سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران به اظهارات تهدیدآمیز و خصمانه روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا واکنش نشان داد.
کد خبر: ۶۰۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸ 22 May 2018

به گزارش تابناک : محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با اشاره به سخنان روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: ‌روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا اظهارات خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی بیان و تهدید کرد اگر ایران مطابق با اراده ایالات متحده عمل نکند، تحریم‌های شدیدی از سوی آمریکا اعمال خواهد شد.

وی افزود: موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران به این اظهارات توسط رییس‌جمهوری اعلام شد، اما چند سوال از مسئولان کاخ سفید مطرح شد که شنیدن پاسخ‌هایش می‌تواند برای افکار عمومی مهم باشد ؛ سوال نخست این است که آیا آمریکایی‌ها موافق پیروزی انقلاب و شعار نه شرقی، نه غربی بودند؟ آیا این اراده آمریکا بود که باعث نابودی هواپیماها و هلی‌کوپترهای آنها در طبس شد؟ و سوال بعد اینکه در دهه 60 مقامات و مردم عادی در عملیات تروریستی منافقین به شهادت می‌رسیدند جمهوری اسلامی تضعیف شد یا این موضوع باعث قدرتمندتر شدن نظام ما شده است؟

سخنگوی دولت تاکید کرد: پاسخ این سوالات نشان دهنده این است که آیا آمریکا توانسته بعد از اینکه اعلام کند تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران وضع خواهد کرد و پرونده جمهوری اسلامی را به شورای امنیت می‌برد، موفق باشد؟ در 40 سال گذشه آمریکا و اقمار آن به هدف خود که تضعیف جمهوری اسلامی ایران است،‌ نرسیده‌اند و شرایط نشان می‌دهد که بنیه‌ دفاعی یا اقتصاد کشور ما که دنبال تضعیف آن بودند، ناکارآمدتر نشده است.

نوبخت با بیان اینکه آزموده را آزمودن خطاست، گفت: واقعا آقای بولتون فکر می‌کند قبل از ۴۰ سالگی انقلاب در کنار منافقان به تهران می‌آید؟ اجاره‌نشین‌های کاخ سفید نمی‌دانند با انتخابات بعدی جایی ندارند؟ تاریخ همه چیز را نشان خواهد داد.

سخنگوی دولت با اشاره به بازار ارز گفت: آمریکایی‌ها نوسانات بازار ارز را پیروزی خود می‌دانند. تاکید می‌کنم نباید ارز بیشتر از  ۴ هزار دویست تومان عرضه شود و اگر غیر از این باشد خلاف است.

نوبخت ادامه داد: ۲ هزار و سیصد و هشتاد و نه قلم کالای اساسی به ارزش یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار، ۱۷ هزار و ۲۰۰ قلم کالای مصرفی به ارزش یک میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار، ۵۹ هزار و ۴۲۳ هزار قلم کالای واسطه‌ای به ارزش ۸ میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار و ۱۵ هزار و ۵۰۸ قلم کالای سرمایه‌ای به ارزش ۲ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار با ارز ۴ هزار و دویست تومانی و ۳هزار ۸۰۰ تومانی ثبت سفارش شده است.

نوبخت با بیان اینکه دولت‌های زورگو چشم طمع به کشور ما دارند، اظهار کرد: نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم. ممکن است در یک کوچه و پس کوچه‌ای یک قیمتی اعلام شود اما این ارزش پول ملی ما نیست و کسبه محترم ما نباید این را مبنا قرار دهند.

وی با اشاره به وضعیت تراز تجاری کشور گفت: از اول فرودین ۹۷ تا ۲۹ اردیبهشت واردات و صادرات غیرنفتی و چمدانی بدین شرح است که واردات ما ۶ میلیارد و ۹۱۸ میلیون دلار و صادرات ما ۷ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار بوده است که نشان دهنده یک و نیم درصد رشد است.

نوبخت با بیان اینکه صادرات نفتی ما به شکل قابل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده که و نسبت به سال گذشته ۹۹ درصد افزایش داشته است، گفت: در شرایطی که کشور نیاز به آرامش دارد بی‌جهت اوضاع را تشویش نکنیم.

سخنگوی دعوت همچنین با اشاره به تخصیص اعتبارات به دستگاه اجرایی ملی اظهار کرد: ۱۳ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان به دستگاهای ملی اختصاص پیدا کرده و ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای طرح عمرانی اختصاص داده شده که نشان می‌دهد ۸۶ درصد افرایش داشتیم و برای توازن استانی هم هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به سیاست دولت برای حمایت از کالای ایرانی گفت: سیاست ما برای حمایت از کالای ایرانی  این است که با ثبت سفارش توانستیم جلوی قاچاق کالا را بگیریم و همه دستگاه‌های ما موظف شده‌اند از کالای ایرانی استفاده کنند.

وی در خصوص انتقاد رئیس‌جمهور از برخی مدیران گفت: عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بعداز مقام معظم رهبری رئیس‌جمهور است و با توجه به اوضاع کشور باید همه کنار هم باشیم و ایشان خودشان را در قبال ملت مسئول می‌دانند و انتظار دارند که مدیران خودشان را هماهنگ کنند. باید فارغ از جناح‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا و اعتدالیون به یکدیگر کمک کنیم.

نوبخت با اشاره به موضوع مدیران دوتابیعتی، گفت: میان آمار ۳۷ نفری که وزرات اطلاعات اعلام کرده با آمار ۲۱۰ نفره هیئت تحقیق و تفحص اختلاف وجود دارد اما نظر ما روشن است. همواره بحث این بوده است که مدیران دولتی دوتابیعتی هستند. آمار ۲۱۰ نفره مدیران دوتابیعتی که اعلام شده درست نیست هر آنچه وزارت اطلاعات اعلام کند درست است.

سخنگوی دولت با اشاره به تصویب لوایح چهارگانه گفت: تصویب این لوایح به خواست آمریکا نبود که بخواهیم با خروج آن این لوایح را تصویب نکنیم، اتفاقا این لوایح به شفافیت مالی ما کمک می‌کند و اقمار کسانی که می‌خواهند فعالیت اقتصادی ما را سیاه نشان دهند خنثی می‌کند. فراموش نکنیم نمایش نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم با شفاف‌سازی فعالیت هسته‌ای ما که آژانس آن را تائید کرد،‌خنثی شد.

نوبخت با اشاره به مذاکره دولت با سه کشور دیگر درباره برجام، اظهار کرد: در این قضیه جهان و ایران یک طرف هستند و آمریکا در طرف دیگر اما در سال ۹۱ این چنین نبود جهان و آمریکا یک طرف بودند و ما یک طرف دیگر. بهرحال همچنان مذاکرات به صورت دقیق ادامه دارد و منافع جمهوری اسلامی ایران حتما باید لحاظ شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که ضرورت گفت‌وگوی ملی در شرایط فعلی چگونه است، گفت: اینکه بنشینیم و مطالبی را عنوان کنیم که بعد عذرخواهی کنیم درست نیست، ما باید دل نگرانی و دل مشغولی‌های برادران مومن خود را برطرف کنیم و در شرایط کنونی نیاز است که کنار هم باشیم.

وی افزود: با این ویترین که آمریکا از خود دارد، آیا این‌ها به پیمان و تعهدی پایبند هستند؟ اصلا آقای ترامپ چقدر رأی آورد؟ چند درصد رأی داشت؟ مگر غیر از این  است که به برکت رأی الکترال بالا آمد؟ چرا این‌ها صف‌هایی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در لندن و آمریکا تشکیل شد را نمی‌بینند، در خارج از کشور همان فردی از صندوق بیرون آمد که در داخل بیرون آمد.

سخنگوی دولت با اشاره به بزرگنمایی برخی از رسانه‌ها درباره مدیران دوتابیعیتی گفت: برای بعضی از دوستان هنوز انتخابات تمام نشده است.

سخنگوی دولت درباره کنار گذاشتن طرح دو فوریتی سامان دهی بازار ارز گفت: نمایندگان متناسب با مقتضیات جامعه وارد عمل می‌شوند. در حال حاضر هم این بازار ثبات نسبی پیدا کرده است ، سیاست‌های ما مشخص است و آمارها نشان می‌دهد که به یک ثبات رسیده‌ایم و چارچوب‌های ما روشن است. اما هنوز بازار ارز ما نیاز به بررسی و تحقیق دارد و باید اصلاحاتی انجام دهیم. نمایندگان محترم هم به این نتیجه رسیده‌اند که در این شرایط ضرورتی که در گذشته وجود داشته است، در حال حاضر وجود ندارد.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که طرح سوال از رئیس‌جمهور به صحن مجلس ارجاع شده و آیا رییس جمهور  برای پاسخ‌گویی به سوالات به مجلس می رود، گفت: موضوع این است که چه سؤالی مطرح است؟ سوال چیست؟ ده‌ها بار همکاران و مسئولین مربوطه در کمیسیون‌های مختلف جواب داده‌اند اما این‌که رییس‌جمهوری با این حجم مشغله حضور پیدا کند و این سوالات را جواب دهد، نشان می‌دهد که موضوع سؤال نیست، چیز دیگری است.

وی تاکید کرد: به یاد دارم چقدر زور زدند که دولت دهم را به مجلس بیاورند و چه اتفاقی افتاد! البته ما به قانون احترام می‌گذاریم و برای نمایندگان مردم احترام ویژه‌ای قائل هستیم. البته ما چه کار داریم که دیگران با مجلس چگونه رفتار کردند، وظیفه ما است که با تواضع و احترام با مجلس برخورد کنیم و اکثر ما نیز فرزندان مجلس هستیم، هم آقای رئیس‌جمهور، هم آقای جهانگیری و خود بنده فرزندان مجلس هستیم و ذات مجلس را می‌شناسیم و با جریان‌های سیاسی هم آشنا هستیم.

وی تاکید کرد: هرچه که لازم بود آقایان وزرایی که دیروز به مجلس رفتند جوابش را دادند و تردیدی هم نداریم که پاسخ ها متقن و قوی بوده است و هرکس که به هر دلیلی نخواهد آن را بپذیرد سازوکار آن در قانون مشخص شده و ما هم تابع قانون هستیم.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آمریکا از گزینه نظامی علیه ایران دست بر نداشته است، گفت: مثل اینکه ترامپ تازه از راه رسیده و نفهمیده که جمهوری اسلامی اگر قرار بود که مقهور این تهدیدات شود و با تشر آنها جا بزند دیگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد و جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی نبود.

وی در پاسخ به این پرسش که موضع دولت در برابر انتقاداتی که علی مطهری نسبت به کاهش نیافتن ساعات کاری در ماه رمضان از سوی دولت مطرح کرده بود چیست، گفت: ما اختیار کاهش ساعت کار کارکنان را نداریم خود استاد مطهری که در مجلس واقفند به این موضوع، پس در مجلس ساعت کاری را پایین تر بیاورند تا ما هم به آن عمل کنیم اگر برنامه ای برای این موضوع نداریم چون قانونی هم نداریم، قانون وضع کنند تا ما هم از سال آینده آن را اجرایی کنیم.

نوبخت افزود: مباحث زیادی در این خصوص صورت گرفت و فقط ما می‌توانیم درباره یک ساعت ناهار و نمازی که داشتند و الان چون برنامه ناهار نیست بگوییم کارکنان را زودتر مرخص کنند.

وی تصریح کرد: بحث حقوقی زیادی در این باره داشته‌ایم و اگر می‌خواهید خلاف قانون عمل کنیم و بگوییم نیم ساعت کار کنیم، خیلی ها هم برای ما کف خواهند زد.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه مذاکره دولت با مدیر تلگرام، گفت: از این موضوع بی اطلاع هستم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران طبق گفته مقامات روس، از سوریه خارج خواهد شد، گفت: حضور مستشاری ایران در سوریه به خواست دولت قانونی آن بوده و ما قبل از کشور دوست مان روسیه، ایران این کار را در قبال مبارزه با تروریسم در سوریه‌ انجام داده بودیم و با همه این اوصاف این حضور، چه حضور نظامی روسیه در سوریه باشد و چه حضور مستشاری ایران در این کشور، بنا به خواست دولت سوریه انجام شده و هرگاه مشکل شان حل شود و دیگر نیازی به کمک نداشته باشند، ما هم عمل می‌کنیم چرا که نمی خواهیم به زور به کسی کمک کنیم.

سخنگوی دولت در مورد اظهار تمایل آمریکا برای مذاکره مجدد با ایران عنوان کرد: ما با کسانی که شایستگی ندارند پای میز مذاکره با نمایندگان ملتی بنشینند که به عقود خود وفادارند مذاکره نمی‌کنیم و این‌ها قراردادهای بین‌المللی و قطعنامه سازمان ملل را اجرا نمی‌کنند.

نوبخت در مورد مصوبه افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان از سوی مجلس اظهار داشت: این حق قانونی مجلس است که تفسیر قانون داشته باشد و اگر تصویب کند ما آن را اجرا می‌کنیم البته اثر طرح این مساله این بود که نتوانستیم در دو ماه گذشته افزایش حقوق را داشته باشیم و منتظر استفساریه هستیم تا افزایش حقوق داشته باشیم و از خرداد افزایش‌ها را انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان برای از بین بردن فقر مطلق یادآور شد: ۴ هزار میلیارد تومان برای افزایش دریافتی افراد تحت پوشش اختصاص یافته و ۳هزار میلیارد تومان برای افراد کم درآمدی که عضو کمیته امداد و بهزیستی نیستند اختصاص یافته تا خط فقر مطلق از میان برود.

 

 

منبع : صدای ایران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار