«مایک پمپئو» وزیرامور خارجه آمریکا به تازگی به اصطلاح راهبرد جدید امنیتی کشورش علیه ایران را اعلام کرد که حتی از سوی متحدان این کشور هم مورد استقبال قرار نگرفت. این سخنان پمپئو به ویژه با توجه به تعصبات و سابقه حرفه ای اش، نشان می دهد که وی در عالم دیپلماسی فردی بی تجربه است.
کد خبر: ۶۱۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ 23 May 2018

به گزارش تابناک : پمپئو روز دوشنبه طی سخنانی در بنیاد هریتج آمریکا اتهاماتی واهی را علیه ایران مطرح کرد و گفت کشورش قوی ترین تحریم ها را در تاریخ علیه مقام های ایرانی اعمال می کند.
این اظهارات بلافاصله با واکنش «فدریکا موگرینی » مسئول سیاست خارجی آمریکا مواجه شد و وی دربیانیه ای که در تارنمای رسمی این اتحادیه منتشر شد به راهبرد جدید آمریکا واکنش نشان داد و گفت : توافق هسته ای ایران و حمایت مستمر از آن دستاورد مهم دیپلماسی بین المللی است که صلح آمیز بودن توانمندی های هسته ای ایران را تضمین می کند.
مخالفت با ادعاهای پمپئو به این مقام اروپایی محدود نشد و برخی رسانه های آمریکایی، آن را ناشی از بی تجربگی تیم جدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا توصیف کردند. نشریه فارن پالیسی با اشاره به این مطلب، این راهبرد جدید آمریکا را نشانه نبود راهبردی برای دوران پسا برجام ارزیابی کرد.
واشنگتن در حالی وعده داده که تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال می کند که به اعتقاد کارشناسان، بعید به نظر می رسد این کشور بتواند تحریم های قبلی را تکرار کند زیرا اروپایی ها، روس ها و چینی ها از این اقدام واشگتن حمایت نمی کنند. 
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با بیان این مطلب خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا به ویژه به دنبال راه هایی برای دور زدن تحریم آمریکا است.
اما آنچه که بر ضعف چنین راهبردی صحه می گذارد طرح آن از سوی فردی است که سابقه ای در دیپلماسی ندارد و به زعم برخی به غیر از سابقه، حتی از خلق و خوی دیپلماتیک نیز محروم است.
پمپئو که یک جمهوی خواه از ایالت کنزاس است، با ترامپ درباره مسائل جهانی اشتراک نظر دارد. وی که سابقه ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را در کارنامه حرفه ای اش دارد، وفادارانه از سیاست های ترامپ دفاع و روابط شخصی نزدیکی را با وی برقرار کرده است . 
پمپئو قبل از پیوستن به دولت آمریکا، موافقت خود را با سیاست های ترامپ درباره توافق هسته ای ایران، برنامه ادعایی وی برای جنگ با تروریسم و نارضایتی از قانون مهاجرت و سیاست های مربوط به مهاجران در آمریکا ابراز کرده بود. 
وی تحصیل کرده مدرسه حقوق هاروارد است و سابقه خدمت به عنوان وکیل یک شرکت را دارد. پمپئو در سال 2010 به عنوان عضو حزب تی پارتی از ایالت کنزاس وارد کنگره شد. 
«ایان برمیر» رئیس گروه اروسیا و تحلیلگر مسائل سیاسی جهان، درباره پمپئو می گوید: وی درباره مسائل امنیت ملی بیشتر یک فرد تندرو است. 
این تحلیلگر پمپئو را فردی باهوش دانست اما همچون طبل توخالی توصیف کرده که با ترامپ به خوبی کنار می آید.
برمیر گفت چنین خصلتی باعث می شود که وی سیاست امنیت ملی متوازنی را دنبال نکند.
پمپئو از همان دورانی که ریاست سیا را برعهده داشت، وفاداری اش را به ترامپ ثابت کرده بود. وی در مدت 14 ماه مدیریت این سازمان، هر روز گزارش های امنیتی و دیدگاه هایش درباره مسائل امنیت ملی و سیاسی را در اختیار ترامپ قرار می داد.
با این حال با انتقادهایی نیز مواجه بوده است. منتقدان پمپئو در زمان ریاستش در سیا، وفاداری بیش از حدش به کاخ سفید را عامل تضعیف کننده مسئولیتش ارزیابی می کردند.
پمپئو در مواضع علنی اش دست کم در چهار موضوع اصلی ایران، کره شمالی، روسیه و قدس با ترامپ اشتراک نظر دارد.
وزیر امور خارجه کنونی آمریکا در زمان نمایندگی ایالت کانزاس در کنگره بارها خصومت خود با توافق هسته ای ایران را ابراز کرده بود. وی در اولین سالگرد توافق هسته ای ایران در سال 2016 فراتر رفت و خواستار پایان دادن به حکومت ایرانی شد. بعد از روی کار آمدن ترامپ وی در توئیتی نوشت امیدوار است که توافق لغو شود.
اما مشکلات پمپئو به اشتراک نظر و وفاداری به رئیس جمهوری دمدمی مزاج و نداشتن تجربه در حوزه دیپلماسی محدود نمی شود. به عبارت دیگر، تعصب وی به باورهای مذهبی مسیحی اش، تجربه جدید دیپلماتیکش را دشوار کرده است.
رابطه بین مذهب و دیپلماسی در آمریکا هیچ گاه آسان نبوده است. در پیمان طرابلس در سال 1797 بین آمریکا و سران مسلمان منطقه شمال افریقا به مسلمانان اطمینان داده شد که آمریکا متعهد به احترام به اسلام است. اما به رغم وجود چنین پیمانی، برخی از مسیحیان محافظه کار به دو جنگ کشورشان با این حاکمان مسلمان اشاره می کنند.
پمپئو که یک مسیحی انجیلی تندرو است ادبیات اسلام هراسانه ای دارد. 
روزنامه اکونومیست در این زمینه نوشت: حتی در بین محافظه کاران سیاست خارجی آمریکا نگرانی هایی درباره احساسات آشکار فرقه گرایانه پمپئو وجود دارد و آنها معتقدند که این امر می تواند مشکل آفرین باشد.
«شادی حمید» Shadi Hamid محقق ارشد اندیشکده بروکینگز آمریکا دیدگاه های منفی پمپئو درباره اسلام را نگران کننده توصیف کرد و گفت: این که یک چهره سرشناس در آمریکا دیدگاه های تحقیرکننده ای درباره یک مذهب دارد، خوشایند نیست.
پمپئو در سال 2013 وقتی که هنوز در کنگره نماینده بود، در واکنش به حمله تروریستی مسابقات ماراتن بوستون در همان سال گفت رهبران مسلمان از محکوم کردن این حمله خودداری کردند.
وی مدعی شد رهبران مسلمانی که این حمله را محکوم نکردند احتمالا در این حمله «همدست» هستند. این اظهارات حتی با انتقاد رهبران مسلمان آمریکا مواجه شد.
«دنیل آر دیپتریس» (Daniel R DePetris ) روزنامه نگار سیاسی از بُعد دیگر به چالش های ریاست پمپئو در وزارت امور خارجه آمریکا پرداخته است. 
وی بااشاره به مشکلات وزارت امورخارجه آمریکا از خالی بودن برخی ازپست ها گرفته تا کمبود پرسنل در مطلبی که در شبکه الجزیره منتشر شد، نوشت: اگر پمپئو می خواهد جانشین بهتری برای تیلرسون باشد باید کمبودها در دانش و تجربه در حوزه سیاسی را برطرف کند.
وی افزود: اختلافات سیاسی و شخصیتی بین ترامپ و تیلرسون بیش از آن بود که روابط کاری مناسبی بین آنها برقرار شود.اختلافات آنهادرباره رویکرد دیپلماتیک در قبال کره شمالی، توافق هسته ای ایران و موضوع اختلافات کشورهای عربی با قطر بسیار آشکار بود. 
پمپئو از بسیاری از جهات با دیدگاه های تیلرسون مخالف است.چالش پمپئو حفظ اعتماد به ترامپ و گزینه های سیاسی مختلفی است که ممکن است ترامپ تمایلی به شنیدن آن نداشته باشد.
دیپتریس معتقد است تا زمانی که پمپئو هنوز مجبور نشده که با یک بحران امنیتی ملی مواجه شود معلوم نیست که موفقیت وی در این پست جدید تا چه اندازه باشد.
پمپئو که بیشتر به عنوان یک جنگ طلب در سیاست خارجی قلمداد می شود، قبل از تایید در سنا در مواضعی مغایر با مواضع قبلی اش گفته بود، دیپلماسی را به جنگ ترجیح می دهد و به دنبال راه حل هایی برای نجات توافق هسته ای خواهد بود.
اما اظهارات وی درباره توافق هسته ای و تحریم ایران در سخنرانی روز دوشنبه، فاصله بین حرف تا عمل را نشان داد. اکنون باید منتظر ماند تا معلوم شود وفاداری وی به ترامپ و شعارش درباره «آمریکا در اولویت است» همچنان وی را در تیم ترامپ نگه خواهد داشت یا وی نیز همچون برخی دیگر از مقام های آمریکایی به اخراج شدگان کاخ سفید خواهد پیوست.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار