رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: از طریق اجرای طرح ترسیب کربن در مناطق برخوردار، 20 عنوان شغل ایجاد شده است.
کد خبر: ۵۹۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱ 18 April 2018

به گزارش تابناک : علی طاهری روز چهارشنبه افزود: پروژه ترسیب کربن بر پایه مشارکت مردمی و توان افزائی جوامع محلی استوار است به همین منظور جهت تامین منابع مالی پرداخت وام‌های اشتغال زا، تاسیس و فعالیت صندوق‌های توسعه روستایی در پروژه پیش بینی شده است.
وی با اشاره به تشکیل 4 صندوق توسعه روستایی در روستاهای منطقه پروژه ترسیب کربن در شهرستان اشتهارد(پلنگ آباد، فردآباد، مختارآباد و جعفرآباد)، اظهار داشت: تا کنون حدود 2 میلیارد ریال سرمایه جذب این صندوق ها شده که از این مبلغ 200 میلیون ریال از محل کمک‌های UNDP و 200 میلیون ریال نیز از سود اجرای پروژه‌های نهال کاری و احیاء منابع طبیعی تامین شده و الباقی حاصل پس انداز اهالی روستاها ‌می ‌باشد. 
وی با بیان اینکه سود این وام‌ها نیز چهار درصد بوده که به عنوان کارمزد به صندوق باز ‌می ‌گردد، گفت: پروژه ترسیب کربن طی سال گذشته با پرداخت وام اشتغال زایی به 81 نفر، باعث ایجاد 81 شغل در 20 عنوان مختلف شده است. 
طاهری اضافه کرد: این مشاغل از محل پرداخت وام‌های اشتغال زایی صندوق توسعه روستائی به وجود آمده است. 
وی افزود: همچنین اعضاء این پروژه موفق به تاسیس و ثبت شرکت تعاونی احیاء گران دشت اشتهارد با حضور 79 خانوار از روستاهای پایلوت طرح ترسیب کربن شده اند.
رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یادآور شد: مشاغل ایجاد شده از محل این وام‌ها در 20 عنوان شغل شامل احداث باغ پسته، پرورش مرغ خانگی، پرورش بوقلمون، خیاطی، پخت نان محلی، قالی بافی، پرواربندی و ... ‌می باشد.
طرح ترسیب کربن از اواخر سال 1392 در استان البرز همراه با 15 استان دیگر اجرایی شد.
طرح ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا، در خاک و گیاهان گفته می‌شود. هدف نهایی این طرح نیز ارائه یک الگوی اقتصادی برای رسوب دادن کربن در جو و کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار