یک محقق و پژوهشگر طب سنتی، غذایی مفید برای تقویت عمومی بدن افراد به ویژه زنان، دختران جوان و مبتلایان به کم‌خونی معرفی کرد.
کد خبر: ۶۱۰۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸ 23 May 2018
به گزارش تابناک : حلیم کالری زیادی دارد و حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، گروه ویتامین B مانند B۱، B۲، B۶، B۱۲، پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، آهن، روی، منیزیم، فیبر و فولات است.
 
برای بررسی خواص حلیم و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
 
مهم‌ترین خواص حلیم
 
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص حلیم اظهار کرد: این غذا برای ناراحتی‌های گوارشی، تنفسی و روده‌های تحریک‌پذیر مفید است و نقش مؤثری در نرمی سینه و کارکرد بهتر روده‌ها دارد.
 
وی درباره خواص دیگر حلیم بیان کرد: این غذا التهابات مفاصل را رفع می‌کند و اگر در وعده سحری مصرف شود از احساس گرسنگی در طول روز جلوگیری می‌کند؛ حلیم به علت داشتن آهن و ویتامین B۱۲ برای تقویت عمومی بدن افراد به ویژه زنان، دختران جوان و مبتلایان به کم‌خونی بسیار مفید است.
 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به مناسب بودن حلیم برای کودکان در حال رشد، افزود: منیزیم و کلسیم موجود در این غذا استخوان‌ها را تقویت می‌کند و موجب رفع پوکی استخوان و آرتروز می‌شود؛ حلیم برای افراد لاغر مفید است و  چاقی اشخاص را به همراه دارد.
 
عظمایی تأکید کرد: حلیم غذایی بسیار سالم و مقوی است، اما مبتلایان به چربی، قند و فشارخون بالا باید در مصرف آن احتیاط کنند؛ برای افزایش ارزش غذایی حلیم بهتر است از گندم همراه با سبوس یا جوانه گندم در پخت این غذا استفاده شود.
 
مصرف حلیم مانده؛ ممنوع
 
وی تصریح کرد: افراد باید از مصرف حلیم مانده به شدت پرهیز کنند، زیرا موجب ناراحتی‌های گوارشی و مسمومیت غذایی می‌شود.
 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: از اضافه کردن شکر و روغن صنعتی به حلیم در وعده افطار باید خودداری شود، زیرا معده را تحریک می‌کند و افزایش وزن و عطش شدید را به همراه دارد؛ بنابراین افراد باید آب زیادی بنوشند که این سبب نفخ در معده و روده می‌شود.
 
عظمایی گفت: افراد باید حلیم را در خانه بپزند یا حتی‌الامکان آن را از مکان‌های مطمئن خریداری کنند؛ این غذا طبع گرمی دارد بنابراین برای افراد سردمزاج بسیار مفید است؛ اشخاصی که مزاج گرم دارند نباید در مصرف حلیم زیاده‌روی کنند.
 
وی یادآور شد: افراد پس از پختن حلیم باید آن را در ظروف شیشه‌ای بریزند و از ریختن آن در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به صورت داغ پرهیز کنند.
 
 
 
 
منبع : شهرفردا 
برچسب ها: خواص حلیم ، طب سنتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار