البرز با 11 شهرک صنعتی دولتی وخصوصی و بیش از 3 هزار و 500 واحد تولیدی به عنوان یک استان صنعتی در کشور محسوب می شود و رفع برخی موانع می تواند شکوفاتر تولید در آن را تسریع کند.
کد خبر: ۶۰۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹ 11 May 2018

به گزارش تابناک : حجم بالای مهاجرپذیری در استان، این میل را ایجاد کرده تا واحدهای مختلفی دراین استان برای اشتغال زایی ایجاد شود.
اشتغالزایی خود زمینه ای می خواهد که واحدهای تولیدی با کمک مسئولان شرایط مناسبی برای فعالیت داشته و تولید خود را گسترش دهند. که یکی از مهمترین انگیزه آن ها استقرار درشهرک صنعتی اشتهارد است.
شهرک صنعتی اشتهارد درگذشته به سبب خارج بودن از شعاع 120 کیلومتری از تهران شامل معافیت مالیاتی بوده اما با قانون جدید و ترسیم محاسبه شعاع به صورت هوایی با مشکل مواجه شده است.
مسئولان مختلف اقتصادی و سیاسی بارها دراین زمینه جلساتی برگزار کرده اند تا بتوانند مجدد قانون معافیت مالیاتی را برای واحدهای مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد ایجاد کنند.
استاندار البرز رفع ممنوعیت شعاع 120 کیلومتری استقرار صنایع دراین استان را ضروری دانسته و گفت: در این صورت می توان از ظرفیت های خوب صنعتی موجود بیشترین بهره را برد.
محمد علی نجفی در گفت و گو با ایرنا، افزود: ظرفیت های خوب صنعتی در البرز یک فرصت مناسب برای کشور است و از این رو برای گردش چرخ صنعت با رعایت ضوابط زیست محیطی، خواهان لغو مصوبه ممنوعیت شعاع 120 کیلومتری صنایع در این استان هستیم. 
وی ادامه داد: با تمام امکانات و ظرفیت های استان درصدد حمایت از تولید هستیم از این رو ضرورت دارد که شرکت ها و واحدهای مستقر در البرز، دفاتر و پرونده های مالیاتی خود را به استان محل استقرار خود انتقال دهند تا روند رفع موانع و تسهیل در امور آنها تسریع شود. 
وی در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز خواهان لغو مصوبه ممنوعیت شعاع 120 کیلومتری صنایع در این استان شد.
نجفی با اشاره به لغو مصوبه ممنوعیت شعاع 120 کیلومتری در برخی استان های صنعتی کشور، گفت: برای رونق هر چه بیشتر چرخ صنعت، نیازمند لغو این ممنوعیت در استان البرز نیز هستیم که درخواست آن جهت طرح و تصویب در دولت برای پیگیری ارائه می شود.
وی گفت: در 6 ماه گذشته شاهد موفقیت های قابل توجهی به ویژه در بخش صنعت بودیم، در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با 160 میلیارد تومان تفاوت به عنوان استان اول در کشور قرار گرفتیم.
وی افزود: در بحث اشتغال نیز از سهمیه 135 هزار شغل تعیین شده توانستیم، از 53 هزار فرصت شغلی نیز عبور کنیم و 160 درصد ارتقا در این زمینه داشته باشیم.
نجفی گفت: استان البرز پویایی خوبی دارد، به ویژه در بخش صنعت نیز از فرصت های خوب البرز کشور نیز منتفع خواهد شد..
وی با اشاره به جایگاه پنجم استان البرز از حیث تعداد صنایع و واحدهای تولیدی افزود: علاوه بر افزایش کمی، در رشد سرمایه گذاری هم توفیقات خوبی کسب شده است.
استاندارالبرز در ادامه با اشاره به محدودیت طرح های توسعه محور در استان صنعتی مانند البرز، تصریح کرد: پیگیر رفع موانع موجود هستیم و در صدد اینکه البرز نیز مثل استان هایی نظیر قم جزو استثناها باشد و از مزیت صنایع بیشتر بهره مند شود.
**شهرک های صنعتی البرز خارج از شعاع 120 کیلومتری قرار گیرند
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز گفت که خواسته ما از دولت این است که تمام شهرک های صنعتی استان خارج از شعاع 120 کیلومتری قرار گیرند.
جهانگیر شاهمرادی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: مهم ترین مزیت خارج شدن از شعاع 120 کیلومتری، معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی و صنعتی است، چرا که از زمان اجرای این طرح تعداد زیادی از این واحدها از شهرک های صنعتی البرز خارج و به شهرک های صنعتی در دیگر استان ها رفته اند. 
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح که خواسته امروز ما است، بار دیگر معافیت مالیاتی شامل واحدهای تولیدی استان شده و این واحدها می توانند رونق دوباره ای بگیرند. 
شاهمرادی ادامه داد: با پیگیری مسئولان استانی ، مشکل شعاع 120 کیلومتری این شهرک ها تا 2 ماه آینده برطرف می شود. 
وی ادامه داد: با رفع این مشکل شهرک های صنعتی استان، حیات تازه ای می یابند و با راه اندازی واحدهای تولیدی می توان در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالاهای ایرانی نامگذاری شده، رونق دوباره ای به تولید داخلی بخشید. 
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز افزود: زمانی که 120 کیلومتر مساحت را دورتر می کنیم،یعنی 120 کیلومتر سوخت و مواد اولیه اضافه می شود و این کمکی به محیط زیست نمی کند.
شاهمرادی با اشاره به اینکه در این مورد نباید احساسی عمل کنیم خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دیده شده که پتروشیمی را در کنار شهرها چون مسایل محیط زیستی را رعایت کرده اند می سازند، ما نیز به دنبال کاهش آلایندگی و محیط زیست هستیم و با رعایت کردن مسایل محیط زیستی از سوی واحدهای تولیدی می توان به این مهم دست یافت.
وی ادامه داد: در صورتی که واحدهای تولیدی ضوابط محیط زیستی را رعایت کنند و بتوانند در نزدیک ترین مکان به شهرها قرار گیرند می تواند بر کاهش هزینه های حمل و نقل و با توجه به اینکه بیشترآلایندگی مربوط به وسایل حمل و نقل تاثیر زیادی داشته باشد.
**مسئولان البرز درصدد رفع مشکل شعاع 120 کیلومتری واحدهای صنعتی 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز نیز گفت: مسئولان این استانه درصدد رفع ابهام در شعاع 120 کیلومتری واحدهای صنعتی هستند.
ایرج موفق افزود: درگذشته شهرک صنعتی اشتهارد در مرز 120 کیلومتری تهران بود و براساس قانون ماده 132 واحدهای صنعتی که درشهرک صنعتی اشتهارد مستقر بود از معافیت مالیاتی برخورداربودند اما با نقشه هوایی که سازمان امورمالیاتی ترسیم کرده از واحدهای صنعتی مالیات دریافت می کنند که به ضرر تولید کنندگان و حتی مزیت های استان شده است.
وی اضافه کرد: بیشتر واحدهای صنعتی داخلی و خارجی به جهت معافیت مالیاتی درشهرک صنعتی اشتهارد مستقرشدند وطرح های توسعه ای را ایجاد کردند.
موفق خاطرنشان کرد که پیش از استقرار واحدهای صنعتی به شرط معافیت از مالیات سرمایه گذاران دراین شهرک سرمایه گذاری کردند که امیدواریم مسئولان نسبت به رفع آن تلاش بیش از پیش داشته باشند.
وی گفت: این موضوع با معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت و وزیر ارتباطات مطرح شده و مقررشده که درهیات وزیران مطرح تا این مانع رفع شود.
وی یادَآورشد که استاندارالبرز، نماینده های مجلس شورای اسلامی نیز با جدیت پیگیری رفع این مشکل هستند.
این مسئول افزود: اگر این مشکل حل نشود انگیزه سرمایه گذاری درمنطقه صنعتی اشتهارد کمرنگ شده و سرمایه گذاران دیگرمیلی برای ادامه فعالیت دراین منطقه نخواهند داشت.
مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک های صنعتی اشتهارد نیز گفت: طبق قانون ماده 132 مالیاتی شرکت های خارج از شعاع 120 کیلومتری می توانند ازمعافیت مالی برخوردار باشند.
شمس الله خلج افزود: فلسفه وجودی شهرک صنعتی اشتهارد به جهت شعاع 120 کیلومتری و معافیت از مالیات بود که طراحی و ساخته شد.
وی اضافه کرد: درگذشته ترسیم نقشه شعاع 120کیلومتر به صورت زمینی بوده و مبدا آن از میدان فردوسی تهران تا شهرک صنعتی اشتهارد محاسبه می شد که این طول مسیر شامل معافیت مالیاتی واحدهای صنعتی شده بود.
وی خاطرنشان کردکه اکنون این قانون تغییر کرده و برحسب شعاع هوایی شهرک صنعتی اشتهارد را خارج از شمول معافیت مالی عنوان کردند که درحقیقت چنین نیست.
وی گفت: با پیگیری های گسترده استاندارو مسئولان ذیربط امیدواریم هرچه سریعتر این ابهام رفع شود و واحدهای صنعتی بتوانند بدون دغدغه فعالیت خود را ادامه دهند.
خلج افزود: همچنین با معافیت مالیاتی دراین شهرک واحدهای بیشتری مستقر و حدود 4الی 5 هزار اشتغال افزایش خواهد یافت.
وی گفت: با رفع این مشکل واحدهای مختلف صنعتی کرج و بویین زهرا نیز به دراین شهرک صنعتی مستقر خواهند شد.
مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک های صنعتی اشتهارد بیان کرد: درحال حاضر 2هزارو 400 قرارداد واگذاری و 156 واحد فعال درشهرک صنعتی اشتهارد وجوددارد که امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم این مشکل را مرتفع و مدیران واحدها با خیالی آسوده به فعالیت های خود بپردازند.

 

 

 

منبع : ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار