معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان اینکه گرد و غبار ذاتی چند رشته دارد و مواجهه موثر با آن به هم‌افزایی در رشته‌های مختلف علوم و مهندسی نیازمند است گفت: امروز در ایران ۱۸ استان از جمله خوزستان، بوشهر، ایلام، فارس، تهران و کرمانشاه تحت تاثیر دامنه گرد و غبار قرار دارد.
کد خبر: ۶۱۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 17 June 2018
به گزارش تابناک البرز : محمد رحیمیان در نشست علمی گرد و غبار، چالش‌ها و راهکارها که امروز یکشنبه ۲۷ خرداد در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: گرد و غبار یکی از چالش‌های جهانی به خصوص در غرب آسیا و شمال آفریقاست.

رحیمیان افزود: این پدیده در منطقه کشورهایی چون ایران، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان را تحت تاثیر قرار داده و به یک معضل با تبعات زیست محیطی و انسانی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری نامناسب از سرزمین و منابع آب و خاک یکی از عوامل این پدیده است اظهار کرد: کاهش سطح حکمرانی ناشی از جنگ‌های داخلی، تخریب جنگل‌ها، بهره‌برداری زیاد از مراتع، تغییر کاربری و عدم رهاسازی آب از کشورهای بالادست و در مقیاس بزرگ تغییر اقلیم نیز از مهمترین عوامل پدیده گرد و غبار است.

رحیمیان تاکید کرد: این پدیده در همراهی با معضلات اجتماعی دامنه اثرات را دوچندان کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه گرد و غبار ذاتی چند رشته دارد و مواجهه موثر با آن به هم‌افزایی در رشته‌های مختلف علوم و مهندسی نیازمند است گفت: امروز در ایران ۱۸ استان از جمله خوزستان، بوشهر، ایلام، فارس، تهران، کرمانشاه و ... تحت تاثیر دامنه گرد و غبار قرار دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: دامنه پدیده گرد و غبار در ایران با توجه به درگیر شدن سایر کشورها در آینده بیشتر خواهد شد و عدم توفیق در مهار آن و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهبود وضعیت، گرد و غبار را به صورت تصاعد هندسی در کشور گسترش خواهد داد.

 

برچسب ها: گردوغبار ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار