مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه برنامه های توسعه خطوط مترو را تشریح کرد .
کد خبر: ۶۱۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ 11 June 2018

به گزارش تابناک : علی امام در نشست خبری با اشاره به وضعیت خطوط مترو تهران گفت: طبق بودجه مصوب سال ۹۶، ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه در سه بخش توسعه خطوط مترو تهران، اسلامشهر و پرند در نظر گرفته شد که تا پایان سال گذشته ۶۳ درصد از این بودجه که حدود ۱۰۶ میلیارد تومان می شود، تخصیص یافت.

وی افزود: با رایزنی های بسیاری که با نمایندگان مجلس برای افزایش سهم مترو در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ داشتیم و برخلاف مصوبات قابل قبولی که در کمیسیون عمران مجلس صورت گرفت، این مصوبات به دلایل نامعلوم منتفی و پیشنهاد ۱۱۳ میلیارد تومانی کمیسیون تلفیق به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، از قانون بودجه سال ۹۷، ۶۵ میلیارد تومان سهم توسعه خطوط مترو تهران، ۳۰ میلیارد تومان پرند و همچنین ۱۸ میلیارد تومان برای اسلامشهر در نظر گرفته شده است که تاکنون ۸۵ درصد از آن به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده و ۴۶.۶ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که این رقم صرف بازپرداخت سهم دولت از اوراق مشارکت سال های ۹۴ و ۹۵ خواهد شد.

وی افزود: همچنین بودجه مصوبه مترو تهران در سال گذشته توسط شورای اسلامی شهر تهران ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال جاری این بودجه به هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان رسیده است و این در حالی است که بودجه مصوب دولت یک دهم درصد بودجه مصوب شهرداری تهران است.

امام در ادامه با اشاره به اولویت های مترو تهران در سال ۹۷ توضیح داد: یکی از این برنامه ها تکمیل خطوط بهره برداری شده در گذشته است که نواقصی از قبیل کمبود آسانسور، پله برقی، تامین ایمنی و غیره دارد که در برخی از خطوط این موارد دنبال می شود.

 وی با بیان اینکه تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو تهران جزء مهم ترین تعهدات و اولویت ها است، عنوان کرد: امیدواریم با حمایت شورا و مدیریت شهری و تخصیص بودجه، این خطوط را تا پایان سال در چند فاز به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، با اشاره به بهره برداری از بخش میانی خط ۷ مترو تهران گفت: ۲۰ کیلومتر از خط ۷ مترو تهران با ۸ ایستگاه سال گذشته افتتاح شد اما به دلیل نواقصی که در حوزه ایمنی این خط وجود داشت، در آبان ماه تعطیل شد.

وی افزود: برخلاف مشکلات مالی شهرداری تهران در تامین منابع مالی رفع نواقص با جدیت در دستور کار قرار گرفت و بخش میانی خط ۷ به طول ۶ کیلومتر با ۵ ایستگاه طبق قول های داده شده، قابل بهره برداری است. پیش بینی می شود این بخش از خط ۷ در روزهای اول تیرماه با حضور شهردار تهران به بهره برداری برسد.

به گفته امام؛ در صورت تامین منابع مالی فاز دوم این خط تا شهریورماه و فاز سه تا پایان سال قابل بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، گفت: خط ۶ مترو تهران به طول ۳۲ کیلومتر حدفاصل دولت آباد تا کوهسار تاکنون ۹۱ درصد در حوزه عملیات ساختمانی پیشرفت داشته است در حالی که از لحاظ تجهیزات فقط ۱۲ درصد پیشرفت داشته است که این نبود تناسب برای ما نیز نامعلوم است. امسال بنا داریم این عقب افتادگی در بخش تجهیزات را جبران کنیم.

به گفته امام؛ فاز یک خط ۶ به طول ۱۰ کیلومتر حدفاصل دولت آباد تا میدان امام حسین (ع) در صورت تامین مالی در شهریور به اتمام می رسد. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته آمادگی تکمیل این خط تا پایان خرداد ۹۸ وجود دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، با اشاره به اینکه نبود دپوپارکینگ در خطوط ۳ و ۴ یک نقص بزرگ تلقی می شود عنوان کرد: خط ۳ در قسمت شمال و جنوب فاقد پارکینگ بود که عملیات اجرایی احداث پایانه آزادگان در بخش جنوبی خط ۳ آغاز شده است که در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد که پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۸ محقق شود.

وی در مورد خط ۴ نیز اظهار کرد: پایانه کلاهدوز در شرق این خط راه اندازی شده اما تجهیزات آن تکمیل نشده است، در غرب آن نیز پایانه اکباتان هنوز به بهره برداری نرسیده که عملیات اجرایی آن از ۶ ماه گذشته شروع شد و امیدواریم با سرعت بیشتری بتوانیم فاز ۱ آن را تا پایان سال و فاز ۲ را تا پایان نیمه اول سال ۹۸ به بهره برداری برسانیم.

امام با اشاره به اینکه طرح جامع حمل و نقل ریلی آخرین بار در سال های ۸۵ و ۸۶ به روز رسانی شده بود گفت: این طرح مجددا در حال بازنگری است که طبق قول های داده شده نتایج آن تا پایان سال ۹۷ به دستمان خواهد رسید.

وی تصریح کرد: بسیاری از مناطق شهر تهران پیگیر توسعه خطوط مترو هستند که نمونه بارز آن، منطقه ۲۲ است که به دلیل افزایش جمعیت ساکن، نیازمند توسعه حمل و نقل ریلی در این نقطه از شهر است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، توسعه خطوط مترو را در نقاط مختلف شهر منوط به نهایی شدن مطالعات طرح جامع حمل و نقل ریلی عنوان کرد.

امام با اشاره به برنامه مترو تهران برای حمایت از تولیدات داخلی گفت: در ماه های اخیر جلساتی با رئیس جهاد دانشگاهی داشتیم که تفاهم نامه ای برای تامین برخی از تجهیزات از حوزه صنایع ریلی در حال نهایی شدن است.

وی ادامه داد: در گذشته نیز همکاری هایی با شرکت های تولید کننده داخلی وجود داشته است اما اعلام می کنیم، آمادگی همکاری با هر بخشی که بتواند تجهیزات مترو را با استانداردهای لازم تامین کند، داریم. به طوری که در حوزه سیگنالینگ خط ۶ با تولیدکنندگان داخلی قراردادی منعقد شد و در حوزه تامین سیستم تهویه تونل نیز ظرفیت های خوبی در داخل وجود دارد که از آنها استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، درمورد انتشار اوراق بهادار توضیح داد: در روزهای پایانی سال گذشته مجوز انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق بهادار با همکاری یک بانک خصوصی گرفته شد که در حال حاضر به مراحل نهایی رسیده است و تا دو هفته آینده برای عرضه عامه آگهی می شود تا صرف تکمیل خط ۷ شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اتمام فاز ۱ خط ۶ مترو تا پایان اردیبهشت ماه گفت: در دوره جدید مدیریت شهری از سوی هیچ مرجعی این مطلب عنوان نشد، اما ۸ آبان ماه ۹۶ که خط ۷ تعطیل شده بود، شرکت بهره برداری مترو در جلسه ای با شهردار وقت تهران اعلام کرد که آمادگی دارد، در مدت ۶ ماه استانداردهای لازم خط را تامین کند.

امام ادامه داد: البته، آقای نجفی در یکی از مراسم ها اعلام کردند که امیدواریم خط ۷ به جای اردیبهشت تا پایان سال ۹۶ به اتمام برسد، اما به دلیل عدم تامین منابع مالی این امر محقق نشد. از اواخر سال قبل هم اعلام کرده ایم که اقدامات عملیاتی مربوط به بخش میانی خط ۷ را تا آخر خردادماه تکمیل می کنیم.

وی با اشاره به طرح توسعه غربی خط ۷ و امتداد آن به محدوده دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: در سال ۹۳ تفاهم نامه ای بین شهردار وقت تهران و مدیر وقت دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص منعقد شد و بر اساس آن شهرداری تهران متعهد شد که شاخه غربی خط ۷ را تا جنت آباد شمالی ادامه دهد و دانشگاه آزاد هم یکی از مراکزی باشد که از خدمات مترو استفاده کند.

امام با بیان اینکه تا به امروز عملیات اجرای این طرح صورت نگرفته است، گفت: در زمان انجام مطالعات این طرح گزینه ای دیگری مطرح شد، مبنی بر اینکه خط ۷ تا میدان کتاب در سعادت آباد و پس از آن به نمایشگاه بین المللی امتداد پیدا کند. البته تمامی این موارد مستلزم آن است که طرح مورد تایید مشاوران بازنگری در طرح جامع شهر قرار بگیرد.

وی با اشاره به بخشی از مفاد تفاهم نامه شهرداری با دانشگاه آزاد تصریح کرد: براساس تفاهم نامه سال ۹۳، مقرر شد دانشگاه آزاد بخشی از زمین های خود را برای ساخت ایستگاه مترو در اختیار شهرداری تهران قرار دهد که که اگر مطالعات امتداد خطوط در این بخش را تایید کند، از این منبع استفاده می شود.

‎مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت راه اندازی خطوط مترو در منطقه ۲۲ گفت: این موضوع در مرحله مطالعاتی قرار دارد و در صورت تایید از سوی کارشناسان پیگیری می شود. البته، امکان فعال سازی قطار سبک شهری در بخش هایی از منطقه وجود دارد که می تواند در آینده انجام شود.

امام با اشاره به طرح توسعه خط ۳ مترو از ایستگاه قائم تا لواسانات بیان کرد: این طرح در گذشته  مطرح بود، اما به مرور زمان ابتر ماند و بعید می دانم بودجه ای از منابع شهر تهران به این امر اختصاص یابد. در واقع اجرای این طرح نیاز به تائید و همکاری فرمانداری و استانداری و تامین اعتبار از سوی دولت دارد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت خط ۷ مترو عنوان کرد: اقدامات اجرایی ۶ کیلومتر میانی خط حدفاصل ایستگاه مهدیه تا نواب صفوی تا تیرماه به سرانجام می رسد، اما آمادگی داریم فاز ۲ که بخش شمالی خط است، حدفاصل نواب صفوی تا میدان صنعت تا شهریورماه به بهره برداری برسانیم.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با راه اندازی خطوط ۶ و ۷ مترو ۵۹ کیلومتر به خطوط ریلی فعلی اضافه می شود.

امام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بدهی قریب به ۱۷۰ میلیارد تومانی شرکت مترو تهران به پیمانکاران گفت: زمانی که مدیریت جدید شهری مستقر شد، چندماهی بود که برخی از پیمانکاران به دلیل عدم تامین منابع مالی حقوق کارگران را پرداخت نکرده بودند که این امر موجب نارضایتی شده بود. البته در ۶ ماه دوم سال به اندازه ای که منابع در اختیار ما قرار گرفت، سعی کردیم بخشی از بدهی پیمانکاران را پرداخت کردیم که امیدواریم این روند در آینده نیز ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به موضوع اتصال مترو به پایانه شرق نیز عنوان کرد: برای تحقق این امر نیاز به توسعه ۴.۵ کیلومتری خط ۲ است.

به گفته امام این طرح در حال حاضر در مرحله مطالعاتی و انتخاب مشاور است و شرکت بهره برداری مترو این آمادگی را دارد، در نیمه دوم سال عملیات اجرایی را آغاز کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا بودجه امسال مترو کفاف هزینه ها را می دهد، گفت: در کنار بودجه مصوب امسال اجازه تامین ۲ هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت را دریافت کرده ایم که در صورت تائید وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و در مرحله بعد بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه این موضوع عملیاتی می شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت خطوط ریلی فرودگاه امام خمینی (ره) و پرند، بیان کرد: در مدیریت قبل، خط ۸ مترو تا فرودگاه امام راه اندازی شد اما ادامه آن به سمت شهر جدید پرند نیاز به ۱۹ کیلومتر ریل گذاری دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه این پروژه تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: با توافقات صورت گرفته، قرار است تا دوماه آینده اجرای این خط به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

امام ادامه داد: ایمن سازی فرودگاه امام نیز از دیگر مواردی است که در جلسات بین شهرداری تهران و وزارت راه مورد بحث قرار گرفت و امیدواریم طرح ایمن سازی تا یک ماه آینده نهایی و امکان آغاز عملیات اجرایی فراهم شود. ‎

وی با اشاره به انتقادات به عملکرد مترو در خشک شدن چشمه علی، تصریح کرد: در مرحله اول باید گفت، اجرای خط مترو در این محدوده هیچ گونه آسیبی به بناهای ارزشمند این منطقه نرسانده و همان طور که از ابتدا پیش بینی شد، خطوط مترو به طور کامل از میراث فرهنگی فاصله گرفته اند.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ادامه داد: در خصوص بحث نواسانات آب باید گفت که در حدود یک سال گذشته در این امر تاثیر گذار بود، در واقع زمانی که دستگاه حفاری تی بی ام دچار آسیب می شد برای جلوگیری از اخلال در روند کار مجبور به پمپاژ آب بودیم که این امر موجب شد تا آب چشمه علی دچار نوسان شود اما بلافاصله پس از شروع به کار دستگاه سطح آب به شکل قبل بازمی گشت.

امام با بیان اینکه به طورکلی عملیات حفاری تا پایان تیرماه در محدوده چشمه علی به پایان می رسد، تصریح کرد: اثر حفاری تونل خط ۶ مترو پس از پایان عملیات اجرایی صددر صد به صفر می رسد و اقدامات ما هیچ تاثیری در این محدوده نخواهد داشت ضمن اینکه هیچ کدام از مجراهای آب چشمه علی را نبسته و نمی بندیم. ‎

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران در تعیین مسیر خط ۶ تصمیم گیر بوده است، گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم اما تعیین مسیر در این خط براساس مطالعات کارشناسی مشاوران و با هماهنگی میراث فرهنگی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با رد این ادعا که هواکش خط ۳ مترو در وسط موزه فرش جانمایی شده است، گفت: طبق استانداردها باید بین دو ایستگاه هواکش میان تونلی وجود داشته باشد. معمولا هم هواکش ها  در املاک شهرداری جانمایی می شوند تا نیاز به تملک زمین نباشد اما در این مورد هواکش نه در موزه فرش که در محدوده پیاده رو و در حاشیه خیابان فاطمی قرار گرفته است.

امام با بیان اینکه براساس توافق میراث فرهنگی تلاش کردیم تا هواکش را طوری طراحی کنیم که متناسب با طراحی موزه فرش باشد، خاطرنشان کرد: با این وجود با نظر میراث فرهنگی مقرر شد هواکش را جابجا کنیم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت مجتمع های ایستگاهی و انتقال منابع آن ها به شرکت مترو، گفت: ۴ سال پیش تصمیم بر این شد که منابع مجتمع های ایستگاهی دراختیار معاونت مالی قرار بگیرد، اما براساس توافقات صورت گرفته قرار است از این پس مسئولیت این مجتمع ها با شرکت مترو باشد.

امام با یادآوری این نکته که برخی از شهرهای اطراف تهران انتظار همکاری شهرداری تهران برای انتقال خطوط مترو را دارند، عنوان کرد: این امر مستلزم آن است که دولت مصوبه های لازم را صادر کند تا شهرداری تهران بتواند برای انتقال خطوط مترو در شهرهایی مانند شهرقدس اقدام کند.

وی ادامه داد: البته وزارت راه و شهرسازی در حال تاسیس شرکتی با عنوان حمل و نقل ریلی حومه ای است که اگر این اتفاق بیافتد اعتبار لازم برای ساخت مترو در شهرهای حومه ای به این شرکت سرازیر می شود.

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار