مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز از برگزاری برنامه‌های بزرگداشت هفته میراث فرهنگی در مجموعه کاخ سلیمانیه کرج خبر داد.
کد خبر: ۶۰۵۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲ 15 May 2018

به گزارش تابناک : حجت الاسلام والمسلمین فخرالدین صابری، گفت: همه ساله به مناسبت بزرگداشت هفته میراث فرهنگی برنامه های متنوعی در سطح استان البرز برگزار می‌شود که امسال نیز طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته برنامه‌هایی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: کاخ سلیمانیه یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی استان البرز به شمار می‌رود این بنا مربوط به دوره قاجار است  و در زمان فتحعلی شاه و به دستور او ساخته شده است. این کاخ از دو جنبه کاملاً منحصر به فرد است؛ کاخ سلیمانیه نخستین بنایی است که در ایران بر روی پیلوت ساخته شده است و وجود دو نقاشی دیواری ارزشمند از آقا محمد خان موسس سلسله قاجار و فتحعلی شاه دومین پادشاه این سلسله آن را  حائز اهمیت کرده است.

صابری یادآوری کرد: در محل کاخ سلیمانیه کرج نمایشگاه اسناد تاریخی استان البرز از 22 اردیبهشت آغاز و تا 27 اردیبهشت ماه از ساعت 9 الی 17 ادامه دارد. در این نمایشگاه تعدادی نسخ تاریخی از مناطق مختلف استان البرز به نمایش گذاشته شده است این نسخ شامل قراردادهای خرید و فروش عقدنامه ها بنچاق ها و اسناد املاک مردمی است.

وی در ادامه  به نمایشگاه عکسی از روند مرمت کاخ سلیمانیه اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه  روند مرمت کاخ سلیمانیه را از سال 52 تا 92 در طی مدت 40 سال به نمایش گذاشته شده در این عکسها بخش‌های مختلف کاخ همچون بخش پیلوت, نقاشی‌های دیواری تالار اصلی، اورسی‌های شاه نشین,مرمت آزارهای تالار اصلی, کف سازی حیاط و حوض مکشوفه از کاوش‌های باستان‌شناسی برای بازدید علاقمندان و آشنایی با روند مرمت این بنای ارزشمند به نمایش گذاشته شده است.

صابری در پایان گفت: بازدید از این بنای تاریخی ,نمایشگاه اسناد و نسخ خطی, نمایشگاه روند مرمت کاخ سلیمانیه و سایت باستان شناسان کوچک فرصت گرانبهایی برای البرز نشینان است تا با بخشی از تاریخ و فرهنگ منطقه البرز آشنا شوند لذا بازدید از این بنای تاریخی را که در این ایام رایگان است به همه توصیه می کنیم.

 

 

 

منبع : ایلنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار