نشست سران آمریکا و کره شمالی با وجود داشتن ماهیتی تاریخی، نتیجه ای مطلوب و مورد انتظار نداشت و 'دونالد ترامپ' را با چالشی به نام متقاعد کردن افکار عمومی به تغییر روابط آمریکا و کره شمالی به عنوان موفقیتی تاریخی مواجه کرد.
کد خبر: ۶۱۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷ 13 June 2018

به گزارش تابناک : نشست 12 ژوئن(22 خرداد) ترامپ و 'کیم یونگ اون' در سنگاپور موجب تغییر چشم انداز رابطه آمریکا و کره شمالی از تقابل به همکاری، فرصتی برای حل و فصل مساله هسته ای پیونگ و کاهش خطر درگیری نظامی در آینده نزدیک شد اما، چهار ماده مندرج در بیانیه امضا شده از سوی ترامپ و کیم موید بزرگی و دشواری کاری است که باید انجام شود.
در این بیانیه برای اولین بار از عادی سازی رابطه بین آمریکا و کره شمالی سخن به میان آورده و بر تعهد کیم به خلع سلاح هسته ای تاکید شده است. همکاری مشترک در زمینه مسایل زندانیان یا مفقودین جنگی جنگ کره و موافقت با فرایند پیگیری مذاکرات به ریاست 'مایک پمپئو'، وزیر خارجه آمریکا و همتایش در کره شمالی، دو ماده دیگر این بیانیه هستند.
ترامپ با مطرح کردن کیم به عنوان یک نقش آفرین در عرصه جهانی، وعده تلاش برای ایجاد رابطه ای تازه بین آمریکا و کره شمالی و توقف رزمایش های مشترک با کره جنوبی درصدد پایان دادن به رابطه خصمانه بین واشنگتن و پیونگ یانگ برآمد و در مقابل خلع سلاح کره شمالی، به این کشور تضمین های امنیتی داد اما، به نظر نمی رسد کیم در ازای امتیازات آمریکا معامله به مثل کند. سابقه کره شمالی در زمینه امتیاز گرفتن و امتیاز ندادن مایه نگرانی است.
درواقع، بیانیه مشترک آمریکا و کره شمالی هیچ حسی از ارتباط فرایند بین صلح و خلع سلاح هسته ای و یا تعهدات بین دو کره طبق بیانیه پانمونجوم(27 آوریل 2018) ایجاد نمی کند. همه این موارد باید در دستور کار فرایند تحت ریاست پمپو قرار گیرد اما، با توجه به ابهامات آشکار درباره تعهدات مندرج در بیانیه مشترک ترامپ و کیم، احتمال پیشرفت سریع این فرایند بالا نیست. 
در نهایت باید گفت، نشست سران آمریکا و کره شمالی با وجود داشتن ماهیتی تاریخی، نتیجه ای مطلوب و مورد انتظار نداشت و 'دونالد ترامپ' را با چالشی به نام متقاعد کردن افکار عمومی به تغییر روابط آمریکا و کره شمالی به عنوان موفقیتی تاریخی مواجه کرد. بهترین راه این است که پمپئو و تیم او آستین بالا بزنند و مانند قبل برای برقراری صلح واقعی در شبه جزیره کره شمالی با متحدان ما همکاری کند. 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار