در البرز انجام خواهد شد
از جمله اولویت های سالجاری، اجرای پروژه های آبخیزداری در حوضه های فاقد سد و حوضه هایی است که تاکنون مطالعات آبخیزداری در آنان انجام نشده است.
کد خبر: ۵۹۲۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ 18 April 2018

به گزارش تابناک البرز، معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت که از جمله اولویت های سالجاری، اجرای پروژه های آبخیزداری در حوضه های فاقد سد و حوضه هایی است که تاکنون مطالعات آبخیزداری در آنان انجام نشده است.


اصغر بیات افزود: از جمله این پروژه ها، عملیات آبخیزداری درحوضه فاقد سد از محل اعتبارات ملی و استانی در حوضه های آبخیز سرهه، ارنگه و کندر است که حوضه کندر و ارنگه جزو حوضه های بحرانی در استان بوده و از محل اعتبارات ملی پروژه های آن اجرا می شود.


وی با بیان اینکه در این 2 حوضه در سیل سال 94 متحمل خسارات زیاد جانی و مالی شدیم، اظهار داشت: در حوضه کندر پروژه ساخت دو سازه سنگ و ملات با اعتبار ملی قرارداد منعقد شد و از سال گذشته آغاز شد و هم اکنون نیز ادامه دارد.


وی گفت: همچنین در حوضه دره پرالک نیز از محل اعتبارات استانی قرارداد منعقد شده و ساخت یک سازه سنگ و ملات در حال اجرا می باشد.


وی همچنین به اجرای طرح های مطالعاتی در حوضه هایی که تاکنون مطالعه ای در آن انجام نشده اشاره کرد و افزود: این طرح مطالعاتی در 50 هزار هکتار از حوضه سد امیرکبیر که سمت راست رودخانه کرج را شامل می شود، اجرا خواهد شد.


بیات ادامه داد: اجرای این مطالعات کمک می کند که تا در 2 حوضه نساء و سیراچال که تاکنون مطالعه ای انجام نشده، پیش بینی عملیات داشته باشیم و حوضه های دیگر را نیز بازنگری و اصلاح عملیات داشته باشیم.


وی با بیان اینکه برای طرح مطالعاتی 400 میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده، گفت: در حوضه های نساء و سیراچال اجرای سنواتی طرح آبخیزداری به 40 سال قبل برمی گردد ولی تا کنون کار مطالعاتی در آن انجام نشده است و یک بازنگری در آن برای مدیریت جامع طرح ها انجام می شود.


معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: فعالیت های آبخیزداری با توجه به وجود 2 سد مهم امیرکبیر و طالقان در جهت کنترل رسوب به دلیل تأمین آب شرب کلان شهرهای تهران و کرج و نیز به دلیل اهمیت حوضه های آبخیز شهری استان در جهت کنترل سیل اهمیت بالایی یافته است.


وی از دیگر فعالیت های شاخص سال جاری را در حوضه آبخیز سد امیر کبیر در حوضه های آبخیز آزادبر، نشترود، واریان و مرمت سد کرج عنوان کرد و گفت: عمده فعالیت های آبخیزداری در این حوضه ها، اجرای سازه های مکانیکی سنگ و ملات و عملیات بیولوژیک همچون کپه کاری، بذرکاری و حفاظت و قرق می باشد.


بیات با بیان اینکه این قراردادها بیشتر حجمی بوده و از سال گذشته با اعتبار حدود 2 میلیارد و 400 میلیون تومان آغاز شده، افزود: این طرح ها که علاوه بر سال جاری تا 4-3 سال آینده نیز ادامه خواهد داشت وبرای سال جاری اعتبار بیشتری برای آن پیش بینی می شود.


وی، عملیات آبخیزداری درحوضه آبخیز سد سفیدرود و سد طالقان را نیز از محل اعتبارات ملی در حوزه های آبخیز اورازن ورکش خودکاوند، حسنجون، لمبران، مهران- جوستان و کوئین اجرا خواهد شد، اضافه کرد: اجرای بخشی از پروژه ها در حوضه سد طالقان از محل اعتبارات بحران انجام می شود.


وی گفت: این پروژه ها که از سال گذشته آغاز شده و هم اکنون نیز با اعتبار 700 میلیون تومان در حال اجرا است و در حوضه اورازان روستای وشته با مشارکت مردم از محل اعتبارات ملی در حال ساخت یک سد سنگ و ملات می باشند که نقش کنترل سیل و تقویت آب های زیرزمینی را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار