ متری واقع در سعیدیه طبقه سوم و دو خوابه ۳۰ میلیون تومان ودیعه با اجاره ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، آپارتمان ۱۵۵ متری و ۳ اتاقه در میدان بعثت ۱۲ متری ادیب ۱۵۵ میلیون تومان ودیعه، آپارتمان ۶۰ متری و یک خوابه در محدوده صدف ۲۸ میلیون تومان ودیعه و ۱۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه، یک واحد آپارتمان ۱۵۰ متری دوخوابه ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و ۵۰۰ اجاره ماهیانه حوالی بیمارستان بوعلی، آپارتمان ۱۰۰ متری واقع در پاستور دو خوابه ۲۵ میلیون تومان ودیعه و ماهیانه ۸۰۰ هزار تومان و ... بسیاری از صاحب‌خانه‌ها که تنها راه درآمدشان، اخذ اجاره از مستأجر است، دیگر حاضر به پذیرش پول ودیعه (رهن) نبوده و مایل هستند فقط اجاره دریافت کنند. از سوی دیگر متأسفانه برخی صاحبان املاک با افزایش قیمت‌ها و وارد آمدن فشار اقتصادی مواجه می‌شوند تنها راه را برای جبران کسری وارد آوردن فشار به مستأجران می‌بینند و اجاره‌بها را افزایش می‌دهند.

این وضعیت سبب شده تا بخش عمده‌ای از مستأجرانی که به دنبال اجاره مسکن به شکل رهن کامل هستند و یا به دنبال اجاره بهای پایین هستند، در یافتن ملک مورد نظر خود با سختی مواجه شوند.

پدر یک خانواده ۴ نفره که در محدوده میدان بعثت به میدان بیمه مستأجر هستند در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم از وضعیت بد و سرسام آور اجاره‌های این منطقه ناراحت و گلایه‌مند است.

وی عنوان کرد: یک واحد آپارتمانی را با ۱۵ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۸۰۰ هزار تومان اجاره کردم و در آن زندگی می‌کنم حالا صاحب خانه به من مراجعه کرده و ۸۰ میلیون ودیعه و اجاره ماهانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی را از من طلب می‌کند چرا یک باره چنین افزایش قیمتی باید به من و خانواده ام تحمیل شود.

 تورم و افزایش قیمت همه ابعاد زندگی مان را گرفته و احساس می‌کنم اکثر مردم به نا امیدی رسیده اند چرا که حقوق‌ها ثابت مانده، ولی روز به روز میبینیم که به قیمت یک سری کالا افزوده شده است

این پدر خانواده با بیان اینکه شغل من آزاد بوده و برای رفاه خانواده ام در تلاش هستم گفت: خیلی مستاصل هستم و، چون مدرسه فرزندانم در این منطقه است نمی‌دانم در مدت کوتاه که نرخ اجاره بها در همه جا سر به فلک می‌کشد چگونه به دنبال یک منزل مناسب و نزدیک به مدرسه فرزندانم باشم.

وی عنوان کرد: گرانی همه ابعاد زندگی مان را گرفته و احساس می‌کنم اکثر مردم به نا امیدی رسیده اند چرا که حقوق‌ها ثابت مانده، ولی روز به روز میبینیم که به قیمت یک سری کالا افزوده شده است.

* هیچ‌گونه مصوبه و قانونی برای تعیین قیمت‌ها وجود ندارد/ هر کسی نرخ خود را تعیین می‌کند

یکی از مشاوران املاک همدان در منطقه کوی شهید بهشتی همدان که منطقه ارزان قیمتی از نظر مسکن در همدان تصور می‌شود در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: وضعیت اجاره‌بها اکنون بسیار بالا بوده و سرسام‌آور است و از سوی دیگر قیمت زمین نیز در همدان بالا بوده و شرایط به‌گونه‌ای است که هر کسی نرخ خود را تعیین می‌کند و مالکان برای تعیین قیمت، نظر مشاور را قبول نمی‌کنند و قیمت بالاتر را مبنا قرار می‌دهند و وقتی معترض شویم کار خود را به بنگاه دیگری می‌سپرند.

وی با ابراز گلایه از اینکه اتحادیه مشاوران املاک نیز نظارت ندارد و بالای سر صاحب‌خانه هم نیست بیان کرد: هیچ‌گونه مصوبه و قانونی برای تعیین قیمت‌ها وجود ندارد و تشخیص فردی مبنا شده است ضمن اینکه اتحادیه هم اساسی برای تعیین نرخ ندارد

وی با بیان اینکه مالکان نه از کارشناس و نه از بنگاه سؤال نمی‌کنند عنوان کرد: نابسامانی در حوزه مسکن و شهرسازی زیاد است ضمن اینکه به نظر بنده باید حوزه‌ای را مأمور کنند تا قیمت‌های کارشناسی شده تعیین کند.

در ادامه این گزارش به گفت‌و‌گو با رئیس اتحادیه مشاوران املاک همدان نشستیم که به شرح زیر است:

 قیمت املاک در شهر همدان حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است

 نوسانات ارزی و افزایش قیمت بسیاری از کالا‌ها موجب افزایش قیمت املاک و در نتیجه اجاره‌بها شده است

 اعتمادیه، پردیس و خیابان کرمانشاه بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند

 خریداران مسکن بیشتر از فروشندگان آن هستند

 هیچ واحد نظارتی بر اجاره‌بها وجود ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همدان با بیان اینکه امسال قیمت املاک در نقاط مختلف شهر همدان به طور میانگن ۱۵ تا ۲۵ درصد و برخی مناطق بیشتر از این مبلغ افزایش یافته است عنوان کرد: نرخ ودیعه و اجاره توسط صاحبان املاک تعیین می‌شود و متأسفانه برخی در هر نقطه‌ای از مشکلات زندگی که با کاستی و فشار اقتصادی مواجه می‌شوند به مستأجر فشار می‌آورند تا کسری خود را جبران کنند.

ابراهیم جمالی اظهار داشت: نوسانات ارزی و افزایش قیمت بسیاری از کالا‌ها موجب افزایش قیمت املاک و در نتیجه اجاره‌بها شده است. میزان افزایش قیمت هر متر زمین و آپارتمان در نقاط مختلف شهر متفاوت بوده است، مثلا در منطقه جانبازان میزان افزایش قیمت هر متر زمین ۴۰۰ هزار تومان و در شهرک مدنی ۵۰ هزار تومان گزارش شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران‌املاک همدان با بیان‌اینکه مناطق اعتمادیه، پردیس و خیابان کرمانشاه بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند، ابراز کرد: در اعتمادیه و پردیس ۲۵ درصد بر نرخ هر متر زمین افزوده شده و در خیابان کرمانشاه تا متری ۷۰۰ هزار تومان هم افزایش قیمت داشته است. میزان افزایش قیمت هر متر زمین در منطقه سعیدیه ۳۰۰ هزار تومان، صدف ۲۰۰ هزار تومان و بلوارکاشانی ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

جمالی با بیان‌اینکه تغییر و تحولات اقتصادی بر قیمت مسکن هم تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: افزایش قیمت تیرآهن، مصالح ساختمانی و دستمزد و بیمه کارگران از دیگر علل گرانی قیمت مسکن به شمار می‌آید.

رئیس اتحادیه مشاوران‌املاک همدان با بیان‌اینکه در این برهه از زمان میزان متقاضیان و خریداران مسکن بسیار بیشتر از فروشندگان است، ابراز کرد: فروشندگان می‌ترسند که با فروش خانه‌هایشان دیگر قادر به خرید مسکن نباشند بنابراین در حالت توقف قرار گرفته‌اند.

جمالی از مردم خواست تا پیش از فروش ملک خود، ابتدا تحقیق و منزل مورد نظر خود را پیدا کنند سپس اقدام به فروش خانه خود کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران‌املاک همدان افزود: در سه ماهه اول امسال میزان ثبت معاملات املاک نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است.

جمالی با اشاره به اینکه متاسفانه هیچ واحد نظارتی و ارزش‌گذاری برای اجاره‌بها وجود ندارد، اظهار داشت: این خلاء موجب شده تا صاحبان ملک به قیمت دلخواه ملکشان را به اجاره و یا رهن دهند. باید یک واحد نظارتی برای نظارت بر اجاره‌بها شکل بگیرد تا با توجه به منطقه، سال ساخت مسکن و امکانات و تجهیزات آن سقف اجاره بها تعیین شود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش اجاره بها داشته‌ایم، گفت: بیشترین افزایش قیمت اجاره‌بها مربوط به شهرک مدنی همدان بوده است. میزان افزایش اجاره‌بها و رهن در جانبازان ۱۰ درصد، شهرک مدنی ۲۰ درصد، مدرس ۱۰ درصد، خیابان کاشانی ۱۵ درصد و صدف نیز ۱۰ درصد بوده است.

به گزارش تسنیم، با وجود وضعیت کنونی اجاره و ودیعه مسکن در همدان بسیاری از مستأجران با مشکل یافتن مسکنی با نرخ و وضعیت مناسب دست و پنجه نرم می‌کنند و از سویی نقشه جامع شهری همدان که متعلق به حدود ۳۰ سال گذشته است سبب شده تا شهر همدان به دو قسمت به اصطلاح بالای شهر و پایین شهر تفکیک شود و منازل منطقه بالای شهر که از زیبایی، نظافت، فضای سبز و امکانات خوبی برخوردار است فقط شامل حال مرفهین همدان شود و در منطقه شمال شهر همدان که حاشیه نشینی نیز گسترش یافته برعکس نصیب اقشار معمولی و کم درآمد شود و متاسفانه این تبعیض بزرگ در شهر همدان وجود دارد و تفاوت بسیار زیاد دو منطقه را نشان می‌دهد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار