یک استاد هواشناسی دانشگاه تهران گفت: دمای هوا در ایران طی 50 سال اخیر بین 1.5 تا 2 درجه افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۲۰۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹ 17 June 2018

به گزارش تابناک البرز : دکتر علی خلیلی در نشست علمی گرد و غبار، چالش‌ها و راهکارها که امروز یکشنبه 27 خرداد در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: پژوهشی برای بررسی خطر بیابان‌زایی در ایران انجام شده که در آن میزان خطر براساس سه شاخص بارندگی، رطوبت و تداوم خشکسالی مشخص شده است.

خلیلی با اشاره به شاخص بارندگی افزود: طبق این شاخص مناطقی که دارای بارندگی بیش از 600 میلیمتر در سال هستند بی خطر و مناطق دارای بارندگی کمتر از 150 میلیمتر در معرض خطر شدید بیابان‌زایی قرار دارند.

وی در خصوص شاخص رطوبت نیز گفت: خطر شدید در چهارچوب این شاخص در مناطقی وجود دارد که 275 روز از سال دچار خشکی هوا هستند.

این استاد دانشگاه تهران یکی دیگر از مسائلی که خاک کشور را در معرض خطر شدید بیابان‌زایی قرار می‌دهد تداوم خشکسالی عنوان و خاطرنشان کرد: خشکسالی سالانه چندان خطری ندارد اما تداوم هفت ساله خشکسالی خاک کشور را در معرض خطر شدید قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس این سه شاخص و ایجاد ارتباط میان آنها، در حال حاضر 35.4 درصد مساحت کشور فراخشک و 29.15 درصد از مساحت ایران خشک است که در مجموع حدود 65 درصد خاک کشور را شامل می‌شود.

این متخصص هواشناسی تصریح کرد: با این روند تا سال 2050 مساحت خشک و فراخشک ایران به 74.5 درصد می‌رسد.

خلیلی در پایان روند افزایش دما را نیز در افزایش خطر بیابان‌زایی موثر دانست و افزود: بررسی‌ داده‌های 54 ایستگاه هواشناسی کشور برای محاسبه دمای متوسط فلات ایران از این حکایت دارد که میانگین دما از 16.5 درجه سانتیگراد در سال 1960 به 18و اندی درجه سانتیگراد در سال 2010 افزایش پیدا کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار