تابناک کهگیلویه وبویراحمد
در نشست هم‌اندیشی نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد مسائل جالبی چون موضوع شناسایی نخبگان از کودکی، حقوق‌های ۱۰ میلیونی، مدرک‌های دکترا و معدل بیستی که نخبه نیستند
کد خبر: ۵۸۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶ 07 July 2015
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویر احمد وبه نقل ازریواس در نشست هم‌اندیشی نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد مسائل جالبی چون موضوع شناسایی نخبگان از کودکی، حقوق‌های ۱۰ میلیونی، مدرک‌های دکترا و معدل بیستی که نخبه نیستند، سوالات متخصصین و نخبگان پزشکی از متولیان سلامت،  یک فرهنگ خوب در آمریکا و خلاصه‌گویی جان‌کری مطرح شد.

شامگاه دوشنبه نشست هم‌اندیشی تعدادی از نخبگان این  استان با استاندار و معاونین برگزار شد.

در این نشست بعد از صحبت‌های مرادی، رئیس بنیاد نخبگان و حجت‌الاسلام مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های این استان، آقایان دکتر صلاحی، کیهان ایمانی، دکتر چمن، سینایی، دکتر نیکبخت، دکتر قائدی، مهندس رشیدی، دکتر موسوی، دکتر رحیمی، دسترنج، دکتر شکرالهی، دکتر یزدانپناه، دکتر فرجی و رفیعی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و بعد از آن استاندار کهگیلویه و بویراحمد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به جمع‌بندی این نشست پرداختند.

نخبگان از مهدکودک‌ها شناسایی شوند


در ابتدای این نشست، صلاحی اردکانی، مدیر تحقیقات و آموزش سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به نظر می‌رسد یکی از کارهای مهمی که در حمایت و ساماندهی نخبگان باید انجام دهیم، تشکیل ستادی است که از کودکی اقدام به شناسایی کودکان و خردسالان باهوش و نخبه کند و از همان زمان، شرایط خاص تحصیل و زندگی آنان فراهم شود.

وی گفت: یک فرد نخبه قرار نیست هر روز و هر دقیقه طرح و اختراعی نو ارائه دهد بلکه فردی که در طول عمرش یک‌بار هم کاری نو و اثرگذار کرده است نخبه محسوب می‌شود.

پیشنهاد احداث یک فروشگاه تعاونی مصرف ویژه نخبگان

صلاحی اردکانی یکی دیگر از کارهای لازم در این زمینه را سپردن مسئولیت آموزشگاه‌ها، مهدکودک‌ها و دیگر مراکز به نخبگان دانست و افزود: از سوی دیگر لازم است که نخبگان در زمینه‌های مختلف شناسایی شوند و به جامعه معرفی شوند.

وی همچنین پیشنهاد داد که یک فروشگاه یا یک تعاونی مصرف ویژه نخبگان در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شود.

کیهان ایمانی در جمع نخبگان/ خودتان را خسته نکنید

بعد از صلاحی اردکانی نوبت به کیهان ایمانی، معلم با سابقه و رئیس اتحادیه تولید کنندگان عسل، رسید تا با لحنی طنزگونه و جذاب به بیان نقطه‌نظراتش بپردازد؛ او گفت: راه‌حلی جز تشویق و ترغیب برای نخبه‌پروری و ادامه آن نیست و خودتان را خسته نکنید و دنبال راهکار دیگری نباشید.

وی تشویق مادران و احساس حس رقابت بین مادران برای اهتمام در امر تربیت فرزندان نخبه و موفق را نیز موثر دانست.

سوالی که متخصصان و پزشکان از دکتر چمن می‌پرسند

بعد از ایمانی، رضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سخنانی علمی به تشریح و واکاوی مقوله مهاجرت نخبگان پرداخت و گفت: کشور ایران در رده سومین کشوری است که دچار فرار مغزها و نخبگان شده که عمدتا به کشورهای آمریکا و کانادا بوده است.

چمن افزود: مهاجرت از روستا به شهر تا مهاجرت از کلان شهرها به سایر کشورها تابع یک مدل و الگوی خاص است ولی آنچه مهم است این بوده که دنیا در حال تلاش است که جاده مهاجرت دو طرفه شود تا گردش نخبگان که امری پسندیده است اتفاق بیفتد.

وی به اهمیت مقوله رفاه برای نخبگان اشاره کرد و بیان کرد: این یک واقعیت است و امروز به عنوان مثال در همین استان نیز متخصصان از ما می‌پرسند که این چه استانی است که مرکز آن حتی نمایندگی همه خودروها را ندارد، یک آموزشگاه مجهز برای تحصیل فرزندانمان ندارد و از این مسائل.

یک فرهنگ خوب در آمریکا

وی در بخش دیگری به اهمیت جایگاه نخبگان و دانشگاهیان در کشورهایی مثل آمریکا اشاره و تصریح کرد: حالا ما هی می‌گوییم استکبار استکبار، ولی واقعیت این است که جایگاه نخبگان و دانشگاهیان در آنجا بسیار متفاوت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این زمینه با ذکر مثالی گفت: در چنین کشورهایی، تنها مقامی که به لحاظ دیپلماتیک به استقبال رئیس‌جمهور در فرودگاه نیم‌رود، رئیس دانشگاه‌ها است.

وی، سهمیه پدیرش دانشجویان بومی و سیاست بومی‌گزینی را در کنار تعهدهای اجباری به خدمت در مناطق محروم را سیاست دیگری برای جذب نخبگان و ماندگاری آن‌ها دانست.

نخبه‌ای که ۱۰ میلیون حقوق می‌گیرد، پیشنهاد ۲۰ میلیونی دارد

سینایی، مدیر پژوهش‌های آینده‌نگر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست مهم گفت: توجه به علم و توانایی نخبگان و همچنین در نظر گرفتن نیازهای مادی دو انتظاری است که باید مسئولان در مورد نخبگان رعایت کنند.

وی افزود: باید اعتبارات پژوهشی همه ادارات متمرکز و در بخش‌های مختلف در اختیار نخبگان قرار گیرد.

سینایی با اشاره به اهمیت مسائل مادی، ادامه داد: اگر یک نخبه در شرکت نفت ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، باید در نظر بگیریم که همین نخبه در عسلویه پیشنهاد حقوق ۲۰ میلیون تومانی و حتی بیشتر را دارد.

هر مدرک دکترا و هر معدل ۲۰‌ی نخبه نیست/وجه اشتراک همه دولت‌ها

بعد از سینایی، نوبت به دکتر نیکبخت، مدرس دانشگاه علوم پزشکی استان رسید؛ او نیز گفت: وجه اشتراک همه دولت‌ها، زیاد حرف زدن و بیشتر حرف زدن است به طوری که ۱۲ سال است ما همین حرف‌های تکراری را می‌زنیم.

وی گفت: باید دسته‌بندی کنیم و برای نام نخبه هم اهمیت قائل شویم و این‌زور نباشد که به هر کسی نخبه گفته شود.

نیکبخت ادامه داد: ممکن است فردی با معدل ۲۰ هم دکتری بگیرد ولی حتی نتواند یک پیچ را ببندد یا یک نفر پروفسور کشاورزی باشد ولی یک بیماری ساده را هم تشخیص ندهد بنابراین این‌ها نخبه نیستند.

خلاصه‌گویی جان‌کری


این استاد دانشگاه تصریح کرد: شما به همین مذاکرات توجه کنید، آقای جان‌کری وقتی می‌خواهد مصاحبه کند یا گزارش بدهد، دو کلمه پر معنی می‌گوید ولی اگر ما باشیم یک‌ساعت فقط مقدمه می‌چینیم؛ همین خلاصه‌گویی و گزیده‌گویی نیز از نشانه‌های نخبگی است.

وی در پایان خطاب به مسئولان این استان گفت: به حاشیه نرویم راه حمایت و ماندگاری نخبگان پول است و امکانات، اینها را بدهید و از نخبه کار بخواهید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار