اعلام استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران موجب اختلاف میان کارگزاران، حزب اتحاد ملت و دیگر طیف‌های اصلاح‌طلب شده است.
کد خبر: ۵۸۷۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ 09 April 2018

به گزارش تابناک : حالا که نجفی بر رفتن پا می‌فشارد شاید مهم‌ترین پرسش این باشد که چه کسانی برای رفتن شهردار تهران روزشماری می‌کنند و چه کسانی این کرسی را تنها برازنده نجفی می‌دانند. محمدعلی نجفی که با 21 رأی قاطع مدیریت شهر تهران را برعهده گرفت رفتن یا ماندنش چند رأی دارد؟ روزهای شهریور 96 نجفی یکی از چندین گزینه اصلاح‌طلب شورای شهر بود. شورایی که اتحاد ملت، کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی از احزاب متنفذ آن بوده و هستند. در نهایت در اجماعی بی‌سابقه همه روی نجفی به توافق رسیدند. اما حالا برای ماندن او بر این مسند جبهه‌بندی‌ها چگونه است؟ همان زمان که ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران کناره‌گیری نجفی از این حزب را برجسته کرد، مشخص بود که احتمالاً کارگزارانی‌ها برای کرسی او در شهرداری هم برنامه‌ای خواهند داشت. بر کسی پوشیده نبود که گزینه مطلوب آنها از همان ابتدا محسن هاشمی بود.
اما رفتن هاشمی از شورا راه را برای ورود یک اصولگرا باز می‌کرد. این موضوع و امضای میثاقنامه دست کارگزارانی‌ها را برای اصرار بر حضور محسن هاشمی در بهشت می‌بست. در نهایت مناسبات ایجاب کرد که هاشمی در شورا باقی بماند. از همین روی با رفتن نجفی باز هم محسن هاشمی به عنوان یکی از گزینه‌های جدی شهرداری تهران مطرح خواهد بود.
البته هاشمی در اولین واکنش به استعفا گفت قصدی برای شهردار شدن ندارد و دنبال آن نیست. با این حال اخبار غیررسمی حاکی از آن است که محسن هاشمی با همراهی احمد مسجدجامعی از جدی‌ترین موافقان استعفا هستند. سناریوی آنها رفتن هاشمی به بهشت و تکیه زدن دوباره مسجد جامعی بر صندلی ریاست شورا است.
این روزنامه می‌افزاید: «در این جبهه‌بندی‌ها اعضای اتحاد ملت در شورا و نزدیکان آنها از مخالفان رفتن نجفی هستند. با این حال شنیده می‌شود محمود میرلوحی از اعضای این حزب و حسن رسولی از چهره‌های نزدیک به محمدرضا عارف دو عضو شورا هستند که با همراهی مرتضی الویری در حال رایزنی برای گزینه بعدی شهرداری هستند. گزینه مطلوب آنها برای شهرداری تهران نیز محسن مهرعلیزاده، استاندار فعلی اصفهان است. آنها همچنین تمایل دارند تا برای حضور الویری بر مسند ریاست شورای شهر تهران تلاش کنند. اعتماد ملی‌ها با وجود اعضای محدود در شورای شهر جزو مخالفان رفتن نجفی هستند.
از دیگر مخالفان استعفا مجید فراهانی، رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان و همچنین برخی دیگر نظیر الهام فخاری و افشین حبیب‌زاده هستند که آنها نیز در موضع‌گیری با غالب اعضای اتحاد ملت هم نظرند.
یادآور می‌شود علی شکوری راد دبیر حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با اعتماد ادعا کرده استعفای نجفی، پروژه‌ای سیاسی و فراتر از شهرداری است. اما کرباسچی به این روزنامه گفت: آنچه ما بر آن تأکید داریم این است که به این بحث نباید نگاهی چندان سیاسی داشت. اینکه آقای نجفی اعلام کرده که کسالت دارد، عین واقعیت است. در این شرایط فشار کاری برایش مناسب نیست. همچنین کار شهرداری بسیار سنگین است. به خصوص با توجه به زیاد بودن حجم کارهای عقب مانده و گرفتاری‌های مالی شهرداری تهران مشکلاتی برای آقای نجفی رخ خواهد داد. من فکر می‌کنم که ما نباید این مسئله را سیاسی کنیم. اگر حرف‌هایی در مورد گذشته شهرداری و افراد مختلف داریم، مباحث جدایی است که مراجع ذیربط باید پیگیری کنند. آنچه امروز روشن است و آقای نجفی بر آن اصرار دارند، کسالت‌شان است. زاویه دید ما نیز نباید خارج از چیزی باشد که ایشان اعلام کرده است.

 

 

 

منبع : کیهان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار