به اعتقاد تحلیلگر مسائل بین‌الملل، واشنگتن بر مناطق شمالی و مرکزی عراق ازجمله استان‌های چهارگانه دیاله، تکریت، الانبار و نینوا متمرکز است. البته این مسئله در کردستان شدت و گستردگی بیشتری دارد.
کد خبر: ۵۸۰۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵ 18 March 2018

به گزارش تابناک : «محمدصادق کوشکی»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در خصوص ابراز نگرانی «جنبش عصائب اهل الحق» از بقای نیروهای آمریکایی در آستانه انتخابات عراق و تلاش آن­ها برای تاثیرگذاری بر فضای سیاسی این کشور، با اشاره به اینکه واشنگتن به دنبال ممانعت از مشابه‌سازی جغرافیای جمعیت در پارلمان عراق است، بیان داشت: آمریکا تلاش می­‌کند در فهرست­‌های انتخاباتی همه جریان­‌های سیاسی عراق نفوذ کند.

وی با توجه به مداخله‌گرایی واشنگتن در عراق برای تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات گفت: بحث نفوذ در فرآیند انتخابات در عراق مسئله‌ای است که از سال 2005 میلادی تا اکنون قابل مشاهده بوده است. آمریکایی‌ها تلاشی برای پنهان کردن این مسئله نداشته­‌اند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تأکید بر تلاش آمریکا برای برجسته کردن برخی از فهرست­های انتخاباتی اشاره داشت: واشنگتن به‌صراحت در انتخابات‌های عراق ازجمله شوراهای استانی و پارلمان دخالت کرده و برخی از حزب‌ها را مورد حمایت خود قرار داده­­ ­است.

وی با اشاره به شرایط پساداعش و اقدامات واشنگتن برای تغییر فضای سیاسی عراق تأکید داشت: دخالت در امور عراق در شرایط کنونی برای آمریکایی‌ها بسیار حساس‌تر از گذشته است. آن‌ها تلاش دارند که اکثریت پارلمانی را که بر اساس اکثریت جمعیتی عراق شکل گرفته است، تغییر دهند.

کوشکی با توجه به تاکتیکی که آمریکا برای افزایش نفوذ خود در پارلمان عراق در پیش گرفته است، گفت: واشنگتن در تلاش است جغرافیای جمعیت در پارلمان مشابه‌سازی نشود. چون تا امروز پارلمان با جغرافیای جمعیت مطابق بوده است. آن‌ها می‌خواهند این روند را بر هم بزنند.

وی با تأکید بر تلاش واشنگتن برای تأثیرگذاری بر مناطق مختلف عراق اشاره داشت: آمریکایی­‌ها تا حد امکان سعی می­‌کنند از افراد مورد نظر خود در همه مناطق این کشور حتی استان‌های شیعه‌نشین پشتیبانی کنند. خطر از جانب آن­ها در همه جای عراق وجود دارد.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نقاطی که بیشتر مورد توجه آمریکا است، تأکید داشت: واشنگتن به خصوص بر مناطق شمالی و مرکزی عراق ازجمله استان‌های چهارگانه دیاله، تکریت، الانبار و نینوا متمرکز است. البته این مسئله در کردستان شدت و گستردگی بیشتری دارد و دست آمریکایی­‌ها برای دخالت در این مناطق بازتر است.

 

 

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار