مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش‌وپرورش با اشاره به توافق پنهان مدارس با خانواده‌ها برای دریافت شهریه‌های بالاتر گفت: از تعداد ۱۴ هزار مدرسه غیردولتی حدود ۶۰ تا ۱۰۰ مدرسه هستند که شهریه‌هایشان متفاوت است و عمدتا در مناطق شمالی تهران قرار دارند .
کد خبر: ۶۲۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 25 June 2018

به گزارش تسنیم، مجید تهرانیان مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در خصوص شهریه مدارس غیردولتی و اختلاف قابل توجه میان شهریه مصوب آموزش و پرورش با شهریه دریافتی برخی مدارس اظهار کرد: براساس سامانه شهریه مدارس غیردولتی، آیتم‌هایی تعیین شده است که براساس آن شهریه مدارس تعیین می‌شود و موسسان مطابق شاخصهای 13گانه، اطلاعات مدرسه خود مانند اجاره بها، تعداد دانش آموزان و معلمان را وارد این سامانه می‌کنند که براساس فرمولهای طراحی شده شهریه محاسبه خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون در سطح کشور مدارسی را داریم که به دلیل نوع برنامه‌ها و تعداد کلاس‌ها شهریه‌شان تا 25 درصد افزایش یافته و در مقابل شهریه برخی مدارس  5 تا 7 درصد افزایش یافته است اما به طور میانگین شهریه مدارس غیردولتی 13.5 درصد افزایش داشته است البته فرآیند شهریه و تعیین مبالغ به صورت کامل انجام نشده است و از تعداد 14 هزار مدرسه غیردولتی اطلاعات هزار مدرسه به صورت صحیح وارد سامانه نشده بنابراین شهریه آنها مشخص نیست.

* اعتراض موسسان مدارس غیردولتی؛ شهریه اعلام شده با تورم جامعه هماهنگ نیست

مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی گفت: سامانه تعیین شهریه براساس تعاریف رسمی کشور برنامه‌ریزی شده است مثلا نرخ تورم رسمی را در تعیین شهریه محاسبه می‌کنیم. همچنین در بحث اجاره ملک اطلاعات اتحادیه املاک کشور که اعلام کرده است میزان اجاره 15 درصد افزایش یافته ملاک عمل است. این درحالی است که سال‌ها در کشور میزان تورم واقعی 40 درصد بود اما این رقم توسط بانک مرکزی با شاخصهایی که دارند اعلام نمی‌شود و همین مسئله در برخی موارد باعث شده است تعیین نرخ شهریه در سامانه با واقعیت‌های جامعه فاصله داشته باشد و موسسان مدارس غیردولتی می‌گویند رقمی که دولت برای دریافت شهریه اعلام می کند با آنچه که باید دریافت کنیم مطابقت ندارد.

تهرانیان در خصوص نظارت‌ها بر مدارس غیردولتی بیان کرد: هفته گذشته 300 نفر را در سطح کشور فراخوان دادیم و 75 ناظر مقیم را آموزش داده‌ایم تا ازمدارس غیردولتی بازدید کنند اما نمی‌توان 14 هزار مدرسه را نفر به نفر نظارت کرد و نیاز داریم مردم هم در نظارت‌ها ما را همراهی کنند.

* توافق پنهان مدارس با خانواده‌ها

وی در ادامه گفت: در برخی موارد توافقی بین مدرسه و والدین صورت می‌گیرد بدین صورت که به عنوان مثال اگر ما شهریه مدرسه‌ای را 5 میلیون تومان اعلام کرده‌ایم، مدرسه به والدین می‌گوید می‌خواهد خدمات اضافه تری به فرزندانشان ارائه دهد بنابراین باید هزینه بیشتری پرداخت کنند و والدین نیز این موضوع را پذیرفته و رقم مدنظر را پرداخت می‌کنند.

مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی خاطرنشان کرد: مشاهده می‌شود که در برخی موارد در آمار رسمی مدرسه هزینه‌های اضافه تری که بابت خدمات بیشتر دریافت کرده‌اند به حساب نمی‌آید و طی توافق با والدین آن را به صورت چک برای چند ماه آینده دریافت می‌کنند برهمین اساس وقتی بازرسان به مدرسه مراجعه می‌کنند متوجه این موضوع نمی‌شوند.

تهرانیان افزود: هنگام ثبت نام دانش آموزان در مدرسه برای هر ولی دانش آموز قرارداد شهریه پرینت گرفته می‌شود و پیامکی ارسال خواهد شد که در آن رقم شهریه ذکر شده و آمده است اگر شکایتی دارند در سامانه شکایت آن را ثبت کنند اما اگر فردی شکایت نکرده و ما را مطلع نکند و در توافق بین والدین و مدرسه رقم‌های بیشتری دریافت شود نمی‌توان با این تخلفات برخورد کرد. در بسیاری از موارد والدین به دلیل مقبولیت برخی مدارس غیردولتی حاضرند تا شهریه های بیشتری را پرداخت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در برخی موارد مدارسی که باید 6 یا 7 میلیون شهریه بگیرند 15 میلیون تومان از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، چرا چنین فرآیندی انجام می‌شود، گفت: اگر فهرست این مدارس خاص را دربیاورید عموما مدارسی هستند که در اطراف صداوسیما قرار داشته و خبرنگاران به مدارس اطراف مراجعه می‌کنند. اگر خانواده‌ها از شهریه مدارس غیردولتی شکایت دارند به سامانه مشارکت‌ها وارد و در بخش رسیدگی به شکایتها، مورد خود را ثبت کنند.

* شهریه‌های عجیب 100 مدرسه غیردولتی

مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی مطرح کرد: از تعداد 14 هزار مدرسه غیردولتی حدود 60 تا 100 مدرسه هستند که شهریه‌هایشان متفاوت است و عمدتا در مناطق شمالی تهران قرار دارند حالا تصور کنید مدرسه‌ای که 14 هزار متر فضا برای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در شمال تهران دارد، اجاره بهای آن چقدر خواهد بود؟

تهرانیان در خصوص اینکه عدم نظارتها باعث ایجاد حوادثی همچون مدرسه معین می‌شود، گفت: از سال 2011 تا 2017 بیش از 17 هزار تجاوز در مدارس آمریکا صورت گرفته است اما در مدرسه معین حتی یک مورد ثابت نشد که تجاوز باشد و حالا به 14 هزار مدرسه غیردولتی هجمه وارد می‌شود که برخی موسسان حدود 30 سال است در عرصه مدرسه‌داری صادقانه فعالیت می‌کنند.

مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی در پاسخ به این پرسش که برخی مدارس غیردولتی را به دلیل آنکه فرد قدرتمندی به عنوان موسس در آنجا حضور دارد، نمی‌توان مورد نظارت قرار داد، افزود: ممکن است در بحث نظارت برخی مدارس ارتباطاتی داشته باشند و مانع از این کار شوند اما امسال برای 5 مدرسه حکم صادر شد تا مبالغ اضافه‌ای که از خانواده‌ها دریافت کرده‌اند بازگردانند که تعدادی از اینها جزو مدارسی هستند که افراد سرشناس در آنجا حضور دارند. البته وزارت آموزش و پرورش با همراهی کمیسیون آموزش مجلس قرار است با تخلفات به صورت جدی برخورد کند.

تهرانیان در خصوص بحث زیرسوال رفتن عدالت اجتماعی با طبقاتی شدن مدارس گفت: این سوال را می‌پرسم که آیا سلامت جامعه مهمتر است یا آموزش و اگر فرزند شما دچار بیماری شود و به آی سی یو نیاز داشته باشد در بیمارستان دولتی برای هر شب 50 هزار تومان و در بخش خصوصی دو میلیون تومان دریافت می‌کنند، شما کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار