معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب:
در سال آبی جاری 42 درصد کاهش بارش داریم و حجم آب رودخانه ها نیز 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۰۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 09 May 2018

به گزارش تابناک البرز، معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو سال آبی جاری را یکی از سال های خشک در تاریخ کشور دانست و اظهار داشت: در سال آبی جاری 42 درصد کاهش بارش داریم و حجم آب رودخانه ها نیز 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.


هدایت فهمی روز چهارشنبه در میزگرد علمی تغییر اقلیم، آب، محیط زیست و کشاورزی پایدار که در یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: برف نقش مهمی در تامین مخازن زیرزمینی و مدیریت آب دارد که میزان ذوب برف نیز 5 درصد کاهش یافته است.
وی یکی از مشکلات جدید تا چند سال آینده را به جز در بخش کمی آب، موضوع کیفیت آب دانست و گفت: این مساله کشور را درگیر مسایل جدی اجتماعی و اقتصادی خواهد کرد.


این مقام مسئول به دلایل بروز مشکل آب اشاره کرد و افزود: فقط یک عامل مصرف بی رویه عاملی برای بروز این مشکل نشده است بلکه عوامل متعددی منجر به بروز مشکل آب در کشور ما شده است.


وی با بیان اینکه واژه های آب یا مشکل مدیریت آب، بازی با کلمات است، اظهار داشت: یکی از این عوامل رشد جمعیت بدون تناسب با منابع است به طوریکه در کشور ما دو برابر متوسط جهانی مصرف آب داریم به طوریکه در جهان متوسط هر نفر سالانه 120 لیتر آب مصرف می کند در حالیکه این عدد در ایران 240 و در تهران 300 لیتر است.


فهمی گفت: اکولوژی و ظرفیت زیست محیطی با جمعیت کشور متناسب نیست و در کشور ما برای 50 میلیون نفر مناسب است.


وی اضافه کرد: در سال 1297 حدود 7 میلیون نفر جمعیت داشتیم، ولی جمعیت 70 میلیونی اکنون غذا می خواهد که امنیت غذایی مترادف با خودکفایی با سیاست های کنونی منافات دارد.


وی با اشاره به اینکه مصرف آب در کشور خارج از استانداردها است، افزود: کشور ما همیشه در معرض خشکسالی بوده است و تغییر اقلیم و فقدان یک برنامه جامع برای مدیریت خشکسالی و سازگاری با تغییر اقلیم و کم آبی در کشور ما همیشه مشهود بوده است.


معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه باید با طبیعت و کم آبی سازگار شویم، ادامه داد: در طول 15 تا 20 سال گذشته میزان بارش کشور 10درصد به طور متوسط کاهش یافته و حجم آب رودخانه ها به طور متوسط حدود 25 درصد کاهش یافته است.


وی با بیان اینکه نباید تمام اشکالات را به گردن طبیعت و تغییر اقلیم بیاندازیم، گفت: بهره وری بسیار پایین آب از لحاظ فیزیکی و اقتصادی عامل بعدی این مشکل به شمار می رود به طوریکه در دنیا به طور متوسط به ازای هر کیلومتر مربع 2 کیلوگرم ولی در ایران در این مقیاس یک تا 1.2 کیلوگرم محصول تولید می شود.


فهمی عامل بعدی مشکل آب را کیفیت آب دانست و افزود: موضوع آب به خصوص در بحث کیفیت یکی از مسایلی است که تنش هایی به دنبال دارد و با شورش های بزرگ در شهرها مواجه خواهیم شد.


وی تاکید کرد: مشکل کیفیت آب کشور را به یک موضوع سرزمینی تبدیل کرده و خیلی جدی تر از برجام است و اصل خطری است که کلیت ایران، انسجام ملی، اتحاد ملی و اعتماد را به خطر می اندازد.


این مسئول گفت: در صورت بروز این مشکل استان های ما مثل کشورهای متخاصم با هم رفتار می کنند که این یک خطر داخلی است.


وی عامل بعدی برای بروز مشکل آب را مدیریت بد و ناکارآمد در این بخش دانست و افزود: کشور ما در فرسایش خاک رتبه اول جهانی را داشته و در آلودگی شهرها، از دست رفتن منابع آبی و بدمصرفی رتبه های اول را داریم و منابع طبیعی ما به سرعت در حال از دست رفتن است.


فهمی، وجود نظام های بهره برداری ناکارآمد را یکی دیگر از عوامل موضوع عنوان کرد و اظهار داشت: بشر دچار دوران جدید مدیریت آب شده به طوریکه سازه های جدید ساخته شد ولی متناسب با آن نظام های بهره برداری را نداشتیم و از طرف دیگر دولت شبکه های جدید ساخته ولی مردم حاضر نیستند این شبکه ها را در اختیار بگیرند.


وی گفت: سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم را با کارهای بسیار سخیفانه از دست می دهیم و مردم مسیر خودشان را چه در بخش آب و چه در بخش مسایل اجتماعی می روند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار