بارش برف بهاری در روزهای پایانی نخستین ماه سال جاری برای البرزنشینان با بحران قطع گاز، برق، آب، ترافیک و گرفتگی معابر همراه شد و بیشترین هجمه ای که مردم با آن مواجه شدند، بحث خاموشی برق بود.
کد خبر: ۵۹۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱ 18 April 2018

به گزارش تابناک : یکی از الزامات جوامع در حال توسعه بسترسازی زیرساخت های متناسب با رخدادهای طبیعی است. رخدادهایی چون بارش برف، باران، طوفان، زلزله و ... هر یک می تواند زمینه ساز و پیامد بحرانی آسیب زا باشد.

 

از این منظر هستند مسئولانی که تعاریف مختلفی از بحران دارند. آن گونه که تمامی رخدادها را آغازی بر یک بحران تلقی نمی کنند.

 

با این وصف مسئله بارش برف بهاری در روزهای پایانی نخستین ماه سال جاری برای البرزنشینان با بحران قطع گاز، برق، آب، ترافیک و گرفتگی معابر همراه شد.

 

از این منظر بیشترین هجمه ای که مردم با آن مواجه شدند، بحث خاموشی برق بود که مشکلات عدیده ای را برای مردم استان به ویژه در مسیر جاده کرج به چالوس ایجاد کرد.


 

داوود نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در خصوص وضعیت بارندگی های اخیر در استان گفت: میزان بارندگی های اخیر زمینه افزایش مخزن آب سد کرج شده است.

 

به گفته وی، 67 درصد ظرفیت آب سد کرج پر شده است و این میزان بارندگی از ابتدای سال آبی سال گذشته تا کنون 23206 میلی متر تخمین زده می شود.

 

نزول بارش باران و برف نعمتی الهی است با این وجود البرز به واسطه آن که از چاه های زیر زمینی بیش از مخزن سد کرج و یا طالقان بهره مند است، همواره با بحث کمبود آب رو به رو است.

 

بارش برف بهاری که از روز یکشنبه در سطح استان شروع به بارش کرد معضلات و مشکلاتی را برای مردم به ویژه برای کشاورزان ایجاد نمود.

 

 

سید مجید موسوی، مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص میزان خسارت وارد شده به کشاورزان گفت: برآوردهایی که تا کنون صورت گرفته است، خسارات ناشی از این بارش مربوط به کشت گندم ، جو و محصول کلزار سطح سبز است.

 

به گفته وی، خسارت وارد آمده به سطح گندم کشت شده 60 درصد، محصول جو 70 درصد و در بخش کلزار سطح ساز با خسارتی بیش از 70 درصد کشاورزان روبه رو هستند.

 

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در پایان تصریح کرد: درختان گردو، صیفی های بهاره شامل سبزیجات، کاهو، کلم، نخود ، لوبیا سبز و ... نیز دچار خسارت های عمده ای شدند.

 

مسیر جاده کرج به چالوس است یکی از محورهای مواصلاتی استان البرز که روستاهای کوهستانی استان نیز طی این مسیر با جمعیت قابل ملاحظه ای قرار دارند.

 

از عمده ترین مشکلاتی که مردم این منطقه بر اثر بارش برف بهاری متحمل شدند، بحث قطع شدن برق به علت افتادن کابل های برق و پاره شدن سیم ها بود.

 

به همین منظور در مسیر این جاده شاهد اهتمام 48 ساعته نیروهای شرکت توانیر بودیم. نیروهایی که در این مسیر با هدف خدمات رسانی و رفع مشکل برق همت مضاعف داشتند.

 

 

ناصر اسکندری، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان البرز در رابطه با خسارت های بارش برف و پیامدهای آن گفت: شکستگی و افتادن شاخه های درختان مهم ترین دلیل پاره شدن کابل های برق است.

 

اسکندری توضیح داد: به دنبال بارش سنگین برف بهاری 190 مگاوات برق استان خاموش شد و 210 هزار واحد مسکونی، اداری و تجاری نیز با خاموشی مواجه شدند.

 

وی توضیح داد: آغاز عملیات امداد رسانی با حضور 80 اکیپ عملیاتی و یاری سه استان قزوین، تهران بزرگ و غرب مازندران همراه شد.

 

مرادی، ناظر خط برق استان البرز یکی از تلاشگران این عرصه بود که همراه با نیروهای اکیپ عملیات برق رسانی استان در منطقه جاده کرج به چالوس حضور داشت.

 

وی در خصوص وضعیت امدادرسانی و عملیات برق رسانی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: هفت تیر برق در مسیر جاده بر اثر سنگینی برف بروی شاخه ها افتاده است.

 

به گفته مرادی، شبکه برق با زاویه مختلف فشار بالایی را تحمل می کنند و در عین حال شکستگی درختان با توجه به سنگینی برف زمینه افتادن تیرهای برق را ایجاد کرده است.

 

ناظر خط برق استان البرز افزود: هشت اکیپ با تجهیزات کامل برای برق رسانی در مسیر جاده کرج به چالوس حضور یافتند و تقریبا برای هر تیر برق 2 ساعت زمان صرف شد تا برق رسانی صورت گیرد.

 

انتظار می رود مدیریت بحران استان البرز پیش بینی رخدادهای طبیعی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد و با اعلام هشدارهایی آگاهانه و عمل گرا که توانایی مردم را برای آمادگی در مقابل این مخاطرات قرار دهد ایمن سازد.

 

 

منبع : شبستان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار