رییس کل دادگستری البرز گفت: دستگاه قضا با کمبود 70 درصدی کادر اداری مواجه است. احمد فاضلیان در نشست مطبوعاتی امروز یکشنبه سوم تیرماه برگزار شد با اشاره به مهمترین هدف دستگاه قضا اظهار کرد: اعتمادسازی برای عموم مردم مهمترین هدف دستگاه قضاست.وی ادامه داد: باید این نگرش در مردم اصلاح شود که اگر در دستگاه قضا آشنا نداشته باشند و یا از سوی فرد خاصی سفارش نشوند؛ کارشان راه نمی‌افتد. مجموعه دستگاه قضا با تمام توان برای خدمت رسانی به مردم تلاش می‌کند و برای یک قاضی یک فرد کارگر با یک مسئول عالی رتبه تفاوتی ندارد.
کد خبر: ۶۲۲۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸ 24 June 2018

به گزارش تابناک البرز : احمد فاضلیان در نشست مطبوعاتی امروز یکشنبه سوم تیرماه برگزار شد با اشاره به مهمترین هدف دستگاه قضا اظهار کرد: اعتمادسازی برای عموم مردم مهمترین هدف دستگاه قضاست.

وی ادامه داد: باید این نگرش در مردم اصلاح شود که اگر در دستگاه قضا آشنا نداشته باشند و یا از سوی فرد خاصی سفارش نشوند؛ کارشان راه نمی‌افتد.

وی افزود: مجموعه دستگاه قضا با تمام توان برای خدمت رسانی به مردم تلاش می‌کند و برای یک قاضی یک فرد کارگر با یک مسئول عالی رتبه تفاوتی ندارد.

این مسئول توضیح داد: هر چند در حال حاضر تعداد نیروهایی که در دستگاه قضا فعالیت دارند بسیار کمتر از نیاز واقعی است ولی آنها با تمام توان تلاش دارند از حداکثر نیروی خود برای رسیدگی عادلانه به پرونده‌ها استفاده کنند.

وی اظهار کرد: دستگاه قضایی با کمبود 70 درصدی کادر اداری مواجه است و یک نفر به ازای چند نفر کار می‌کند که همین امر خالی از مشکل نیست.

فاضلیان ابراز کرد: قضات تلاش دارند آراء عادلانه صادر کنند ولی وقتی یک قاضی ناچار است در روز به بیش از 15 پرونده رسیدگی کند نمی‌توان با اطمینان صد در صدی گفت عدالت کامل در تمامی این قضاوت‌ها رعایت می‌شود.

رییس کل دادگستری البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعداد پرونده‌های مختومه شده در سال 96 اشاره کرد و گفت: سال گذشته 516 هزار فقره پرونده در محاکم دادگستری و 98 هزار فقره نیز در شوراهای حل اختلاف استان رسیدگی و مختومه شده است.

وی ادامه داد: به همین تعداد یعنی حدود 600 هزار پرونده جدید نیز سال گذشته برای رسیدگی وارد دستگاه قضایی استان شده است.

وی گفت: خوشبختانه سال گذشته نسبت به سال 95 میزان پرونده‌های جدید ورودی تنها دو درصد افزایش داشته که این موفقیت بزرگی است؛ چون در سال‌های قبل‌تر گاه با 20 درصد افزایش پرونده‌های ورودی مواجه بودیم.

وی همچنین به سه جرم پرتکرار استان اشاره کرد و افزود: سرقت، ضرب و جرح عمدی و توهین سه جرم پرتکرار استان هستند.

وی افزود: در جرم سرقت البرز در رتبه ششم کشوری قرار دارد؛ سال گذشته 31 هزار پرونده در این خصوص داشتیم که تنها 8.7 درصد این پرونده‌ها منجر به کیفر خواست شد.

فاضلیان با اشاره به دلیل عدم صدور کیفر خواست برای بخش عمده‌ای از پرونده‌های سرقت استان ابراز کرد: سارقان بخش عمده‌ای از این پرونده ها به دلایلی شناسایی نشده‌اند و در بخش دیگری از این پرونده‌ها هم اصلا سرقتی اتفاق نیفتاده و بیشتر مفقودی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به رشد هفت درصدی پرونده‌های مربوط به ضرب و جرح عمدی در استان در سال 96 افزود: البرز در این جرم در رتبه 10 کشور قرار دارد و سال گذشته 21 هزار پرونده در این خصوص داشتیم.

وی ادامه داد: در جرم توهین و فحاشی نیز البرز در رتبه 23 کشوری قرار دارد و پرونده‌های مربوط به توهین و فحاشی در استان سال گذشته نسبت به سال 95 با رشد 48 درصدی مواجه بوده است.

وی توضیح داد: باید علت‌های مختلفی که باعث شده مردم ایران پرخاشگر شوند و نتوانند به اعصاب خود مسلط باشند بررسی شود.

فاضلیان ابراز کرد: بدون شک مشکلات معیشتی و اقتصادی یکی از عمده دلایل این وضعیت است و آمارها نشان می‌دهد هر زمان وضعیت اقتصادی مردم خراب شده آمار ضرب و جرح و توهین و ... در میان آنها بالا رفته است.

وی گفت: بدون شک وقتی مردم از شرایط ناراضی باشند و نتوانند امورات زندگی خود را به خوبی پیش ببرند نمی‌توانند بر اعصاب خود تسلط کافی داشته باشند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها مخصوصاً صدا و سیما باید در آگاهی بخشی در این حوزه و اطلاع رسانی به این که عدم تسلط بر خود چه عواقبی می‌تواند داشته باشد اطلاع رسانی کافی داشته باشد و در کنار آن برگزاری دوره‌های کنترل خشم نیز در کاهش جرایم این حوزه بی تاثیر نخواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار